Jump to content

Tanz mit Laibach?

FkN

Recommended Posts

De där Laibach är ju helt bäng i huvet.

Så vitt jag förstår det se klär de sig som SS soldater på sina liveframträdandena.

Och då är det inte i syfte att driva med nazisterna (à la Mel Brooks) utan då är det i syfte att driva med vanligt folk genom att spela tuffa.

Och då blir man bäng i huvet förklarad av Carl.

Med risk för att verka messerschmittig:

Inte helt bänga i huvudet.

Dom klär och beter sig som dom gör för att visa folk hur lätt det är att tolka saker fel på grund av fördommar och bristande referensramar. Det är helt enkelt en ganska sund provokation på eteblissemangets oförmåga attt tolka tecken och dess förmåga att dra förhastade slutsatser.

Dom där ss kläderna tillexempel har sedan 81 (när Laibach bildades) fram till idag varit traditionella slovenska jaktkläder. Att sedan folk refererar till ss på grund av vissa likheter bevisar bara påståendet ovan.

Precis som att vanliga unga män med kort hår och svarta skor alltid kommer att anses som nynassar i gamla och trångsynta ögon.

Tro det eller ej, men det finns en mening bakom uppträdandet och rektioner av den typ som märktes ovan bevisar faktiskt bara att provokationen lyckats. Modern konst på hög nivå!

(Med risk för att själv verka bäng i huvudet skulle jag snarare påstå att dom är genier. I alla fall nästan.)

Heter faktiskt Besserwisser! :wub:

Skämt åsido.

Jag tror absolut inte på att en full SS mundering är det samma som Slovenska jaktkläder.

Möjligtvis jackorna, byxorna och kängorna. Men inte järnkorsen och hjälmarna och alla nazist märken.

Sen är jag inte heller helt säker på att det är en sund provokation. Jag kan hålla med om att det, i teori, låter som en jätte sund provokation. Men inte i praktik.

Jag har sett Laibach affischer. Och de var inte gjorda med ett djupare budskap än "Muhahaha... Här har vi klätt oss som nazister och spelar jätte tuffa. Darra människor!".

Det var en rödnyanserad bild med deras ansikten utsuddade och så poserar de på ett mycket "wow så tuff jag är" sätt.

Men det kan vara sant att det du säger att de gör det för att sudda ut gammla fördomar. Men om de är så pass smarta att komma på den tanken då borde de också vara så pass smarta att se att det inte funkar och försöka hitta på ett annat sätt. Fansen till Laibach gör ju inget nyttigt. Så vitt jag vet så är många av dem skinnhuvuden. Med skinnhuvud menar jag självklart inte rakad skalle utan jag menar invandrarfientlig.

Laibach skapar nog mera oro än trygghet.

Hade de försökt sträva efter en annan typ av image som inte försöker vissa hur coola nazisterna var, även om det inte är den imagen de har så är det den effekten det har på fansen, då hade jag kunnat hålla med om att de är genier.

De skulle ha en söt liten pojkband image fast de gör det i nazistkläder. Då är det genialt. För då skrattar folk åt nazister och hur töntiga nazister är. Men så är det inte.. Och eftersom Laibach inte kommit på detta än så håller jag fast vid att de är nazister.

Katt parodin är dock underbar. Bör göra alla nazistklädda undomar väldigt upprörda.

Förresten så menar jag inte att Laibach inspirerar folk till nazism. Däremot verkar de inspirera folk, om än oavsiktligt, att klä sig som nazister. För nazister är så coola.

Att klä sig som en nazist, förresten är helt OK om man visar tydligt att det är ett stort skämt för att göra narr av nazister. Inte för att provocera judar i världen.

Altså Mel Brooks och Allo Allo = tummen upp

De möjligtvis misförstådda Laibach = tummen ner

DE MÅSTE VISA ATT DE SKÄMTAR!!! ANNARS KOMMER DE ATT MISSUPPFATTAS!!!

Oj oj... långt och repetivt inlägg det här...

Var det inte Laibach som gav ut en skiva med en nazipropagandaposter på framsidan av omslaget, och en sovjetisk poster på baksidan, båda lär ha varit snarlika bortsett från att den ena hade text på cyrilliska då..

Detta iallafall enligt en polare som är skivsamlare och synthguru.. (om det INTE var Laibach så är det mitt fel, jag buntar gärna ihop Einstürzende, Laibach, Nitserebb mfl i samma fack...)

/E

(om det INTE var Laibach så är det mitt fel, jag buntar gärna ihop Einstürzende, Laibach, Nitserebb mfl i samma fack...)

/E

Lugnt, det gör dom flesta... ;)

MEN Laibach handlar allt om provokation, oavsett ovad man anser om detta...

ta tex videon till "life is life", där dom springer runt med lederhosen, skjortor och slipsar i nåfor som liknar (och kanske är) alperna... Denna fick även den kritik, för att lederhosen, skjorta och slips, och sidbena var nazi... :D

Folk ser vad dom vill ser...

Sedan, kängorna, dom är något som är hårt knuten till Synt/goth-kulturen, svarta, med stålhätta och höga skaft... jag har väl personligen slitit ut 2 eller 3 par... (Getta grip :wub: ) jag gillar dom verkligen, har ett par kvar i garderoben för rätt valda tillfällen (Sama, Arvika-festivalen mm).

Nej för tusan Besserwisser är ju ett öl! :huh:

CarlT:

"Jag tror absolut inte på att en full SS mundering är det samma som Slovenska jaktkläder"

...

"Jag har sett Laibach affischer. Och de var inte gjorda med ett djupare budskap än "Muhahaha... Här har vi klätt oss som nazister och spelar jätte tuffa. Darra människor!".

Det var en rödnyanserad bild med deras ansikten utsuddade och så poserar de på ett mycket "wow så tuff jag är" sätt."

Okej fel av mig, bilderna med slovenska jaktkläderna är från sent 80-tidigt 90 tal. Tänkte inte på de nyare.

Ett tips angående de nya (Röda med suddade ansikten osv) Kolla på armbindeln. Den är vit och har ett svart assymetriskt kors. Förövrigt designad av John Heartfield, känd antinazistisk konstnär.

Huruvida provokationen är sund eller inte kan man diskutera i oändlighet. Själv har jag aldrig haft problem med att se ironin i det hela, men som du påpekar (och som jag sett) så finns det vissa människor med kort hår och skeva åsikter som uppenbarligen inte förstått det hela.

Man kanske dessutom måste se till hela deras produktion för att få en tydligare bild av det hela. Eftersom musiken bara är en liten del av kakan så gör den inte argumenten rättvisa. Det bästa sättet att bilda sig en korrekt uppfattning är att ta en titt på deras affisher från 80-90 talet. Vid första anblicken ter de sig ganska "höger" eller ibland ganska "vänster". Men tittar man närmare märker man att det bara är rena nonsensbilder, ibland baserade på gamla tyska propagandabilder som ändrats så att budskapet "går om intet"

"DE MÅSTE VISA ATT DE SKÄMTAR!!! ANNARS KOMMER DE ATT

MISSUPPFATTAS!!!"

Absolut. Men måste man alltid ta på sitt ansvar att alla förstår skämtet?

Det kommer ju alltid att finnas obildbara individer som vägrar inse att deras tolkning är felaktig. Se bara på våra korthåriga medborgare med skeva åsikter: Dom hävdar ju allt som oftast att förintelsen aldrig ägt rum...

Frågan är om det är talaren som är skyldig att sänka sig till åhörarens nivå eller åhöraren som är skyldig att försöka förstå talaren.

Fu Dahlberg: Bara 2-3 stycken?!?! Nåja, det blir nog flera med tiden ska du se!

Ja, vad ska jag säga?

Så sant så sant.

"Frågan är om det är talaren som är skyldig att sänka sig till åhörarens nivå eller åhöraren som är skyldig att försöka förstå talaren."

Huvudet på spiken!

Svaret kan jag visserligen inte. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...