Jump to content

Aja baja i Skärgården

Recommended Posts

• Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja, orkar de inte hålla i ett kvastskaft ordentligt finns det ju bara ETT sätt att åtgärda detta: med BÖJ-STRÄCK givetvis.

Stackars bevärningar, tvingas äta sig mätta..

(kan ju iofs vara jobbigt om de ska vattenfysa direkt efteråt, men..)

Jag har inte gjort gu vid Amf1 men är det inte nödvändigt med viss typ av "bestraffning"? Den ingår väl som en del av utbildningen som de flesta är beredda att underkasta sig?

Kanske kan man lösa det genom att de som antas får skriva på ett avtal i vilket det ingår att de accepterar att det vid AMF1 bedrivs utbildning som i vissa fall innefattar kollektiva bestraffningar.

De som inte vill acceptera detta kan ju söka sig annanstans.

En förutsättning för mitt resonemang är naturligtvis att det är nödvändigt med denna typ av bestraffningar för att utbildningen skall bli så bra som möjligt. Det kan jag inte uttala mig om.

Uttern

Är jag den enda som tycket att det är ett fasligt gnällande om småsaker nuförtiden? Kan inte se problemet så länge man inte handgripligen misshandlar soldaterna...

allt är BRIS och skolans fel de har lärt barn att polisanmäla allt och alla!

vi som växte upp utan "bullen" på tv fick minnsann lära oss at veta hut!

och man såg extra tilldelning av BRAK som en belöning!

tänk var man var lycklig när man efter kvällstjänst, fick stå i ett stinkande grov kök och diska grisiga kokkärl med veckogammal lappskojs.

växte man upp på 70-80talet hade man helt enkelt inte samma information som man har nu.

vi kunde inte hitta allt på internet för det fanns helt enkelt inte!

dessutom så hade vi redan fått lära oss tidigt att hantera ångest, vi hade staffan westerberg på tv varje kväll, pratande med två raggsockar.

vad får de nu?

en fjollig björn vars bästa kompis är en snigel, pah!

se om björne hjälper er när ni drömmer mardrömmar i skyttevärnet.

vi gamlingar sover lugnt, vi vet att storpotäten bara fanns på tv.

bara inte ryssen sjunger: "jorden e platt som en pannkaka" när han anfaller så går allt bra....

Ja...fan vet vad man skall säga...

Är inte KA-regementena överrepresenterade i den här "statistiken"? Vill minnas att det var ett jävla tjafs i Göteborg för något år sedan...?

Var det inte då som någon reporter höll på att skita ner sig när han upptäckte att soldaterna lärde sig att döda? :D

/S

Jo det har varit en del skriverier tidigare. Efter det (antar jag) så har dom ändrat inställning. Årets PBAmf kör dom med 0 tolerans på avhopp, så dom har provat lite annorlunda "taktik" i början. Första 2 veckorna verkade någorlunda lugna för dem, kan ju alltid ha varit värre. Men det kan fungera bra också tror inte man provat det tidigare direkt.

Dom har nog inte gått ifrån allt skitgöra mm helt. Men dragit ner på det i början så att folk stannar kvar.

Notera att jag endast sett det med egna ögon under den andra av deras första två veckor.

En till: de stolta gossarna och damerna(hur många är dom i år?) på Amf1 har nyligen genomfört övn Amfibie!

Bilder från Övn. Amfibie på Amf1's officiella hemsida

Edited by VH

Det är intressant att jämföra med, t ex, FJS som är en mönsterskola i det närmaste... Hur många anmärkningar får de av JO???

Fast fallskärmsjägare är kanske inte lika tuffa som marininfanteriet... Eller har ett behov av att vara det!

Jag tycker att det är uselt av Amf/KA att samma usla pedagogik och ledarskap har fått genomsyra verksamheten i årtionden!

Jag tycker att det är uselt av Amf/KA att samma usla pedagogik och ledarskap har fått genomsyra verksamheten i årtionden!

Det har inte alltid varit så. Övriga KA ( när det ännu fanns ) hade inte samma förbandskultur som Amfbat har/hade. Utbildningsmetoden påminner enligt mig den på andra förband runt om i Sverige, dvs mycket lugnare och befälen var vad jag märkte inte så skrikiga och böjsträck förekom i stort sett bara när de hade BRAK. Amfibiebataljonen härstammar mer eller mindre från KJ, därav den väldigt lika förbands andan som genomsyrar amfbat. Tråkigt bara att det finns gnällspikar där också.

Guest Old No.7

Ett bra sätt att bli av med saker som görs fel är konsekvenser, har man gjort fel så ska det kännas, naturligtvis så ska konsekvensen vägas efter hur allvarlig individen eller individerna har gjort bort sig.

Bara att inse att det massa f****r som kommer dit de inte ska och inte pallar med, ett jävla massa gnällande på småsaker. Räcker ju med o läsa t.ex. värnpliktnytt i två sekunder så garvar man ju ihjäl sig, folk som lipar för att de åkte på en bajsmacka att tvätta en bil, oh so fucking what, vad är det för fjollar som gör lumpen nu ??

Ska inte skriva mer för jag blir så in i h-vete lack på't,

Alltså, det handlar ju om vad befälen får göra och inte göra, enligt lagar och förårdningar... Det är mao bara för befälen att gilla läget, och rätta sig eftr dom, vilket tydligen inte sker....

Sedan får jag hålla med Sir Vival, oc även om jag inte har någon större erfarenhet av AMF, så verkar det mest sk "gnället" komma därifrån... något kanske inte är rätt?

Jag kan inte göra mer än skratta... Dom fick äta sig mätta och ser detta som bestraffning???? Vart är världen på väg. Snart blir väl överlevnadskurserna också bestraffning eftersom man inte för någon mat.

:sniper:  xteam

Jag liksom du, vet INGENTING om hur det exakt har gått till, men jag ser att det står att dom tvingades äta upp mat som var till för många fler personer...

Vi vet inte alls hur hycket mat det är frågan om och till hur många personer.

Hadde det som vissa säger här bara handlat om att äta sig mätt, tror jag knappast att soldaterna hadde klagat. Det kan va frågan om allt du orkar äta själv, sen när nån står och tvingar dig kanske du orkar 2 portsioner till... vilket kan reslutera i extrema magsmärtor och kräkningar.

@Sir Vival

Håller med dig... en gång har jag hört gnäll från K3.

Då va det en beväring som vart enligt vissa, slagen med pistol.

Kanske fler gånger men mins inte det.

Men Amf tycker jag har haft klagomål väldigt ofta nu.

Edited by Panzerfaust

Guest Skandevall

Det är ju ganska enkelt.

Är inte kollektiv bestraffning tillåtet inom FM ska det heller inte förekomma.

Enligt SVT text så tar ledningen vid AMF1 avstånd från dessa metoder i utbildningen, och då borde befälen göra detsamma.

Att det inte gnälls så mycket på övriga förband med höga krav på både fysik och psyke är delvis pga att de har infomöten där VÄLDIGT många olämpliga sållas bort.

Så vitt jag vet så genomförs inget sådant på Amf. Därför kan fel person hamna på fel tjänst, köra båt är ju inte så farligt kanske man anser vid mönstringen, men det är samma GSU för en PBbåt som en PBAmfsk eller en PBRobot, och de sistnämnda är troligen mer fysiskt tungt än båt(syftar på bära robotlavett, robot, belysprylar, grsp), men inte nödvändigtvis psykiskt.

De skolor ni tagit upp tidigare har både extramönstring (FJS och Röjdyk) samt att de kan avskilja soldater alteftersom utb fortskrider, märker dom att de har fel soldat kan de plocka bort den individen. Så är det inte på andra platser, där hoppar soldaten av själv.

Edit:

Man vet ALDRIG när det blir mat nästa gång.

Edited by VH

ÅHH MAN BLIR JU SÅ TRÖTT :):angry:

Anledning till att det kommi mycket gnäll från amf kan ha sina olika förklaringar, mer bestraffningar, fler inom amf som vet att de kan anmäla befälen, sänkta krav som medfört att de kommit in personer som inte platsar inom amf, sen så var ju JO på just amf1 och kontrollerade och inte på några andra förband som jag förstått det som.

Sen är det bara sorgligt att svenska killar överlag blivit så jäkla gnälliga, söker man till t.ex. amf så borde man veta vad man ger sig in på. Men det är inte självklart, jag hade en plutonskamrat som trodde amf var typ som flottan så han blev ju aningen förvånad. Jag blev förvånad att det inte var hårdare, men jag trodde att jag skulle rycka in i helvetet med Satan som plutonschef och andra sidan.

Sen som vanligt så skriver media på och gnäller, journalister som inte gjort lumpen som inte vet hur verkligen ser ut och hur man gör pojkar till män och hör och häpna till KRIGARE. Allmänheten och media ser bara de skäggiga farbröderna i HV och tycker de är så snälla och duktiga, de förstår inte att FM utbildar någons son, bror till soldater som en dag ska kunna döda en annan människa.

Om det nu skulle vara så att man vet att amf är hårt och söker dit men sen tycker att "befälen är så dumma och hårda" då är det bara jävligt SORGLIGT.

Nej ta bort värnplikten och inför en yrkesarme dit folk som vet vad de ger sig in på kan söka frivilligt.

@ Serg B (m fl)

Det är en milsvid skillnad på en hård GU och att vara utsatt för penalism eller förnedrande behandling - det hoppas jag att ni inser, annars så borde man kanske ta sig en funderare...

Kan man som befäl inte ställa krav och pressa folk utan att hänfalla åt ett moraliskt och etiskt förkastligt uppträdande så är det inte bara brister i den enskildes personliga uppträdande utan även stora brister i det kontrollsystem som skall förhindra detta.

Jag anser att ett riktigt sätt att bemöta sina soldater/elever handlar om att vara föregångsman och inte skitstövel.

Såhär tycker jag:

Är städningen dålig skall den göras om till dess den är tillfredsställande. Att låta soldater göra armhävningar för att städningen är dålig kommer endast att medföra en sak: soldaterna inser att dålig städning=många armhävningar=obehag och hädanefter kommer städningen att göras noggrannt endast för att undvika obehag och då gör man saker av fel anledning. Förlängningen av den utbildningsmodellen kallas "managment by fear" och vore det så att det var en bra och eftersträvansvärd modell skulle den stå med i "Pedagogiska grunder" och det gör den inte vad jag vet.

Vad gäller att tvinga folk att äta mer än vad de orkar kan jag inte se något syfte med. I mina ögon är det ingen handling som ger respekt för befälen.

Personligen så tyckte jag att det var värra när allt skulle ätas upp än när man fick för lite mat. Inte så roligt när vi t.ex. hade ätit upp iso-ärtsoppan och pannkakorna och kvar stod 5 fulla senapstuber. :)

Men det är ju bara jag.

Däremot så tycker jag att det här gnället från värnpliktiga är både sorgligt och trist i och med att de som gnäller oftast är sådana som hoppat av en utbildning antingen för att de helt enkelt blivit placerade på ett förband som inte passar deras kropp/knopp och varit omotiverade eller de som trott att de skulle klara av utbildningen och varit motiverade tills deras bild av lumpen inte stämde överens med verkligheten, och i båda fall så gnäller de på FM istället för på sig själva. Det är ju en minoritet som gnäller till press motsvarande och de sabbar för den större skaran människor som verkligen vill bli testade under sin värnplikt.

Jag tycker inte att bestraffningar skall delas ut överflödigt, men om man gör ett grovt misstag så skall man ju såklart få känna av det. Jag tycker självklart inte att befäl skall få lappa till värnpliktiga om de gör bort sig men böjsträck och att få löpa lite granna dör ju ingen av.

Någonting som jag tycker hade varit intressant hade varit om det hade gjorts någon undersökning bland värnpliktiga där de väljer en ståndpunkt i frågan. Det är ju faktiskt de värnpliktiga som får känna på det som högre makter beslutar.

jag vart så förbannad när jag läste era första meddelanden så jag vet inte vad, var någon av er med i detta?

nej men det var jag,

Mat dalen: det 9 st soldater som fick äta syltlökar för 50 personer.

3 spydde men tvingades att äta vidare.

städningsfrågan: vi stod där, med sprillans nya m/87 och högvakts persedlar till (damasker, vita hanskar mm) vi har städat och gjort det fint.

det var fint, jag var med och städade själv så jag vet att det var fint.

detta befäl kommer in, kör en snabb visitation och säger nått i still med att "eftersom ni inte kan städa så kör vi brak, framstupa ställ (i m/87).

sen fick vi högt och tydligt säga: förlåt mig gud, kung och fosterlandet för att jag är en dålig soldat, men jag lovar att bli bättre.

sen fick vi göra 30 snabba.

just detta beälen är knt för att förnedra folk, han har gjort mycket skit ni inte läst om i tidningen, och som vi håller inom AMf1.

ifall ni har några som helst oklarheter är ni varmt vällkommna att fråga mig vad som hänt osv.

dessutom vill jag att ni smalar ihop 8 av era bästa vänner och äter syltlök för 50 man så får vi se hur ni mår.

ni gillar ju att "äta er mätta", och bestraffningar i form av hån och armhävningar det är ju bara coolt, så ni kan göra sånt med.

Edit:

Man vet ALDRIG när det blir mat nästa gång.

LOL!! _Exakt_ samma sak sade jag idkväll, när jag kände mig tvungen att inmundiga det sista av Moules Chevre'n på Akkurat!! "Endast den som lever får se..."

:angry:

Edit:

@dass:

Tja, det är som vanligt, jag gissade nästan att det var något åt det hållet.

Det kan tyckas vara orättvist, och det vore faktiskt intressant att höra ett befäl försvara detta.

Å andra sidan jag kan personligen inte tycka synd om er, jag har gjort annat, värre, själv flera gånger, och jag anser inte lite kinesisk båge och 30 böj-sträck vara något att tala om.

:Malaj:

Edited by Gotcha

jag måste erkänna att jag tycker att det i vissa stycken inom FM blivit i mesigaste laget, man måste kunna få ge en pluton en avhyvling om nån tabbar sig rejält.

därifrån är det i mina ögon mycket lång till att som ovan mosa i folk syltad lök och andra såna jätteroliga påhitt.

min bedömning av det som kommit fram är att Chefen Amf1 är underkänd totalt i ledarskapet. antingen har han ingen aning eller så är han lika inskränkt själv och jag har svårt att avgöra vad som är värst.

jag vart så förbannad när jag läste era första meddelanden så jag vet inte vad, var någon av er med i detta?

nej men det var jag,

Mat dalen: det 9 st soldater som fick äta syltlökar för 50 personer.

3 spydde men tvingades att äta vidare.

städningsfrågan: vi stod där, med sprillans nya m/87 och högvakts persedlar till (damasker, vita hanskar mm) vi har städat och gjort det fint.

det var fint, jag var med och städade själv så jag vet att det var fint.

detta befäl kommer in, kör en snabb visitation och säger nått i still med att "eftersom ni inte kan städa så kör vi brak, framstupa ställ (i m/87).

sen fick vi högt och tydligt säga: förlåt mig gud, kung och fosterlandet för att jag är en dålig soldat, men jag lovar att bli bättre.

sen fick vi göra 30 snabba.

just detta beälen är knt för att förnedra folk, han har gjort mycket skit ni inte läst om i tidningen, och som vi håller inom AMf1.

ifall ni har några som helst oklarheter är ni varmt vällkommna att fråga mig vad som hänt osv.

dessutom vill jag att ni smalar ihop 8 av era bästa vänner och äter syltlök för 50 man så får vi se hur ni mår.

ni gillar ju att "äta er mätta", och bestraffningar i form av hån och armhävningar det är ju bara coolt, så ni kan göra sånt med.

Oh yes! där satt den så det eka i kasern!

Bra sagt DASS!

Vissa här är verkligen otroligt inskränkta, torka torrt bakom öronen så kan vi fortsätta diskussionen sen.

Anmäl klart på ovanstående samt när ni funnit stöd för "hunduppfostringsmetoder" i en (seriös) civil eller militär ledarskapsbok (REGLEMENTE!).