Jump to content

Recommended Posts

Det där stämmer inte riktigt.

Jag fick Psyk/Befäl 5/5 Styrke 8 Arbetsprov 6 Inskrivning 8 Längd 8 perfekt syn hörsel och tjänstbarhet B och jag va fullt godkänd att söka in till MP/Säk(föredetta MPJ).

Jag såg även det lilla pappret på skrivbordet hos läkaren för kraven för MP(vilket är desamma som MP/Säk) och de var lägre än jägarkraven. Jägarkraven är i stort sett 7or rakt igenom. Och inget var en 7a förutom syn o hörsel kanske(inget jag la märke till iallafall då min var perfekt).

Däremot har dom ett speciellt krav på MP/Säk och MP, du måste väga som MINST 70kg och INTE vara allergisk mot hund eller häst.

då jag tänkte söka till MP/MP-säk kan jag oxå intyga att kraven är desamma till dessa tjänster.. även om inskrivningsgubben oxå sa att MP-säk var något fysiskt mer krävande... och kan även intyga att kraven är lägre än för "vanliga jägare".. det räcker t.ex. med tjänstbarhet B...

en sak som man bör veta är att minimilängden för tjänsten är 176cm.. vilket dock inte är stenhårt då jag som är 174 hade fått komma in ändå... dom har nog mest det kravet för att inte riktigt "taniga" killar ska komma in... kan väl bli svårt för såna att gripa en biffig KJ lr liknande om det skulle krävas antar jag :P

Edited by LimpFish

Det är större krav på MPJ än vanlig MP.

MP ligger näppet över vanlig bevakningssoldat.. borde inte vara allt för svårt för den som är fysiskt aktiv på fritiden.

Det är en rätt krävande tjänst psykiskt pga hästarna bör tilläggas, K1's soldater är dom ända i sverige som får posttramatsk stress (tror de hete så), innan ridpassen för man är så jävla rädd för att ramla av kräken o göra illa sej..

skratta ni, men det är jävligt jobbig tjänst. har sätt jägarbefäl som stått och skakat när dom skulle lära sej rida innan ridpassen.

:uuh:

Som MP måste man vara duktig på att jaga soldater som druckit en öl för mycket på Muddy Mess runt hela campen, skjuta laserpistol på fordonen och bötfälla om någon kör för fort, hantera handfängsel till annat en suspekta sängkammarlekar, kunna säga "cirkulera, här finns inget att se", m a o göra sig poppis hos den stora massan av övriga soldater..... :P

blev lite sur på mönstringen... hade det som krävdes för att bli MP, men mönstringsförättaren sa att "jag kan sätta dig på tjänsten, men sannolikt kommer du inte att bli antagen, för de vill bara ha folk från stockholmsområdet eftersom det blir billigare transporter"... öh :baskerKav: ... När man väl kommer hem får man reda på att en på min skola blivit antagen till MP/säk-gb, han hade mycket goda resultat på mönstringen.

Antagligen måste man ha riktigt bra resultat för att bli antagen om man nu som jag inte bor i stockholm...

dålig stil! :banana

Jag blev MP/säk-gb när jag mönstrade i början av sommaren, säkert mest p.g.a. att Livgardet ligger på gångavstånd från mitt hus. :D

Mina resultat var inte särskilt bra enligt mig. Inskrivningsprovet gick okej, hos psykologen gjorde jag nog ett rätt dåligt intryck (var inte där så länge heller) men fick hyfsade resultat ändå. Konditionen (arbetsförmåga) var sisådär... styrkan var däremot bättre. Bör nämna att jag aldrig varit speciellt intresserad av att sporta. Ligger hellre hemma o sover, tillskillnad från min storebrorsa som tränar dagligen. Men trots det är jag rätt stor och bitig, 190 cm/85-90kg... har grundfysiken i alla fall. :/ Som det är nu lyfter jag inte ett finger, måste nog skärpa mig så jag är i någorlunda bra form till inryck. :)

Ridandet är inget problem för mig däremot, gick på ridskola i ca 4½ år när jag var lite yngre. B) Visst har man blivit avkastad. En gång tvärnitade min häst under full gallopp precis framför ett hinder... inte satt jag kvar på sadeln efter det. Haha. :-(

Edited by gurra

K1's soldater är dom ända i sverige som får posttramatsk stress (tror de hete så), innan ridpassen .....

Borde det inte heta "Pre-traumatisk stress" om den inträffar innan det otäcka sker?

• 3 weeks later...
Jag blev MP/säk-gb när jag mönstrade i början av sommaren, säkert mest p.g.a. att Livgardet ligger på gångavstånd från mitt hus. :D

Mina resultat var inte särskilt bra enligt mig. Inskrivningsprovet gick okej, hos psykologen gjorde jag nog ett rätt dåligt intryck (var inte där så länge heller) men fick hyfsade resultat ändå. Konditionen (arbetsförmåga) var sisådär... styrkan var däremot bättre. Bör nämna att jag aldrig varit speciellt intresserad av att sporta. Ligger hellre hemma o sover, tillskillnad från min storebrorsa som tränar dagligen. Men trots det är jag rätt stor och bitig, 190 cm/85-90kg... har grundfysiken i alla fall.  :/ Som det är nu lyfter jag inte ett finger, måste nog skärpa mig så jag är i någorlunda bra form till inryck. :)

Ridandet är inget problem för mig däremot, gick på ridskola i ca 4½ år när jag var lite yngre. B) Visst har man blivit avkastad. En gång tvärnitade min häst under full gallopp precis framför ett hinder... inte satt jag kvar på sadeln efter det. Haha. :lol:

MP/Säk får ju inte rida!

Bara vanliga MP som får :)

Blev också MP/Säk, gjorde inte heller nå vidare intryck hos psyk. Styrkan va jag 10nM från en 9a , kondisen en 6a o resten va rätt hyfsade resultat, visst tränar man men bara ett fåtal gånger i veckan!

ska bli kul o se vilka slags personer som hamnar på LG som MP/Säk