Jump to content

BFA

Recommended Posts

Befäls Förstärknings Avtal, om vi skall öka precisionen...

Jag som är MPJ på livgardet! kan jag söka BFA på AMF4??

Hur stora är chanserna?

Vad är lönerna?

Är det efter BFA lättare att för mig söka RO AMF?

Tacksam för svar! :baskerPa:

Söka kan man ju alltid göra, det är bara att kontakta PersE på det förband du är intresserad av och kolla behovet. Chansen att bli anställd är naturligtvis störst på ditt GU-förband.

Troligtvis skulle en period som BFA på Amf öka chansen att komma in på ROP:en men jag tror att det är svårare att komma in som BFA än at komma direkt till ROP.

Jag som är MPJ på livgardet! kan jag söka BFA på AMF4??

Hur stora är chanserna?

Vad är lönerna?

Är det efter BFA lättare att för mig söka RO AMF?

Kan du söka: Ja det är klart... Du kan även söka tjänsten som präst på KS10 men det är ju utbildning och meriter som avgör om man blir anställd.

Chanserna: Vad har du för militärt betyg? Kan du få rekommendationsbrev från dina befäl på LG? Är du en duktig trupputbildare? Och - behöver Amf4 folk?

Lön: Beror på. När jag har gjort det har det förhandlats fram av facket enligt kollektivavtal men det är säkert olika mellan förbanden. Räkna mellan 14 och 16 000 så blir det nog rätt. Dock kanske det är lägre för furir/sergeant (som jag antar att du blir som MPJ).

Bättre chans till RO: Ja, om du visar dig duktig så är det garanterat ett plus. Om du däremot suger som BFA så är det ju mindre bra...

//danno (som gjort fyra somrar som BFA VO/Fk)

Söka kan man ju alltid göra, det är bara att kontakta PersE på det förband du är intresserad av och kolla behovet. Chansen att bli anställd är naturligtvis störst på ditt GU-förband.

Troligtvis skulle en period som BFA på Amf öka chansen att komma in på ROP:en men jag tror att det är svårare att komma in som BFA än at komma direkt till ROP.

Svårare att komma in som BFA än RO alltså!!

Hm jag som tänkte göra en fuling och lätt komma in som Amf bfa och efter jag arbetat lite komma in lite lättare som Ro men ok!! lättare att gå RO direkt i såfall!

Men hursomhelst så verkar det nästintill meningslöst att söka till AMF4 iom att mitt GU förband är LG!

Om man ändå söker AMF4 i förstahnd och LG i 2:a. Är det svårare att komma in på LG som 2:handssökande istället för 1:a handssökande? Eller bryr de sig ej tro??

Meningslöst är det inte, du kan ju faktiskt komma in.

Att du söker LG i andra hand torde inte försämra dina chanser där om du ser till att vara med i båda rekryteringarna från början.

Jag har själv sökt LG som 1:a och I19 som 2:a (YOP) och gjorde såhär:

Skickade in ansökan till LG.

Ringde till rekryofficeren på Ingbat/I19 som jag kände sedan innan och förklarade hur det låg till. Han bad mig skicka upp en ansökan till honom också för att komma med i båda rullorna samt att kolla med LG i jan/feb hur jag ligger till hos dem.

Om man inte gör på detta vis blir det ju svårare om man inte kommer in på sitt 1:a handsval eftersom rekryteringen på 2:a hands förbandet redan är genomförd. Hur det där egentligen är tänkt att funka övergår mitt förstånd.

Om man ändå söker AMF4 i förstahnd och LG i 2:a. Är det svårare att komma in på LG som 2:handssökande istället för 1:a handssökande? Eller bryr de sig ej tro??

Ja, det blir svårare. Som jag har förstått det fungerar det enligt följande:

Vid uttagningarna tittar varje förband på sina förstahandssökande och fyller upp med de de vill ha, därefter skickar de vidare handlingarna för de som inte kom in till det förband de har som andrahandsval.

Varje förband tittar då på handlingarna för de andrahandssökande och väljer de de vill ha, sedan sker samma procedur med tredjehandsvalet.

Undantag finns självklart, vet personer som blivit antagna till två förband och fått välja.

edit: f-n tvåa igen

Edited by 106

Du kan söka som BfA på vilket förband som helst.

Det spelar ingen roll vart du gjort GU.

Vissa förband nyttjar inte BfA men det får man kolla upp.

Just nu råder det anställningsstopp så nu är det nog lite kalkat.

The Swede

BfA Ing2

Vet du (eller nån annan) om läget kommer att förändras efter jul, med nytt budgetår eller kommer det fortfarande att vara anställningsstopp?

Det sista jag hörde var att det är anställnings- och karriärväxlingsstopp i väntan på försvarsbeslutet.

Det skall dock fortfarande tas in kadetter till YOP, detta på grund av att dom går på vpl-förmåner och inte belastar FM på samma sätt som en anställd.

The Swede ;-)

Att du söker LG i andra hand torde inte försämra dina chanser där om du ser till att vara med i båda rekryteringarna från början.

Ringde till rekryofficeren på Ingbat/I19 som jag kände sedan innan och förklarade hur det låg till. Han bad mig skicka upp en ansökan till honom också för att komma med i båda rullorna samt att kolla med LG i jan/feb hur jag ligger till hos dem.

Om man inte gör på detta vis blir det ju svårare om man inte kommer in på sitt 1:a handsval eftersom rekryteringen på 2:a hands förbandet redan är genomförd. Hur det där egentligen är tänkt att funka övergår mitt förstånd.

Hmm så du menar att jag kan skicka en ansökan till LIVGARDET med livgardet i 1:hand,

Samt skicka en ansökan till Amf4 med amf4 som 1:handsval?

Kan man göra så alltså! för då har man i princip valt 2 platser som förstahand?? tacksam för svar!

Hmm så du menar att jag kan skicka en ansökan till LIVGARDET med livgardet i 1:hand,

Kan man göra så alltså! för då har man i princip valt 2 platser som förstahand?? tacksam för svar!

Nej, du fyller i Amf som 1:a hand, LG som 2:a, skickar ansökan till Amf. Prata sedan med rekryoff på LG och förklara att du söker till dem i 2:a hand och kolla hur du ska göra för att öka dina chanser.

Nej, du fyller i Amf som 1:a hand, LG som 2:a, skickar ansökan till Amf. Prata sedan med rekryoff på LG och förklara att du söker till dem i 2:a hand och kolla hur du ska göra för att öka dina chanser.

Ok då är jag med!

Frågan är ju vad som skulle kunna göra för att öka min chanser som andra handssökande?

Den där "centrala sammordningen 2003" är det så att där det står "RAM ROP" är det antalet platser som finns? jag antar det.

är du själv officer?

Frågan är ju vad som skulle kunna göra för att öka min chanser som andra handssökande?

...

är du själv officer?

Nej, jag är inte yo däremot sökande till yop

Hur du gör för att öka chansen till ditt 2:a-handsförband har jag beskrivit i tidigare inlägg i denna tråd.

Om jag söker ROP och utlandstjänst samtidigt och kommer in på båda är det ok att tacka nej på något utav dem?

Självklart!

Du skriver ju inte på några papper förrän du börjar och har du hunnit påbörja utlandstjänstgöring är uppsägningstiden 3 månader, men det brukar lösa sig mycket snabbare.

Borde bli viss brist på befäl nu när IA skickas iväg, nån som vet om de planerar att fylla dessa vakanser med BFA?

Troligtvis inte eftersom det råder anställningsstopp.

Dessutom kan man inte ersätta en yrkeslöjtnant motsv. med en BfA-anställd.

Som BfA har man inte samma befogenheter som en Y-off.

The Swede :huh: