Jump to content

Beredskapsförbandens materiel

Ing

Recommended Posts

• BlåGul -1

Japp, hoppar över från kasunen med den här diskusen.

Jag tycker det är förbannat illa och det gäller väl knappast enbart EN01-prylar.

Fordon som körs (sönder)

Vapen "skjuts in" Ing-> :huh: <- Swede ;)

......

Vad händer om det blr frågan om en SNABB insats?

P10 har ett par månader på sig att ta hand om problemet nu.

Skaffa fram nya fordon, utbilda på nya vapen.. m.m.

Hur går det i SNABB insats om ett par av fordonen är trasiga?

Om ett par av kulsprutorna är kaputt

Om våra mörkermedel som vi tydligen har enligt rullarna fortfarande inte finns i landet.

o.s.v.........

Det är inte meningen att beredskapsförbanden ska sättas in snabbt.

Edit. Skrev lite för snabbt och glömde bort att de värnpliktiga som använder materielen kan ju bli tok-blåsta på prylarna mitt i utbildningen också. Det skulle ju faktiskt mer eller mindre haverera den årskullen som får byta materiel mitt i. Dessutom övar de med prylar som förmodligen inte finns i några förråd åt dem.

Knas.

Edited by Ing

Den utrustning som vi använder som tillhör EN är speciellt uppmärkt och ska med kort varsel kunna återställas om det beordras framåt på kompaniet.

Verkstaden har högsta prio på eventuell rep av den materielen.

Bara för att värnpliktiga använder materielen behöver det inte innebära att den går sönder.

Visst, en vpl. körde i diket med en Patria vid möte på en smal väg men liknande skador drabbade en Patria under EN-utbildning i våras.

Att utbilda på materiel som inte finns i u-lista kan jag hålla med om att det är fel men i vårt fall, som jag skrivit tidigare är anledningen att ge befälet möjlighet att öva med den nya materielen. Att de värnpliktiga får utbildning på den kan ses som en bunus inför eventuell utlandsmission.

Det är ett bra sätt att få upp intresset för utlandstjänst.

The Swede :huh:

• BlåGul -1
Den utrustning som vi använder som tillhör EN är speciellt uppmärkt och ska med kort varsel kunna återställas om det beordras framåt på kompaniet.

Verkstaden har högsta prio på eventuell rep av den materielen.

Kom ihåg, Murphy är där ute... och väntar.

Lika osannolikt som att vi får åka någonstans, lika sannolikt är det att sakerna körs sönder helt sanslöst dagen innan beslutet tas känner jag på mig.

ge befälet möjlighet att öva med den nya materielen

Vettigt. Helt klart. Men ser man det så skulle sakerna behöva vara ute varje år på förbandet.

Att de värnpliktiga får utbildning på den kan ses som en bunus inför eventuell utlandsmission.

Det är ett bra sätt att få upp intresset för utlandstjänst.

Inte ett dugg vettigt.

Samma sak här, sakerna skulle "behöva" vara ute på trupp varje år där med.

Sedan om det är helt ekonomiskt försvarbart att köpa in prylar till förband som kanske ska användas någon gång vet jag inte. Så har vi ju gjort i ganska stor utsträckning tidigare också. Fast vi kallade det för något annat.

Vore det inte skäl i att faktiskt köpa in x antal Kulspruta 90 så det räcker till vpl också?

Vore det inte skäl i att faktiskt köpa in x antal patgb så det räcker till vpl också?

o.s.v.

Det är väl ändå vår försvarsmakt vi pratar om. Bör vi inte kunna använda mer än ett kompani, eller en bataljon samtidigt?

Kom och tänka på det Ing skriver om att saker inte finns "på riktigt" ännu, och det är faktiskt ett stort problem.

Var ute och kikade på NL03 när dom slutövade i våras. Pratade med en KVM och fick höra en ganska otrolig historia, bla hadde dom varit i affärerna i skövde och köpt civil strömkabel för åtskilliga 100 000:- , sedan skulle dom använda ett conatainersystem, som ännu inte börjat tillverkats av leverantören... då va det 27 dagar kvar till dom skulle in i beredskap...

Känns då som om det är lågprioriterat att skicka dom någonstans... :D

Skrev lite för snabbt och glömde bort att de värnpliktiga som använder materielen kan ju bli tok-blåsta på prylarna mitt i utbildningen också. Det skulle ju faktiskt mer eller mindre haverera den årskullen som får byta materiel mitt i. Dessutom övar de med prylar som förmodligen inte finns i några förråd åt dem.

Knas.

En god vän, löjtnant inom signaltrupperna, fick den utrustningen han skulle utbilda plutonen på i år sänd till Kongo. Så fjärrsambandsplutonen är nu väldigt bra på strid och exercis...

:D

Kom och tänka på det Ing skriver om att saker inte finns "på riktigt" ännu, och det är faktiskt ett stort problem.

Var ute och kikade på NL03 när dom slutövade i våras. Pratade med en KVM och fick höra en ganska otrolig historia, bla hadde dom varit i affärerna i skövde och köpt civil strömkabel för åtskilliga 100 000:- , sedan skulle dom använda ett conatainersystem, som ännu inte börjat tillverkats av leverantören... då va det 27 dagar kvar till dom skulle in i beredskap...

Känns då som om det är lågprioriterat att skicka dom någonstans...  :huh:

hmm beror ju på vilken kvm du pratade med.

fanns en som nog inte får åka med på mission ändå.

tillbringade mer tid på mc donalds än på vår slutövn. :((

ordnade sämre postgång från T2 till skövde flygplats än från kosovo till sverige :((

vi köpte mtrl i civila affärar ja, men det mesta var byggmtrl som ändå måste köpas civilt eller ligger det en mob-brädgård under klagstorp kanske?

och med tanke på den status som kablar vi plockade ut ifrån serviceförrådet var i, så borde vi ha slängt allt ihop

och åkt till jula i skara och länsat bygget.

av 15 rullar dl 1000 vi fick ut kunde 5 användas resten kasserade direkt vid öppnadet av lastpallen

i allafall har du rätt om containrarna, de kommer tidigast i jan-feb.

hade inte fabriken funnits i natolandet belgien så hade vi fått dem lagom till slutövn. det var högre prio på att skicka till USA och UK, än SWE.

nu fick IA 03 "stexhäxor" de som fanns.

vi grät inte för det, då vi istället fick 6 hygienbarrar på 220 pers och kunde duscha när vi ville,

vi slappt att pisserör också, vi hade gula floden, ett mycket äckligt dike bakom tälten :D

vissa av NL03 kommer nog att få åka och tom redan med QN till liberia.

vissa var ju dubbelanställda och tillhörde både IA och NL03.´

men detta har väl visat sig på det antal vakanser som NL03 visar upp på sin hemsida.

man kande att det inte var så aktuellt med mission, att man snarare var en försökskanin på nytt ra-system och anställd tills kb eleverna som ligger inne nu var färdigindoktrinerade.

jo jag vill åka på mission med bara 20-åringar, jättegärna......

en hel gu bat på utlandsuppdrag, lysande jalle!!

men all vår mtrl på ledningskomp förutom TETRA-apparaterna återgick till gu-bat när vi muckade.

vi var så lessna att slippa sprintrar och stabshytterna 1411 och 1412 med tillhörande tgb 30. (snyft jag saknar dig 020)

bara tanken på att arbeta i en stabshytt i tex liberia, får mig att tappa ett kilo i vätska.

förhoppningsvis får de behålla tälten för sig själva.

tänk er lyxen att bo fyra man i ett skjv-tält 4, vad skall man göra i resten av tältet? bygga jacussi? spelá innebandy eller öppna mäss?

en annan kul grej är att fattas det beslut på att NL03 skall åka får T2 stänga eller anställa BFA folk enmasse, 75 % av befälen försvinner utomlands.