Jump to content

Utländska tavelförsäljare

Recommended Posts

I dag, mitt på dagen så ringde det på dörren. När jag öppnade stod det en ung man utanför som ville sälja ganska fula blyertssketcher/tavlor till mig.

Jag blev minst sagt förvånad och drog igen dörren efter ett tag, han var allt lite påstridig men det är svårt att sälja till en stängd dörr. Nu efteråt så blir man lite fundersam ;)

Vår trappuppgång är ganska lyhörd och jag hörde inte något "plingade" på någon annan dörr. Väldigt konstigt. Antingen så var han ute och rekade för inbrott eller så kanske han försökte göra nån kartläggning ,O Man har ju hört talas och upplevt "tavelförsäljare" på -80talet.

Mycket konstigt var det i alla fall.

Men då det är bättre att ta det säkra för det osäkra så har nu alla magasin till mina vapen fyllts, kammofärgen har åkt på och jag har rekat eldställning vid ett öppet fält nära där jag bor :clap: Jag uppmanar alla soldF:are att göra samma sak om en ung man med slaviskt utseende, jeans och svart tunn läderjacka besöker er. Tavlorna var blyertssketcher med någon form av djur på, hundvalpar, änder osv osv. :):)

"People say I´m paranoid ´cause I have guns. I have lots of loaded guns, what the hell do I have to be paranoid about"

För några veckor sedan talade jag med en polis ifrån SÄPO om just "tavelförsäljare" och kartläggning. Han hävdade att den påstådda omfattningen var överdriven och till stor del var paranoia mot landet i öst.

Du kan nog känna dig säker på att du inte blivit kartlagd, men lägga dig i stridsställning och invänta ett inbrottsförsök... ,O

I dag, mitt på dagen så ringde det på dörren. När jag öppnade stod det en ung man utanför som ville sälja ganska fula blyertssketcher/tavlor till mig.

Jag blev minst sagt förvånad och drog igen dörren efter ett tag, han var allt lite påstridig men det är svårt att sälja till en stängd dörr. Nu efteråt så blir man lite fundersam ;)

Vår trappuppgång är ganska lyhörd och jag hörde inte något "plingade" på någon annan dörr. Väldigt konstigt. Antingen så var han ute och rekade för inbrott eller så kanske han försökte göra nån kartläggning ,O Man har ju hört talas och upplevt "tavelförsäljare" på -80talet.

Men då det är bättre att ta det säkra för det osäkra så har nu alla magasin till mina vapen fyllts, kammofärgen har åkt på och jag har rekat eldställning vid ett öppet fält nära där jag bor :clap: Jag uppmanar alla soldF:are att göra samma sak om en ung man med slaviskt utseende, jeans och svart tunn läderjacka besöker er. Tavlorna var blyertssketcher med någon form av djur på, hundvalpar, änder osv osv. :)  :)

"People say I´m paranoid ´cause I have guns. I have lots of loaded guns, what the hell do I have to be paranoid about"

Be F-N:skapet att dra åt H-vete. Jag är övertygad om att dom som "säljer" tavlor/skisser är ute för att reka inbrott. Har man släppt in dom i sin lya så vet dom ju väldigt snart om det är värt att göra ett bryt där eller inte.

Men då det är bättre att ta det säkra för det osäkra så har nu alla magasin till mina vapen fyllts, kammofärgen har åkt på och jag har rekat eldställning vid ett öppet fält nära där jag bor :clap: Jag uppmanar alla soldF:are att göra samma sak om en ung man med slaviskt utseende, jeans och svart tunn läderjacka besöker er. Tavlorna var blyertssketcher med någon form av djur på, hundvalpar, änder osv osv. :)  :)

Jag hade samma sak hemma hos mig för en månad sedan ungefär....(Uppsala).

...

;)

/S

Håller med Zeb, lutar nog åt inbrottsrek. Troligen går det att avgöra tämligen omgående om man själv får påhälsning genom att försöka ta en bild på vedebörande. Fast man skall nog vara beredd på att dra igen dörren fort därefter... ,O

Detta är inget nytt fenomen. Redan i början av förra seklet (1900) drog det fram knivslipare i landet från öst. Dessa antogs spionera men det kunde aldrig bevisas. Troligen har du bara utsats för någon som vill reka för ett inbrott. Vilket naturligtvis är allvarligt även det.

Uttern

Om de (vilka de nu kan vara) skulle de väl knappast kartlägga vanliga snubbar som genomgått värnplikt? I sådant fall har de en diger uppgift farmför sig - minst sagt. I vilket syfte skulle de göra detta?

Är mer inne på inbrottsrek... det vore väl otrevligt nog!

De kanske är på REK för vapeninbrott kanske??

HV vapen är ju ganska eftertraktade!!

Plingade de bara på hos dig?? Har de sett dig lämna lgh med vapen, på väg mot övn???

:=o

Mössa bössa mask och besätt eldställningarna!!!

:D

Ojsan! Det var agresiva reaktioner. Även jag har haft en "slavisk" tanig kille hemma hos mig(Alingsås) som ville sälja bilder. Han sa att han skulle ha pengarna till en opration. Jag gav honom pengar och önskade honom lycka till. Den blicken var inte ute efter något bryt. Han var desperat.

men skall vi snacka om överhängade risker med dörr försäljning så skall vi ta upp problemet med alla äckliga sammhällselever som vill sälja munkar och för små strumpor till sin klassresa...

Efter den här anstormningen av ironi hoppas jag nu att ni börjar fundera på vad som kan driva en man i 35 årsåldern att lämna sin familj och åka hemifrån till ett annat land. Troligtvis är det inte den lömska genen hos slaver utan den mänskliga kännslan av uppgivenhet och maktlöshet.

När jag bodde i Thn så var det ofta en hel del "utrikesstudenter" som försökte kränga skisser och målningar. Såg inget direkt icke ofarligt i det hela.  :((

faktiskt var det fler när jag började i HV runt 90 -91 som lommade omkring och skulle sälja tavlor.

jag bor ju på område med loftgång, så det är svårt att göra rejäla bryt, sälja eller sprida sin religon utan att telefonkedjan är igång.

nu hjälpte ju inte detta utan då inriktade de sig på källarförråd istället.

istället har jag fått riktad politisk reklam istället av partier som de senaste dagarna vart aktuella i media, med högsäte i karlskrona och min hemstad bla.

kollade med mina grannar och de hade inte fått, men folk i hv som bor på samma område hade fått, och de kollade i sin tur med grannarna och de fick samma svar, ingen fick förutom de som var med i försvarsorg.

vad detta beror på?

enkelt, vi får post från FM och tidningar med folk i m90 på omslaget, någon på posten sympatiserar och skriver upp adresser, och vill man vara paranoid så funkar det åt andra hållet också.

Hmmm. Det var tavelförsäljare med blyertsskisser här också för ett par veckor sedan. Igår hade jag även en utländsk kille som ville komma in och försöka sälja på mig en dammsugare (personen i fråga kunde VÄLDIGT knaglig svenska). Han stod i dörren och tjatade på min sambo att han ville veta vad vi hade för dammsugare. Lite lustigt att jag hade tagit hem en Kärscher industridammsugare från jobbet som stod i hallen som jag då visade honom. Trots detta insisterade han på att få komma in, då var det bara att dra igen ståldörren å låsa.

:D xteam

• 4 weeks later...

Bara för att Riksdagen har fastställt att vi inte är fiende med ryssarna längre behöver ju nödvändigtvis inte ryssarna fastställt samma sak. Att vi inte har jagat ubåtar på länge beror på att alla kustförsvarsbataljoner är nedmonterade så de har inte så mycket att kika på. Ju mer avspänning försvarsledning och riksdag vill pracka på oss desto mer måste vi höja garden! :=o

Jag hade en polsk tavel försäljare som plingade på dörren! Han fick komma in, Jag tog en tid på tavlorna, bjöd på kaffe sen gick han ut igen efter att jag köpte två 2 st...Han verkade faktist hur snäll som helst!

Det var en kille i 20-23 års åldern, verkade inte alls farlig på något sätt... Men...ja..:=o Tänkte aldrig på att han hade andra planer än att sälja teckningarna... Jag tror inte att han var spion eller inbrottstjuv i heller...

Enver.

Edited by EnVeR

En polare som är officer berättade en rätt kul grej för ett tag sedan.

För ett par år sedan så var det någon som gick runt och knackade dörr för att försöka sälja grejer (minns inte vad).

Då de flesta som jobbade på regementet bodde inom samma område upptäckte de ganska snart att det endast var de som var anställtda på regementet (både civilit och i uniform) som fick påhälsning.

Senare tog säpo killen och det visade sig att han faktiskt var spion och hade sysslat med att kartlagga färdvägar fö regementets personal, familj och en hel del mer han fördes med hjälp utav säpo ut ur landet.

Min vän berättade dock inte om det var för annan stat eller om det var någon organisation som låg bakom.

Edited by dxl

När jag började i hemvärnet och de närmsta åren därefter så dök det alltid upp utländska tavelförsäljare såfort jag bytt befattning eller flyttat. I något av fallen frågade jag runt bland bekanta i området och det verkade som om det bara var jag och någon enstaka civilist som fått besök. Vi blev också uppmanade av bataljonchefen att rapportera in sådana besök som vi tyckte var "misstänksamma"

Nu tror jag inte att fienden kartlägger en stackars fattig gruppchef, alldeles oavsett om han är med i en insatspluton eller inte men kom ihåg:

"Bara för att du paranoid betyder det inte att de inte är ute efter dig" :baskerFN:

det var kul att göra lumpen under kalla kriget.

mer skarpa larm iallafall.

någon som gjorde GU på såtenäs och råkade ut för de polska "lantarbetarna" som bodde gruppvis hos storbonden i Tun?

fanns där under 89-90 i allafall.

riktigt trevliga killar i 25-40 års åldern, vältränade och kortklippta.

och alla långtradare som råkade köra fel och hamna vid garageområdet på P4.

TIR-skyltade och plomberade.

ofta med svenska kappel på, och alltid från polen.

91-92, just när Sovjet föll, hade vi TIR-skyltade långtradare parkerade i våra RL-stråk. Märkligt välplacerade dessutom.

För att inte tala om folk med bruten svenska som plötsligt dyker upp hos en RL-grp mitt ute i ingenstans, lite för nyfiket frågvisa. När sedan samma personer dyker upp hos en annan länkgrupp en sabla bit därifrån, lite väl kort tid efter första påhälsningen... då förstår jag inte aaaaaalls vad folk oroar sig för! :winner:

Under GU fick vi veta att "man" vid något/några tillfällen brutit upp plomberade tradare av det här slaget. Kärrorna var helt tomma.

91-92, just när Sovjet föll, hade vi TIR-skyltade långtradare parkerade i våra RL-stråk. Märkligt välplacerade dessutom.

För att inte tala om folk med bruten svenska som plötsligt dyker upp hos en RL-grp mitt ute i ingenstans, lite för nyfiket frågvisa. När sedan samma personer dyker upp hos en annan länkgrupp en sabla bit därifrån, lite väl kort tid efter första påhälsningen... då förstår jag inte aaaaaalls vad folk oroar sig för!  :wub:

Under GU fick vi veta att "man" vid något/några tillfällen brutit upp plomberade tradare av det här slaget. Kärrorna var helt tomma.

De ni råkade ut för kom inte alls från warzawa-pakten.

de var aliens som trodde att ni stör sänd mot deras moderskepp.

att kärrerna var tomma berodde på att deras "probe" skepp inte just då stod parkerade inuti.

de var ute på uppdrag.

fast nu får jag inte skriva mer, nu kommer mina fångvaktare här på basen vid blåbärsberget, utanför östersund och låser in mig.

vi har ett groom-lake i sverige.

vi har ett stort garage där vi har flera polska långtradare ståendes, och undersöker deras teknologi.

vi har hittade en krockad långtradare 1974 med en överlevande chafför.

vi....vad var det för spruta?.....gaaachsa......*blip*

*slam*