Dass Posted September 10, 2002 Report Share Posted September 10, 2002 lite intresserad av denna tjänst. men när jag läser på Lumpen.nu så verkar den inte vara så bra ): utan mer som en skyttesoldat som fått lite med sjukvårdsutb. än en vanlig soldat. är den bra? är den civilt meriternade? och framför allt: vad får dom lära sig? är det "bara" "att lägga på förstaförband". tusen tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nina Posted September 10, 2002 Report Share Posted September 10, 2002 du får specificera frågan en aning... sjukvårdsplut. är inte en befattning utan en typ av pluton som kan finnas på många regementen. om det är plutonsjuvårdare du menar så utgår de ur organisationen nu, om du vill bli kompanisjv. så är det än riktigt bra utbildning där man på de flesta regementena numer får 10 högskolepoäng i ex. akutsjukvård... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted September 10, 2002 Report Share Posted September 10, 2002 Detta är en länk till T2 Sjukvårdsskola ang den 10p högskolekurs om Anne skrev om som KompSjv och Sjv på Sjv-plut får. http://www.t2.mil.se/article.php?id=5238 Självklart är den civilt meriterande, 10 högskolepoäng i akutomhändertagande är ju oavsett framtida yrke en bra merit. När det gäller jobb inom civila sjukvården är det tyvärr så att då måste du ha en civil Undersköterskeutb så du kan inte få jobb bara på denna utb (finns säkert undantag men mig veterligen inte). Utb är ju givetvis meriterande om du har /ska skaffa sådan utb när du sedan söker jobb. När det gäller vad du får lära dig så hänvisar jag till länken, jag kan ju bara säga att det är mycket mer än att bara lägga förband....... De har väl också ett par (3?) praktik på sjukhus (ofta Akutmottagningen). Du får i akutsjukvård en bättre (enligt mig) utb än vad undersköterskorna. Vet inte exakt vad som ingår i denna utb men vet att förut fick ju Plutsjv sätta perifier venkanyl t ex. Så den är mycket mer än bara en skyttesoldat med lite mer sjv-utb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 10, 2002 Report Share Posted September 10, 2002 Plutonsjukvårdare är, om inte jag minns fel en i en grupp som ingår i stab/tross-gruppen som är sjukvårdre för plutonen (i fredstid typ plåstra om skärsår och såvidare). Dom har en 1314-sjukvårdsbil... Dom och kokgruppen är nog dom mest omtyckta på en pluton... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dass Posted September 11, 2002 Author Report Share Posted September 11, 2002 ursäkta, jag syftade på plutonsjuvårdare. det är väl den som står under SjukvårdsjplutC i lumpen.nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted September 11, 2002 Report Share Posted September 11, 2002 Plutonsjukvårdare står under Plutonsjukvårdare på lumpen.nu. Sedan finns SjvgrpC och SjvtoC också förutom Sjukvårdare. PlutSjv är också en bra utb, civilt meriterande men osäker om man får högskolepoäng (tror inte det). Som tidigare sagts så ska PlutSjv försvinna ur organisationen förutom Jägare och Amfbat motsv (?). Fördelen att ligga som PlutSjv som jag ser det kontra andra sjv-befattningar är att man får ligga och kräla lite i leran med skyttesluskeriet istället för att ligga i ett uppvärmt tält och löka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted September 11, 2002 Report Share Posted September 11, 2002 Om jag hade fått göra om GU idag hade jag utan tvekan valt en sjukvårdstjänst. Man måste tänka på att en tjänst där du i hög grad ansvarar för andra personers välbefinande. Är du beredd att alltid hjälpa andra? Tjata på dina uttorkade kompisar tills de hatar dig. Alltid bära en tung sjukvårdsväska. Lära dig mycket kunskaper som hela tiden måste hållas aktuella? Belöningen är en tjänst där andra litar på dig och där du lär dig något som kan rädda andra. Får jag föreslå ett studiebesök på närmaste akutmottagning. "Livet framför allt" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts