Jump to content

Udda Sjukdom

CarlT

Recommended Posts

Tänkte bara kolla om någon av er här har en likande "sjukdom".

Jag och min far har båda "sjukdom" som kommer och går i form av anfall. Intressant är att min bror inte har detta.

Jag ska beskriva det så gott det går.

Sitter eller ligger ner och är avslappnad.

Tiden känns som den går mycket fortare och allting låter högre.

Det går att bli av med om man börjar prata för då hör man sin egen röst i normal fart.

Jag får en bieffekt av detta och det är att jag, extremt abstrakt, känner allting som bitar med rundade kanter. Och om de inte passar ihop så blir jag rädd. När de passar ihop försvinner anfallet helt. Svårt att beskriva. Jag ser ingenting framför mig utan jag känner det bara.

Min far har frågat lite doktorer och alla har skakat på huvudet förutom en som sa att det kunde vara en avlägsen släkting till epilepsi. Men likheterna är extremt få.

Jag har en teori på vad det är som händer i mitt huvud när dessa anfall sker. Hjärnan missuppfattar massa småbitar av allt som händer runtomkring och ungefär som när man komprimerar en ljudfil på datorn så tas dessa småbitar bort och gör filen mindre. Eller som när man kör en film snabbare genom att klippa bort några rutor.

Detta är inget problem för mig. Det är mestadels kul att kolla på sekundvisaren när den går dubbelt för fort.

Häftigt är att det är ärftligt.

Och det leder till en del frågor. Är tiden verkligen som vi uppfattar den? Eller kan den vara flexibel? Ibland går den snabbare ibland långsammare. Ju äldre man blir ju snabbare går ett år t.ex. Det är ju välkänt men ingen verkar undra varför?

Om man bara kunde aktivera denna "sjukdom" när man vill så skulle vi kunna göra mycket.

Människans nästa stora framsteg kanske är inom området TID? Det är fortfarande ett väldigt outforskat och, till synes, ointressant ämne. Men jag tror starkt att det finns mer i tid än vad vi tror. Tiden är inte bara något som går o går o går. Tiden är något mycket mer komplicerat.

Nu har jag säkert förvirrat er ordentligt. Men är det någon som upplever likande känslor? Och då menar jag inte att tiden går långsammare när ni idrottar eller något för det är ett vanligt fenomen. Går tiden snabbare när ni slappnar av? Och har ni en släkting med samma "problem"?

Hur funkar det med t ex bilkörning, om E-4an plötsligt monteras ner och får runda kanter bör man kanske känna sig orolig.

Det här med att tiden går fortare när man blir äldre beror förmodligen på att mycket av det vi upplever och utför blir automatiserat när vi får öva på det, vi gör helt enkelt en massa saker utan att reflektera över det. Och plötsligt är man trettio, ska bli pappa, sitter uppe till tre en lördagsnatt bara för att man kan och undrar var i helvete minnet är någonstans.

Akula som borde gå och lägga sig och inte morgonfilosofera.

Hmm ja jag kan bara göra en vild gissning...

Skulle kunna vara en lättare form av narkolepsi. Det är en sjukdom som gör att man somnar närsomhelst, varsomhelst utan att riktigt veta om det. Man sover i ett par minuter och vaknar utvilad. Nu verkar det inte som om ni somnar, men det finns liknande/lättare versioner också. Personer som är utsatta för detta befinner sig ofta i ett tillstånd mellan sömn och vakenhet där dom kan få hallucinationer (och mystisk tidupfattning), vilket ofta infinner sig i samband med att dom är på väg att vakna. Ett annat vanligt symtom är att som har problem med muskel-kontroll t.ex. att ena benet plötsligt viker sig och liknande. Jag vet detta pga att jag nyligen har gjort tester på sahlgrenska för något närliggande...

Att det går i arv är igentligen inget konstigt alls...det "närliggande" jag talar om ovanför verkar det som om jag, min far och min farfar lider av även om dom aldrig brytt sig om att undersöka det. Det är mycket mer som går i arv än man tror.

Mitt råd är att ni söker upp t.ex. en neuro-avdelning på närmaste större sjukhus om ni vill få lite klarhet i det hela ;-).

Jag anklagar dig inte för någonting, CarlT. Men har du möjligtvis nationelltprov i Svenska B snart? kanske är det det muntliga talet du behöver hjälp med?

Du får ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du menar. Antyder du att jag stavar dåligt, kanske? Eller menar du något helt annat? :huh:

Jag anklagar dig inte för någonting, CarlT. Men har du möjligtvis nationelltprov i Svenska B snart? kanske är det det muntliga talet du behöver hjälp med?

Du får ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du menar. Antyder du att jag stavar dåligt, kanske? Eller menar du något helt annat? :D

Årets nationella prov i svenska B hade tid som ämne. Inför den muntliga delen fick vi ut ett papper med tips om olika ämnen som berörde tid. Ett av ämnena var nästan exakt:

Människans nästa stora framsteg kanske är inom området TID? Det är fortfarande ett väldigt outforskat och, till synes, ointressant ämne. Men jag tror starkt att det finns mer i tid än vad vi tror. Tiden är inte bara något som går o går o går. Tiden är något mycket mer komplicerat.

Om man bara kunde aktivera denna "sjukdom" när man vill så skulle vi kunna göra mycket.

Där ser jag inte någon logik.

När tiden går fort hinner man ju mindre, om

sekundvisarna rusar iväg så "rör" man sig

långsammare ( åtminstone som man uppfattar det )

Den enda vinsten(?) skulle vara att snabbspola

sig till döden. :}

sig till döden. :)

När man sitter på ett flygplan i 8 timmar kan det vara skönt att snabba upp det.

sig till döden. :)

När man sitter på ett flygplan i 8 timmar kan det vara skönt att snabba upp det.

Att "missa" det tråkiga i livet är inte vad jag kallar "göra mycket".

Hur ska du kunna uppskatta det positiva/roliga i livet om du

aldrig vet hur motsatsen känns?!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...