Jump to content

Hkp-besättningen begravd

Hotel Charlie One

Recommended Posts

Försvarsministern (och ÖB?) åkte ju på studs till Gbg när de fick veta att olyckan hade skett. Det tycker jag är en ännu större insats än att vara i kyrkan. Räcker inte det?

/J

Håller med om att de borde närvara, de kan ju visserligen haft giltliga skäl att inte närvara.

Hörde att New York förre borgmästare (Han vars namn är svårstavat) försökte gå på alla begravningar för mördade poliser i New York. För att visa de anhöriga att de hade stöd. Det är faktiskt lite det ledarskap det handlar om.

Jag kan bara inte smälta att försvarsministern och ÖB LYSER med sin frånvaro!Otroligt dåligt!Nästan så att man får avsmak från att göra sin plikt, för är det såhär man bemöts i tider av sorg så vete fan alltså...

DÅLIGT!DÅLIGTDÅLIGT!

//DG

som gladeligen ska göra sin plikt för SVERIGE, dock fan heller för ledningen i FM

Precis som för den värnpliktige som dog under stridshinderbanan på KA2, ingen som kom då heller. Så mycket kan de inte ha att göra och det är inte så många svenska soldater som dör varje år.

Om jag var ÖB eller Försvarsministern så skulle jag tycka att det var pinsamt om jag inte dök upp

:}:D

GUD VÄLSIGNE DE MODIGA SOM DOG I HELIKOPTEROLYCKAN

• 11 months later...

Sitter och tittar på dokumentären om haveriet.

Nog för att jag har svårt för begravningar, men jävlar vad det högg till i mig när en av fruarna fick flaggan och skärmmössan. När honnören kom rann tårarna på mig..

Det är något speciellt när avlidna samhällshjältar hedras.

Jag tänkte mycket på befälet som avled under min tjänstgöring.

Vi hade känt varandra i drygt tio veckor. Ändå hade jag känslor under begravningen som troligtvis motsvarar de man har för en barndomskamrat eller motsvarande som avlider.

Magiskt. Tragiskt.

OT

Jag talade med frun till en i besättningen på dyk- & båtmässan, hon stog i SSRS monter och samlade in pengar till rescuerunnern.

Blev imponerad av hur stark hon var, det måste ha varit otroligt jobbigt att stå där...

/OT

Jag (min ärkeklant :o ) missade dokumentären, någon som vet om/när den går i repris. Om inte, någon som har den i digitalt format?

• BlåGul -1
Enligt programmet var detta den värsta Hkp-olyckan i Sverige på 35 år. Vad var det som hände för 35 år sedan?

6 september 1968:

En Hkp4B (Y-62) havererar i havet söder om Huvudskär under en passagerartransport från Gotska Sandön till Bergabasen. Orsaken till olyckan visade sig senare vara ett fel i det bakre rotorsystemet som slog ut båda huvudrotorerna. Av åtta passagerare och fyra besättningsmedlemmar överlever endast två av passagerarna. Detta gör olyckan till den allvarligaste i svensk historia.

Nordic Rotors

//Y

Nog för att jag har svårt för begravningar, men jävlar vad det högg till i mig när en av fruarna fick flaggan och skärmmössan. När honnören kom rann tårarna på mig..

du är inte ensam...

tyckte att tv4 har gjort en mycket värdig dokumentär.

bilden då namnen på de omkomna visades, med solen som bryter genom molen över havet var bland det vackraste jag sett på svenskproducerad tv.

jag hoppas att detta program skapar en debatt, om att vi måste låta FM behålla räddningshelikoptrar på säve.

om inte annat så får det uppföras ett civilt räddningsföretag eller liknade.

tyvärr kostar ju helikoptrar mycket pengar och även att ha folk i beredskap.

det kan inte göras på idiell bas, näringslivet får skjuta till pengar.

stena line och andra rederier får ta ett ansvar och lösa detta.

men vi kan inte samtidigt ha en av europas största hamnar och inte ha sjöräddningsmöjligheter.

sjöräddningssällkapet i all ära men de kan inte klara allt.

västkusten behöver sina HKP på kusten och inte på såtenäs!!!!

Mmm... det va riktigt jobbigt att se det där.

Då va man inte kaxig nej.

Ett årsen idag.

:D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...