Jump to content

The Punisher

Vildmannen

Recommended Posts

Hoppas den här är bättre än den halvsunkiga rulle som Dolph Lundgren gjorde 1989 (http://imdb.com/title/tt0098141/).

Vi är faktiskt en del som tycker riktigt bra om den filmen med Dolph. Jag anser att den tillsammans med Cobra totalt dominerar genren hårda vigilantefilmer, även om Cobra rent tekniskt sett kanske inte ska räknas som en vigilantefilm. Även om jag anser att vigilantebeteende oftast är fel i verkligheten, så tycker jag det är trevligt att se filmer där hjältar tar lagen i egna händer och dänger horder med onda bovar. :)

"I still talk to God sometimes; I ask him if what I'm doing is right or wrong. I'm still waiting for an answer and until I get one I'll be out here, waiting, watching. The guilty will be punished..."

-Dolph som The Punisher

Som ett stort fan av "The punshier" serierna från marvel (dock kan man räkna bort "dödsängel punsiher" ) så avskyr jag dolphanfilmen. Det är aldeles för mycket mening och rättfärdigande... Tyvärr verkar det det hänga med till den nya filmen också...

Ex:

I orginalet, från Marvel, så kommer Frank "the punisher" Castel hem från Vietnamkriget, där han tjänstgjort i som Kn i MC, han börjar jobba, och fixar familj och sådant. En dag blir hans familj nedskjutna, av misstag, när dom hamnar i mitten av en gänguppgörelse, frank överlever och blir den rätt psykotiske punisher, och dödar dumma människor.

I Dolph-filmen: Frank är polis, och får sin familj mördad av en gangster, som vill hämnas på Frank. Frank Blir punsiher och dödar folk som hadde med händelsen att göra.

@A2Keltainen

Ok... det där citat är jäkligt mysigt i filmen ;)

Som ett stort fan av "The punshier" serierna från marvel (dock kan man räkna bort "dödsängel punsiher" ) så avskyr jag dolphanfilmen. Det är aldeles för mycket mening och rättfärdigande... Tyvärr verkar det det hänga med till den nya filmen också...

Det största felet med filmen med Dolph är att den inte är tillräckligt mörk. En annan regissör (exempelvis Sam Raimi eller John Woo före han begav sig till Hollywood) och annan huvudrollsinnehavare (exempelvis Sylvester Stallone) skulle ha kunnat ändrat på detta. Dolph är lite för "glättig" i rollen som The Punisher och filmen i övrigt är lite för mycket menlös action. Punisher är i mina ögon en stenhård och våldsam hämnare som lever i en moralisk gråzon där han bestraffar de han ser som orättfärdiga, och det ska verkligen märkas i filmen. Jag skulle vilja se en Punisherfilm som är stilmässigt mer åt Cobra och utseendemässigt mer åt samma håll som en lortig variant av den första Batmanfilmen.

Var kan jag för övrigt få tag i Punisher i amerikansk pappersform till rimligt pris? Jag har funderingar på att skaffa komplett uppsättning av denna serie, då Punisher är den enda "superhjälte" jag fastnat för.

• 5 months later...

Har precis sett den nya Punisherfilmen...

Den var klart bätrte än den förra, bla mer trogen serietidningen...

En del karaktärer var med, bla joan, Bumpo, Spacker-Dave och "The russian". Dock var dom kraftigt omskrivna...

Handlingen flöt bra även om det fortfarande avr detta " syfte och rättfärdigande" med en mer personlig hämd, än serieorginalet...

Sedan avr det en del vapenporr, MEN inget skjutande från höften, utan punkteld, burst, i korrekt skjutställning :ak:

Många "snygga" scener....

DEn får :=o:camo::camo: av fem av mig... Dock kan det vara för att man är Punisherfantast från början ;)

Sedan är Travlota med som badguy :D alltid ett plus :D

Bara inse att Ninja turtles är och förblir den mest lyckade filmatiseringen av tecknad serie. :)

Hehe. Inte He-Man då?

Själv gillade jag de två första Batmanfilmerna. De var riktigt bra. X-men blev också rätt lyckade, även om man kunde börja ana viss urspårning i uppföljaren.

Men varför har ingen nämt STÅLMANNEN?? Hur underbara är inte dem??? :)

Det fanns också minst ett album med namnet "Nam", det handlade om Frank Castles erfarenheter i Vietnam. Lysande serie om jag minns rätt. Undrar var de är måste nog hem till mor och gräva bland mina gamla saker, har ju trots allt en ny generation som ska fortbildas.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...