Jump to content

Anmälan till Hv-övningar

Guest Dedicated

Recommended Posts

Guest Dedicated

Som gruppchef ansvarar jag för att få in anmälningar till alla våra övningar. Gruppmedlemmarna förväntas höra av sig oavsett de avser komma eller ej. För enkelhetens skull ber jag att få in svaren via e-mail eftersom alla i gruppen har tillgång till detta. När de inte hör av sig är standard att ringa och fråga vilket oftast leder till att någon anmäler sig utan någon som helst avsikt att ändå dyka upp med extra mat etc som följd fullständigt i onödan.

Någon kamrat som hittat en synnerligen väl fungerande metod att få in såväl anmälningar som av-anmälningar? Dela i så fall med dig av din mirakel-metod!

Guest Lord Good

Gruppchefens jobb är det mest otacksamma. Det är tyvärr så att det enda som hjälper är att ringa och tjata och tjata och tjata. Även om om folk sagt att de ska komma måste man ringa kvällen innan och påminna dem. Kanske ringa och väcka dem på morron. Att förvänta sig att soldaterna ska kunna hantera sitt engagemang i HV själva är att vara optimist. De behöver sin "mamma" i HV också och det är du POF.:)

Guest Lt. payne
Gruppchefens jobb är det mest otacksamma. Det är tyvärr så att det enda som hjälper är att ringa och tjata och tjata och tjata. Även om om folk sagt att de ska komma måste man ringa kvällen innan och påminna dem. Kanske ringa och väcka dem på morron. Att förvänta sig att soldaterna ska kunna hantera sitt engagemang i HV själva är att vara optimist. De behöver sin "mamma" i HV också och det är du POF.:)

Kan bara instämma........

ibland undrade jag om jag hade 7 stora barn utöver mina 2 egna..!

En grpCh som jag känner höll ett teoripass som

gick ut på att förklara planeringsarbete och vad som

händer om det budgeteras för 10pers och 7 dyker upp.

För mycket käk.

Förvirring i planeringen.

för mycket grpmtrl.

Frustration hos dom som dyker upp.

osv

Det var Obligatorisk närvaro med hot om prygel

på det mötet.....

Men annars jaa vad kan man göra.

Hota med avstängning och indragande av vapen

Det är ju trots allt vuxna män det handlar om.....

???

Guest Dedicated

I min enfald trodde jag att det skulle vara bättre i en Beredskapspluton, att folk var mer intresserade och mera aktiva. Jag har blivit klokare, kan jag berätta.......

Själv tillhör jag kategorin tokstollar som får ångest om jag missar nån övning! Missar en 8-timmars på lördag men jag riskerar å andra sidan skillsmässa om jag åker eftersom VB hemma råkar fylla 30! Och det, det vågar jag INTE riskera!

Tack pågar, vi har helt klart ett gemensamt problem!

POF, nybliven mor till 6 vuxna män och en kvinna.....

Guest Lord Good

Det låter bra Casca, min erfarenhet är tyvärr att ställer man för hårda krav på soldaterna lägger de hellre av. Som gruppchef får man jobba som faan för att hålla ihop gruppen med alla metoder, inte bara (i och för sig helt rimliga)krav utan även tjat och smicker och fjäsk.

• 4 years later...
Som gruppchef ansvarar jag för att få in anmälningar till alla våra övningar. Gruppmedlemmarna förväntas höra av sig oavsett de avser komma eller ej. För enkelhetens skull ber jag att få in svaren via e-mail eftersom alla i gruppen har tillgång till detta. När de inte hör av sig är standard att ringa och fråga vilket oftast leder till att någon anmäler sig utan någon som helst avsikt att ändå dyka upp med extra mat etc som följd fullständigt i onödan.

Någon kamrat som hittat en synnerligen väl fungerande metod att få in såväl anmälningar som av-anmälningar? Dela i så fall med dig av din mirakel-metod!

Något som kan vara viktigt i detta är att jobba upp förbandsandan och då inte bara i det "gröna livet" utan även civilt. Funkar bra hos oss med att ordna några enkla trivselkvällar varje år med bowling, grillning o.s.v så att man träffas även utanför övningsfältet. Alltid svårare att säga nej till en kompis än till en chef.

Alla är delaktiga i framtagningen av övningsdatum. Ett övningsschema tas fram. Om man inte kan deltaga anmäler man det i så god tid man kan. Missköts avanmälan eller man har lägre närvaro än 75% vet alla om att man åker ut.

Casca

Visst är alla chefer delaktiga på ett lr annat sätt när övn programmet sätts. Men jag har varit med om att en Kompanichef inte själv deltagit då han sj lagt programmet, det tycker jag är skamligt. Jag hade för mig att chefen alltid skall föregå med gott exempel. Senaste bat övningen jag deltog i, så var det hela 6st stridande och det var bara grpch, pltch och komp C. Hur ska dessa chefer få öva sig i sin befattning om de inte har några fotsoldater till sitt förfogande? Men HV har ett stort rekryteringsproblem av nya soldater, för kan vi inte engagera de soldater som finns ute i leden. Hur i hela friden skall vi då kunna få in nya hv soldater?