Jump to content

Rånarna

JohnDoe

Recommended Posts

ranarna_poster.jpg

Ett gäng högeffektiva och iskalla rånare slår till mot en rad banker i Stockholm. Utredningsarbetet hamnar hos kriminalpolisen Klara och piketbefälet Greger Krona, som tillsammans leder rånarjakten.

Deras utredning leder dem i en livsfarlig riktning som visar sig få oanade konsekvenser. Jakten på rånarna är intensiv, deras metoder blir allt mer raffinerade och skrämmande.

Klara hamnar mitt i skottlinjen, både bokstavligt och bildligt, samtidigt som utredningsmaterialet för henne i en riktning som hon aldrig kunnat föreställa sig.

rånarna.com

Kommer på bio i januari....Mikael Persbrandt och Stefan Sauk är medverkande

ranarna.jpg

Verkar sevärd, kanske en svensk "Heat"??

,O

John

• Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Håller med fbj 972, piketen är duktiga på mycket men deras starkaste sida är inte utredningar...

Tänker osökt på en av deras gruppchefer, hört då det var lite upprört i en av våra förorter "Fan vad komplicerat ni alltid ska göra allt, vi går ut på linje slår ner alla som står upp och drar så reder nån annan ut vad som hänt i efterhand" ,O Inte direkt Martin Beck som talade...

Men filmen blir nog bra, ska iaf bli kul att se den.

Peter "9mm" Lindmark som regissör och Daniel "Sökarna" Fridell som producent låter inte alltför lovande om ni frågar mig. Sedan känns det som jag har uppnått en viss mättnad på att se Persbrandt. Jag kan ha fel men jag sätter mina förhoppningar lågt. Det är mycket glest mellan lyckade svenska aktionfilmer och mycket tyder på att denna blir en i raden av filmer som får epitetet "för att vara svensk var den ok".

En avstickare. Hur kommer det sig att danska aktionfilmer är så mycket bättre än svenska?

Därför svenska actionfilmer

1. alltid skall innehålla massa samhällskritik typ alla poliser gillar misshandla folk och deras kollegor håller dem bakom ryggen.

2. Skall försöka vara lika fräcka som amerikanska fast med bara en promille i budget.

3. För att svenska regissörer inte behärskar action. Inte norska regissörer heller ;)

De enda filmerna som är hyfsade action/thriller är Noll tolerans, livvakterna, Tredje vågen.

Peter "9mm" Lindmark som regissör och Daniel "Sökarna" Fridell som producent låter inte alltför lovande om ni frågar mig. Sedan känns det som jag har uppnått en viss mättnad på att se Persbrandt. Jag kan ha fel men jag sätter mina förhoppningar lågt. Det är mycket glest mellan lyckade svenska aktionfilmer och mycket tyder på att denna blir en i raden av filmer som får epitetet "för att vara svensk var den ok".

En avstickare. Hur kommer det sig att danska aktionfilmer är så mycket bättre än svenska?

för att danskarna gör actionfilmer om en samhällsklass som svenska filmkonsulenter inte tror existerar, smäkriminella.

hittills har det väl bara gjort ett försök och det var väl betalt med rånpengar och inte med stöd av svensk filmindustri.

kolla filmer som pusher, gamla män i nya bilar och blinkade lyktor, och nämn en regissör i sverige som skulle kunna få pengar till att ett manus som dessa?

att andres nilsson fick göra noll tolllerans, berodde nog på att jocke hanson som producerade, hjälpte till med manus.

och det faktum att den utspelade sig i gbg och inte i sthlm, vilket gjorde att film i väst kunde satsa pengar i projektet.

annars måste den nog ses som ett olycksfall i arbete och skulle aldrig fått gjorts om byråkraterna i sthlm fått bestämma.

det bevisas av det faktum att varken livvakterna och noll tollerans har fått någon guldbagge nominering men jag tror nog anders nilsson gråter hela vägen till banken för detta. :P

• 1 month later...
Guest J-Star

Varför svenskar inte gör actionfilmer? Därför att den nischen redan är fylld. Jag gillar faktiskt att svenskarna gör filmer som är lite mer verklighetsnära.... som exempelvis "Polisen som vägrade ta semester"-serien. Den var perfekt. När de efter att ha gripit skurken efteråt käbblar om att någon skjutit hål i nya polisbilen, då ler jag stort. :blink:

/J

Därför svenska actionfilmer

1. alltid skall innehålla massa samhällskritik typ alla poliser gillar misshandla folk och deras kollegor håller dem bakom ryggen.

Lite på samma tema:

"Danskarna kan göra film om någon som får i sig knark och har skitkul och så är det inget mer med det. I Sverige måste vi visa att han blir beroende och heroinist och allt går åt helvete. Man kan inte ta knark ostraffat i en svensk film."

-Teresa Fabik, http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/u...,362675,00.html

Jag såg den på en förhandsvisning i December.....och den är riktigt kass!

Ena scene snö...nästa inte....och så håller det på i hela filmen! Mediokra skådespelarinsatser och rena sakfel :lala:

Det enda som kändes positivt med filmen var väl att vapenhanteringen var hyfsad!

Fridens liljor // Fk Klinken

Tycker trailern avslöjar lite mycket... såg trailern på bio härom dagen.

Nåt i stil med "Kan det vara poliser som ligger bakom?"

Den kommentaren skulle väl knappast fällts om så inte var fallet??

//SNAFU

Hehe....utan att avslöja för mycket kan jag ju säga att du har FEL!

Fridens liljor // Fk Klinken

Jag håller med J-STAR. Polisen som vägrade ta semester är riktigt klockren! Det var alldeles för länge sen man såg den. Skulle gärna vilja se den igen.

Ingen som har den någonstans? finns den kanske till och med på DVD?

Såg filmen igår. Måste säga att vissa kommentarer och andra små guldkorn gjorde filmen sevärd - man kan dock avvakta tills den kommer ut på VHS/DVD.

Den var charmigt svensk, om ni förstår vad jag menar...

Mitt betyg, av fem möjliga: :huh::huh:

Såg filmen igår. Måste säga att vissa kommentarer och andra små guldkorn gjorde filmen sevärd - man kan dock avvakta tills den kommer ut på VHS/DVD.

Den var charmigt svensk, om ni förstår vad jag menar...

Mitt betyg, av fem möjliga:  :navy:  :D

Håller med till punkt och pricka...

För övrigt tycker jag det var jävligt konstig vapenfördelning. Den som vaktar har någon version av UZI medan han som går till attack i närstid använder en M4. Borde det inte vara tvärt om?

Inte så mycket skottlossning som man tror efter att ha sett trailern. :huh:

Såg denna igår, att huvudpersonen jobbar hos rånkommisionen på svenska polisen men klär sig som en gymnasieelev på SPIN programmet var väl det som irriterade mig genom hela filmen.

I övrigt kan man önska mycket av filmen. Underhållningsvärdet består som tidigare sagts av ett par klipska kommentarer hit och dit, medan produktionen som helhet känns lite som en typiskt svensk produktion. Lite hemsnickrat och en dålig emulering av bättre produktioners resultat.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...