Jump to content
Sign in to follow this  
Guest

Tjetjenskt krigsfilmande

Recommended Posts

Guest

Se videofilmerna, t.ex. "Destruction of Armored Vehicles". Mysigt värre, jag vete fan varför men ryssarna verkar gilla att sitta på taket av APC:n.. och flyger således i luften när fordonet går på en mina. "Attacks of the mujahideen" .. "Operations of the mujahideen"

This is the real stuff grabbar. Så här jävligt är det i krig. O jag som är krigsplacerad på en Pbv 401.. hmm, känns inte betryggande.

DOMÄNEN DÖD

Guest

finns ju sekvenser i filmerna då trupp på march går in i minfälla.. ser inte för skönt ut heller.

Den ryska vanan att sitta på taket lär datera sig tillbaka till Afganistan. Mujahedin i afganistan hade gott om pv-vapen av typ RPG-7. Att sitta inne i ett fordon som träffas av RSV med god restverkan är inte hälsosamt. Alltså tar ryssarna hellre risken med finkalibereld än risken med RSV. Detta är deras bedömmning och de har ju trots allt mest att förlora själva på att göra felaktiga bedömningar.

Jag har letat på Bofors hemsida efter en video jag sett av provskjutning med pskott 86, men det var nog inte på hemsidan jag sett filmen. Dockorna som satt i det gamla stridsfordonet de sköt på såg inte vackra ut, efter det lyssnar man inte så mycket på stridsmålande officerare som skriker "fordonet är bekämpat, fienden urlastar, agera!". Killarna som satt i den apc:n hade definitivit inte hoppat ut, dragit åt banzaibandet och fortsatt mot fienden.

Påminner om ett filmklipp jag såg på det ökända Stileproject när en man arkebuseras upprepande ggr av killar med automatvapen.

Mindre vackert...

Kolla in "War-2: Fire upon Russian Helicopters"...lyssna på snubben som sitter och snackar. Blir närmast komiskt med hans "Allahu akbar"-mässande hela tiden.

Den ryska vanan att sitta på taket lär datera sig tillbaka till Afganistan. Mujahedin i afganistan hade gott om pv-vapen av typ RPG-7. Att sitta inne i ett fordon som träffas av RSV med god restverkan är inte hälsosamt. Alltså tar ryssarna hellre risken med finkalibereld än risken med RSV. Detta är deras bedömmning och de har ju trots allt mest att förlora själva på att göra felaktiga bedömningar.

Jag har letat på Bofors hemsida efter en video jag sett av provskjutning med pskott 86, men det var nog inte på hemsidan jag sett filmen. Dockorna som satt i det gamla stridsfordonet de sköt på såg inte vackra ut, efter det lyssnar man inte så mycket på stridsmålande officerare som skriker "fordonet är bekämpat, fienden urlastar, agera!". Killarna som satt i den apc:n hade definitivit inte hoppat ut, dragit åt banzaibandet och fortsatt mot fienden.

Jag vet att den här tråden ar MYCKET gammal, men jag vill bara säga något om att sitta utanpå fordon.

Min son var en MP I Baquba, Irak under “the surge”. Han var the .50 gunner på en uparmored HMMWV. På grund av det så stog han i tornet, alla andra satt inne i fordonet. Dom körde över en IED som bestod av två anti tank minor. Explosionen sköt min son ut ur hans HMMWV som en champagne kork. Det räddade hans liv. Föraren dog from explosionen, ock en kille i baksätet brändes till döds. The TC kunde inte öppna de andra dörrarna for att dom var “combat locked”. The TC brände sina armar rejält nar han försökte få soldaten i baksätet ut. Min son är nu 100% medically pensionerad från armen (han var 19 när det hände), men åtminstone är han fortfarande här for att leva sitt liv.

Så, jag vet inte vad svaret är, men jag vet att ibland så är det mycket bättre att inte vara på insidan av i ett fordon när det är ett starkt IED hot. Speciellt när man tänker på hur daliga skyttar de flesta insurgents i Irak (ock Afghanistan) var.

Jag känner mig aldrig riktigt säker i ett fordon, känns som man inte kan kontrrollera situationen riktigt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Perman
      Kreml schickt U-Boot durch die Ostsee
      (tysk artikel, google translate kraschade)

I och med detta så har den ryska baltiska flottan 4 aktiva ubåtar och därmed förmodligen flest aktiva ubåtar i Östersjön (åtminstone för tillfället). Tyskarna har pappret sex operativa AIP ubåtar, men i praktiken är bara en eller två av dessa är aktiva (resten är under reparation/underhåll eller väntar på detta). Polska och svenska marinerna har tre aktiva ubåtar var (om man räknar med HMS Gotland som nyligen sjösattes efter HTM; HMS Uppland tillförs nästa år; de svenska ubåtarna är alla AIP ubåtar).

EDIT: Kola Flotilla is 36 years of age

Artikeln från ryska försvarsdepartementet antyder att det kan vara fråga om en tillfällig ombasering av Vladikavkaz. Även robotjagaren Severomorsk av Udaloy-klass befinner sig i Östersjön i samband med marinparaden 29 Juli i St Petersburg, och den nybyggda robotkorvetten Uragan (project 22800) som genomför provturer på Ladoga kommer likaså att delta.

/Per
    • By Perman
      Russian navy ship crashes into vessel carrying livestock in Black Sea

Tydligeh så ska alla sjömän på det ryska fartyget ha räddats. Hur det har gått med besättningen och djuren på det andra fartyget är ännu okänt.

EDIT: Det andra fartyget ska bara ha fått mindre skador: Russian spy ship sinks off Turkey after collision with freighter

/Per

• By Perman
      http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23782512.ab

http://www.blt.se/karlskrona/rysk-forflyttning-en-stark-markering/

Fartygen som gick igenom Stora Bält nu i kväll är av Buyan M-klass och är bestyckade med 8 st kryssningsmissiler vardera av typ Kalibr-NK (3M-54 Klub) eller P-800 Onix. Kalibr-Nk är en kryssningsmissil i första hand för landmål men som även finns i 'anti-ship' och 'anti-submarine' versioner. De flesta versioner är överljudsrobotar, men det finns även en underljudsversion med längre räckvidd. P-800 Onix är ren sjörobot med överljudsfart. Fartygens namn är Zelenyy Dol resp. Serpukhov, och de har tidigare i augusti i år avfyrat kryssningsmissiler från Medelhavet mot mål i Syrien. De kom i tjänst så sent som i dec 2015.

Även om fartygen är bestyckade med ett mycket potent kryssningsrobotsystem som från Östersjön kan nå mål på Island, så har de bara korträckviddiga värmesökande luftvärnsrobotar av MANPADs typ för egenskydd (monterade i 2x4 fasta lavettage typ Komar). Inte för att jag vill undervärdera införseln av detta Kalibr-NK system i Östersjön, men i ärlighetens namn så tycker jag att man i media även borde nämna att Ryssland nyligen förflyttat två toppmoderna fregatter av Steregushchiy-klass FRÅN Östersjön till Svarta Havet.

/Per
    • By Perman
      Rysslands enda docka för sina största örlogsfartyg har sjunkit

Dockan uppges ha sjunkit efter att pumparna havererat när strömmen försvann och vatten trängt in. Den är en av världens största torrdockor och byggdes på Götavarvet i Göteborg 1980, och är den enda ryska torrdocka som rymmer hangarfartyget Admiral Kuznetsov  (project 1143.5) och den atomdrivna slagkryssaren Pjotr Velikij (project 1144 Orlan). Dockan verkar ha sjunkit i havet och det finns uppgifter om att även hangarfartyget har ett 5m långt hål i vattenlinjen och ett 4x5 m hål i flygdäcket efter att en kran kollapsat över fartyget (rysk media rapporterar dock att hon inte skadats). 1 man rapporteras omkommen och minst fyra är skadade. Hangarfartyget var på väg att avsluta en omfattande renovering och modernisering i dockan.

/Per
    • By Perman
      World’s largest air-cushion amphibious assault ship to undergo repairs at Baltic shipyard

Det finns två st svävare av Zubr klassen i östersjöflottan. Svävare är ganska komplexa och känsliga fartyg som kräver mycket underhåll för att fungera. Det var ju en av anledningarna till att finska marinen till slut övergav sitt Flottilj 2000 projekt, där ytattacken i framtiden bl a skulle ha bestått av (4 st?)små robotbestyckade svävare ledda av två flottiljledare av Hamina klassen. Östersjöflottans två stora Zubr svävare har kapacitet att landsätta minst 3 strv/10 BTR/8 BMP + 360 soldater på Gotland mindre än 3 timmar efter att man lämnat Baltyisk. Efter ytterligare 6-8 timmar tillkommer sedan övriga amfibiefartyg (med bl a 4 stora landstigningsfartyg av Ropucha klass) med sin last. Grekiska marinen har fyra svävare av Zubr klassen.

Air cushion small landing ships Project 12322 Zubr Project 12322E

Projekt 1232.2 Zubr

/Per
  • Create New...