Jump to content

Försvaret vill lägga ner i Karlskrona

Recommended Posts

Måste erkänna att jag har lite dålig koll på er i flottan, men är inte Karlskrona Sveriges älsta och anrikaste av flottans installationer? Verkar i så fall vara ett väldigt djärvt och kontroversiellt förslag, men det kanske är bästa alternativet när försvaret inte får tillräckligt med medel för att lösa sina uppgifter.

Karlskrona byggdes för att få en isfri hamn, då Stockholm tenderar att frysa igen. (1660 tal )

Jag läste artikeln i Sydöstran och måste hålla med kommunstyrelsens ordförande i Karlskrona, att högkvarteret endast skall titta på vilka funktioner som skall finnas kvar inte dess lokalisering. Detta står tydligt i de direktiv som finns på www2.mil.se.

När detta är gjort så skall en utredning med politiker och C GRO Göran Gunnarsson + några ytterligare militärer se över organisations och närvarofrågan.

Vad som har sagts är att det bara behövs en marinbas, men dess lokalisering och vilka ( hur många ) verksamhetsorter kommer att beröras senare, alltså är det bara folk i hkv som spekulerar. Lägg märke till att jag inte sa någonting om snillen spekulerar :clap:

Det är alltid lika upplyftande med bypolitik. I Karlskrona har man alltid varit framstående i den konstarten. :D

Jag kommer ihåg när man diskuterade Stockholms Örlogsvarvs flyttning till Muskö. Redan då (på femtio-talet) var man på hugget i Blekinge och månade om sitt varv (som då fortfarande var svenskt).

När det redovisades i Riksdagen att fördelen med Muskö var att örlogsfartygen kunde ligga skyddade i berg under reparationer, kom den klassiska repliken från Blekingebänken i Andra kammaren:

"- Örlogsfartyg ska inte gömma sig i bergrum. De ska ut till havs och sänkas där!"

Skillnaden e' väl att det inte är så mycket kvar att sänka... 8-/

:clap: Malaj; f d elev vid Karlskrona Örlogsskolor och Marinens Intendenturskola i Karlskrona. Nu tillhörande Amf 4 i Göteborg... :huh:

Och...klart FM måste dementera. Däremot tror jag inte att det är något förband som kan känna sig säkert inför stundande försvarsbeslut. Jag tror att vi kommer att få se en och annan nedläggning som man kommer att bli mycket förvånad över. I samtliga försvarsgrenar. Suck

Det känns onekligen som att våra ärade folkvalda väljer att chansa på att inte betala premien på sin hemförsäkring... Ett försvar har man för att slippa behöva använda det. Med tanke på turerna de senaste åren känns det som om man står i begrepp att göra om samma misstag som försvarsbesluten följande på IVk... Lika orimligt tedde sig tanken på ett möjligt kommande krig då som nu och därför skall det sparas och läggas ned. Som det är nu kan inte FM lösa sin huvuduppgift, enligt RRV, och detta på grund av en massa felinvesteringar och felsatsningar. JAS var kanske inte en så god idé när allt kom omkring. Nu står vi där med ett behov på 60 enheter och en betydligt större beställning. Inte går det att sälja utomlands heller och skulle man drista sig att försöka använda samma försäljningsmetoder som konkurrenterna, så har vi nya rubriker om MUTOR och inslag i Uppdrag Granskning... Det skall bli djävligt intressant att få de det "nätverksbaserade försvaret" ta form. Vi kanske blir riktigt vassa, med tanke på hur många som spelar och är bra på Counterstrike här i landet.

Att lägga ner Kkrona är väl inte värre än att skrota exempelvis Dalregementet. Det där med återtagning är bara nys. Jag skulle vilja se den politiker som vågar trycka på knappen om återtagning. Var skall det återtas? Regementenas lokaliteter blir högskolor och statliga förvaltningar, övningsfälten blir strövområden och golfbanor... Vilka skall utbilda under återtagningsskeendet? Nä, jag tror inte på det här längre. Nu skall man ju inte bidra med ryktesspridning och slikt, men jag hörde viskas att man från Hkv diskuterar även att lägga ner hela U-båteriet... HERREGUD! Vi gör snuskigt BRA U-båtar här och utbildar skickliga befäl och besättningar och så skall man LÄGGA NER?!?! Fy fan! Jag hoppas verkligen att detta bara är illasinnade rykten, men att man ens diskuterar detta är tecken på desperation och vanmakt och inte något konstruktivt. Lägg ner hela skiten och behåll Livgardet för cermoniella uppgifter och liten kuppberedskap i huvudstaden.

:((:}:wub::D

Som skattebetalare är jag nu djävligt upprörd!