Jump to content

Snö


AndersL

Recommended Posts

  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply
Här på Gotland e det ennu 35grada varmt o tösarna springa runt i bikini

Ingen snö så långt ögat kan nå.

och du sände detta inlägget i augusti, som sedan har dröjt i telias system sedan dess.

nu sitter det bara ett par försöpna kenospelare vid entren till lummelunda-grottorna och fryser i ös-regnet.

 

kan tänka mig hur fruktansvärt det borde vara att få sitta i någon fra hytt uppe på fårö, och lyssna efter ryssen i mitten av januari.

 

fö så kommer västsverige-vintern i år vara på en onsdag, då snökaos inträder och alla komnikationsmedel står still.

detta kallas i norrland för vardag.

Vad e detta för påhopp?

nersupna må vi va men inte fan häckar vi vid grottorna.

:D och vi spanar inte på ryssen vi spanar på Sverige! :=o

Link to comment
Share on other sites

Här på Gotland e det ennu 35grada varmt o tösarna springa runt i bikini

Ingen snö så långt ögat kan nå.

och du sände detta inlägget i augusti, som sedan har dröjt i telias system sedan dess.

nu sitter det bara ett par försöpna kenospelare vid entren till lummelunda-grottorna och fryser i ös-regnet.

 

kan tänka mig hur fruktansvärt det borde vara att få sitta i någon fra hytt uppe på fårö, och lyssna efter ryssen i mitten av januari.

 

fö så kommer västsverige-vintern i år vara på en onsdag, då snökaos inträder och alla komnikationsmedel står still.

detta kallas i norrland för vardag.

Vad e detta för påhopp?

nersupna må vi va men inte fan häckar vi vid grottorna.

:D och vi spanar inte på ryssen vi spanar på Sverige! :=o

Keno e en del av vårat sätt att ta över Sverige ekonomiskt, Sverige spelar bort sina pengar på keno o vi blir skitrika typ som Monaco :D

Link to comment
Share on other sites

Här i Vargön, där vi för närvarande är, är det tyvärr lite snö på backen. Iallafall på Hunneberg (japp, alla FBJ och FBS vet vad jag snackar om :) ) vilket är Jävligt OBRA med tanke på att det i vårt manus står att det skall vara höst och att det hittills när vårt main-unit har filmat har varit barmark och regn!! :((

pah! när vi filmade "hela härligheten" i vargön skulle det vara höst och regn.

vi fick så vi teg. :((

 

kolla in "miffo" där vi såg till att fixa sön i sep. i centrala vänersborg och på kronogårdstorget i trollhättan.

vi löste tom ett lokalt snöoväder över prod.ledarens bil på lyxtorp :D

 

och vänta tills du får jobba med en filmprod. där det inte skall vara snö alls men det kommer 20 cm andra dagen man filmar.

jävligt kul att skotta slussarna i trollhättan så att vi kunde filma "slussen"

 

och så stänger vi ot-tråden om snöväder och film i väst.

Link to comment
Share on other sites

Guest Nattvakten_3

SNÖ?? Vad är det? Är det det samma som slask?? Här i Göteborg är det som vanligt bara regn och blåst :(

Men för hoppningsvis blir det lite i slask som ligger kvar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Såsom boende i den andra ändan av landet så ställer jag mig starkt frågande till varför man skall köra av vägen i en sådan ringa snömängd, synes mig vara ett överdrivet beteende från bilförarens sida. Vilket trevligt fordon som drar upp den avåkte!

För er som bor söderut och skriker snökaos när det syns fler än två flingor samtidigt och som undrar vad det här med snö egentligen är kan jag rekomendera följande bok: http://www.dagensbok.com/index.asp?id=228

Link to comment
Share on other sites

Mycket snö i Västernorrland. Det har varit lite si och så med snötillgången, åtminstone efter kusten, de senaste åren annars. Men det passar perfekt att det är mycket snö, kallt och blåsigt då jag ska på FU:s (fd FBU) utbildning "Vintertjänst Grunder", i Härnösand fre-lör.

Link to comment
Share on other sites

1-3 gader under fryspunkten. Torr finkorning snö. Blåser omkring och bildar drivor.

 

/J

 

Har samma väder i Jönköpingsregionen i skrivandes stund 7-8 minusgrader och blåsigt.

 

/JBP

Link to comment
Share on other sites

@imint

Nu tycker jag var väl är hård :)

Var det inte här på forumet som någon publicerade en bild som visade mängden snö i skåne? Men istället för att mäta djupet hade personen lagt linjalen rakt ut från trotoarkantetn. Den visade på 25 cm snö. Så visst har vi snö. Fast på bredden.....

 

Som kuriosa kan berättas att jag innan jag drg upp bilen på bilden hade jag själv ägnat en och en halv timme åt att gräva ut min egen bil, landrovern. Jag hittade en liten oplogad väg med träd på ena sidn, där snön fykt ihop till lite mer än 1 meters djup. Skulle bara se hur långt jag kunde köra...... Det började med att det packade ihop sig vid framaxeln, sedan gled bilen på underredet de sista metrarna innan det tog stopp. Fick gräva ut under blen, under hjulen (ca 20 cm ner till gruset), gräva bakom bilen, kort sagt en jävla massa grävande. Till slut kom jag loss. Turligt nog var jag väl förberedd med rejäl skyffel, bra kläder, och nära (15 minuter promenad) till mina päron. En liten bild på eländet....

 

grava.jpg

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

@imint

Nu tycker jag var väl är hård :baskerKav:

Var det inte här på forumet som någon publicerade en bild som visade mängden snö i skåne? Men istället för att mäta djupet hade personen lagt linjalen rakt ut från trotoarkantetn. Den visade på 25 cm snö. Så visst har vi snö. Fast på bredden.....

 

Som kuriosa kan berättas att jag innan jag drg upp bilen på bilden hade jag själv ägnat en och en halv timme åt att gräva ut min egen bil, landrovern. Jag hittade en liten oplogad väg med träd på ena sidn, där snön fykt ihop till lite mer än 1 meters djup. Skulle bara se hur långt jag kunde köra...... Det började med att det packade ihop sig vid framaxeln, sedan gled bilen på underredet de sista metrarna innan det tog stopp. Fick gräva ut under blen, under hjulen (ca 20 cm ner till gruset), gräva bakom bilen, kort sagt en jävla massa grävande. Till slut kom jag loss. Turligt nog var jag väl förberedd med rejäl skyffel, bra kläder, och nära (15 minuter promenad) till mina päron. En liten bild på eländet....

 

/martinator

Ingen tvekan om att det är ett förträffligt fordon, men man skall inte överdriva :P

I´d rather push my Landy then drive a Landcruiser

Link to comment
Share on other sites

Skånetrafiken är helt lamslagen pga snön. All tågtrafik inställd t.o.m kl 20:00 och bussen till Kristianstad som jag skulle åkt med till klassmiddagen kom inte alls. Ingen information eller anledning över huvud taget. Det är konstigt. De vet att det blir vinter varje år och att det förr eller senare kommer att snöa, men när det väl kommer snö så är de alltid lika jävla oförberedda och lamslagna. Skärpning!

Link to comment
Share on other sites

Ja där ser man...

Kan bara hålla med om snöbredskapen här nere i skåne är lika med noll. Folk blir lika förvånade varje år. Konsigt att alla samhällsfunktioner ska braka samman såfort det kommer 2 cm snö. Vi här nere är ju inte så vana vid SNÖ, åtminstone inte den sorten som lägger sig på marken, den klarar sig fint ända tills den kommer till marken men smälter vid kontakt.

:baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...