Jump to content

Tjetjenskt krigsfilmande

Guest

Recommended Posts

Se videofilmerna, t.ex. "Destruction of Armored Vehicles". Mysigt värre, jag vete fan varför men ryssarna verkar gilla att sitta på taket av APC:n.. och flyger således i luften när fordonet går på en mina. "Attacks of the mujahideen" .. "Operations of the mujahideen"

This is the real stuff grabbar. Så här jävligt är det i krig. O jag som är krigsplacerad på en Pbv 401.. hmm, känns inte betryggande.

DOMÄNEN DÖD

Den ryska vanan att sitta på taket lär datera sig tillbaka till Afganistan. Mujahedin i afganistan hade gott om pv-vapen av typ RPG-7. Att sitta inne i ett fordon som träffas av RSV med god restverkan är inte hälsosamt. Alltså tar ryssarna hellre risken med finkalibereld än risken med RSV. Detta är deras bedömmning och de har ju trots allt mest att förlora själva på att göra felaktiga bedömningar.

Jag har letat på Bofors hemsida efter en video jag sett av provskjutning med pskott 86, men det var nog inte på hemsidan jag sett filmen. Dockorna som satt i det gamla stridsfordonet de sköt på såg inte vackra ut, efter det lyssnar man inte så mycket på stridsmålande officerare som skriker "fordonet är bekämpat, fienden urlastar, agera!". Killarna som satt i den apc:n hade definitivit inte hoppat ut, dragit åt banzaibandet och fortsatt mot fienden.

• BlåGul -1

Kolla in "War-2: Fire upon Russian Helicopters"...lyssna på snubben som sitter och snackar. Blir närmast komiskt med hans "Allahu akbar"-mässande hela tiden.

• 11 years later...

Den ryska vanan att sitta på taket lär datera sig tillbaka till Afganistan. Mujahedin i afganistan hade gott om pv-vapen av typ RPG-7. Att sitta inne i ett fordon som träffas av RSV med god restverkan är inte hälsosamt. Alltså tar ryssarna hellre risken med finkalibereld än risken med RSV. Detta är deras bedömmning och de har ju trots allt mest att förlora själva på att göra felaktiga bedömningar.

Jag har letat på Bofors hemsida efter en video jag sett av provskjutning med pskott 86, men det var nog inte på hemsidan jag sett filmen. Dockorna som satt i det gamla stridsfordonet de sköt på såg inte vackra ut, efter det lyssnar man inte så mycket på stridsmålande officerare som skriker "fordonet är bekämpat, fienden urlastar, agera!". Killarna som satt i den apc:n hade definitivit inte hoppat ut, dragit åt banzaibandet och fortsatt mot fienden.

Jag vet att den här tråden ar MYCKET gammal, men jag vill bara säga något om att sitta utanpå fordon.

Min son var en MP I Baquba, Irak under “the surge”. Han var the .50 gunner på en uparmored HMMWV. På grund av det så stog han i tornet, alla andra satt inne i fordonet. Dom körde över en IED som bestod av två anti tank minor. Explosionen sköt min son ut ur hans HMMWV som en champagne kork. Det räddade hans liv. Föraren dog from explosionen, ock en kille i baksätet brändes till döds. The TC kunde inte öppna de andra dörrarna for att dom var “combat locked”. The TC brände sina armar rejält nar han försökte få soldaten i baksätet ut. Min son är nu 100% medically pensionerad från armen (han var 19 när det hände), men åtminstone är han fortfarande här for att leva sitt liv.

Så, jag vet inte vad svaret är, men jag vet att ibland så är det mycket bättre att inte vara på insidan av i ett fordon när det är ett starkt IED hot. Speciellt när man tänker på hur daliga skyttar de flesta insurgents i Irak (ock Afghanistan) var.