Jump to content

Ny XM8-sida

Knekt

Recommended Posts

XM8 LMWS (Lightweight Modular Weapon System)har vi pratat lite om tidigare.

Nu har HK USA fått fart på militärdelen av sin webbplats:

XM8

Produktionsversionen kommer väga 2.8 kg

Ska klara över 15000 skott utan rengöring eller olja

Mag med 10 eller 30 ptr, eller trumma med 100!

Ställbar kolv

Modulärt system, där "samma" vapen kan konverteras till skarpskyttevapen, PDW eller karbin.

Kan avfyras helt vattenfylld

Granattillsats och hageltillsats

Mycket låg rekyl även vid automateld.

Pris för karbinen $600 ($1800 med optiskt riktmedel)

Ska börja levereras till trupp fjärde kvartalet 2005.

Plötsligt förlorar AK5D lite av sin glans. Vem ska man går ner på för att FM ska köpa Tysk-Amerikanskt?

• Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jag måste nog säga att jag blev lite sugen...

efter en helg med Kulspruta 58 o ak4 känns det som dags att förnya sig lite.

mitt motto skulle kunna vara mer plast!

ärligt talat så är det nog inte plastdelar som pajat på mina vapen i första hand.

ex. pucko hoppar ner från vagnen på min ak5 -> byte handskydd, metalldelarna var deformerade.....

jag håller verkligen med Gotcha! bort med krutgas ur lådan!

Edited by GC1

Hmmm ?? Fanns det inte ett annat amerikanskt vapen på 60-talet som skulle klara sig utan vård?? M16 eller nåt :)

Skämt åsido, verkar väl vara ett coolt vapen. Modulsystemet är ju klockrent och tyskarna vet som sagt vad de gör. Britterna fick ju använda tysk teknikhjälp för att få SA80 att funka ordentligt.

När kommer den till Hemvärnet :baskerFN:

Hmmm ?? Fanns det inte ett annat amerikanskt vapen på 60-talet som skulle klara sig utan vård?? M16 eller nåt :bash:

Lite OT men det gjordes försök med att ej vårda AK5 under långa perioder, motsv ett utbildningsår när den infördes.

Den klarade sig tydligen rätt bra utan vård, men slets då mer.

Källa: Vapenlärare, som var med i projektgruppen för AK5

Det hade ju varit spännande om man fick höra att FM tittar på detta vapen... jag sade i någon annan tråd att det känns som om AK5 kommit till vägs ände när man tar fram en ny version som väger mer än tidigare.

Här är det precis tvärt om. Vapnet väger ju bara drygt hälften mot en Ak4 elller en AK5CF.

2.8 kilo... det är ju hur lätt som helst! Tänk vad mycket mer kit man kan släpa med sig! :bash:

Att sitta och nytutveckla saker som sedan länge är beprövad standard på många andra vapen (transparenta mag, sistaskott-spärr, ställbar kolv mm) känns som bortkastade pengar. Nån som vet vad en AK5 kostar FM i inköp? Hur mycket kostar ombyggnaden till D och C?

Ni som är krigshjältar/skyttesluskar (stryk det som ej önskas) - hur viktigt är det att ha sista skriket i finkalibervapen?

Tydligare:

Hur mycket mindre förluster skulle, ungefärligen, en mekbat ha med XM8 eller G36 istället för ak 5? Hur mycket större effekt?

Hur mycket mindre förluster skulle, ungefärligen, ert hvkompani ha med XM8 eller G36 istället för ak 4? Hur mycket större effekt?

Vet inte vad ak5 kostade men xm8 verkar ju inte alltför dyr.

Dock skall man kanske vänta med att byta vapen tills USA har bestämt sig om de ska ha 5.56 eller 6.8 som kaliber.

Att den är plastig är nog inget större problem.

Dock så är det kanske lite dåligt att den inte har en fällbar kolv.

Men den ser ut att ha teleskopkolv iaf.

Inte riktigt...

Den verkar ha 5 lägen så man kan ställa in den rätt efter sin armlängd...

Visserligen en likartad lösning som M4 har men verkar lite fånigt då enda anledningen till att det är så på m16 familjen är att fjädern och mekanismen till stor del sitter där så det går inte att ha en fullständigt hopskjutbar kolv.

Borde väl kanske inte vara nåt stort problem att göra så en svensk variant skulle ha det.

Spontant verkar väl detta vara ett steg i rätt riktning. Utseende är ju en sak, nu råkar jag tycka det ser fräckt ut. Men när det väl gäller så är det viktigaste att man har ett bra, fungerande vapen. Sedan kan det kvitta hur det ser ut.

Vikten på 2.8 är ju inte fel. Sånt gillar vi. :camo:

Hur mycket mindre förluster skulle, ungefärligen, en mekbat ha med XM8 eller G36 istället för ak 5? Hur mycket större effekt?

Hur mycket mindre förluster skulle, ungefärligen, ert hvkompani ha med XM8 eller G36 istället för ak 4? Hur mycket större effekt?

Nu är jag inte skytteslusk/ eller någon större hjälte :camo: men det som direkt påverkar dessa siffrorna är ju antalet eldavbrott. Mer tillförlitligt vapen -> färre förluster.

Sedan borde den mindre vikten göra det lättare att hantera samt att man kan lägga de förlorade kilona på mera ammunition.....

• BlåGul -1

Alltså.. bössan var ju skitfin! :camo:

Men var är alla skenor och räls och fästen för mera lullull? Var gör man av sin vapenlampa och sin granattillsats och sin.. och den här.. och det där.. och.......???

Ar ganska tveksam till manoverhandtaget - under lumpen hande det ofta att jag ville kunna snabbt gora mekanismrorelse, och det blir rejalt krangligt om man maste "falla ut" manoverhandtaget som pa G36 och dess varianter (som XM-8).

Har nagon provat den, sa de kan ratta mig?

Guest Truztor

Usch! Den va ful! :lala:

Ja tycker fortfarande man skall se vapnet och inte en stor plasthög! Men den ärsäker väldigtbra, men de låter väldigt dyr! 1800 usd för vapnet. Kostar inte ak5:an nått på 5-6k?

Men det kanske är något för något trevligt amf-förband? Va vet ja!?!

Edit: Den ser ut som en mordern trädgårdtrimmer.

Edited by Truztor

Men den ser ut att ha teleskopkolv iaf.

Inte riktigt...

Den verkar ha 5 lägen så man kan ställa in den rätt efter sin armlängd...

Visserligen en likartad lösning som M4 har men verkar lite fånigt då enda anledningen till att det är så på m16 familjen är att fjädern och mekanismen till stor del sitter där så det går inte att ha en fullständigt hopskjutbar kolv.

Borde väl kanske inte vara nåt stort problem att göra så en svensk variant skulle ha det.

Kanske dags att läsa artikeln ;)

"The unique buttstock system allows the operator exchange buttstocks without tools from the standard collapsible multi-position version, to an optional buttcap for maximum portability or an optional folding or sniper buttstock with adjustable cheekpiece for special applications. "

Ang rälsar och fästpunkter för utrustning så är jag säker på att det kommer att finnas tillräckligt med sånt när den kommer ut på förband om det inte redan finns.

"Special integral flush mounted attachment points are located on the handguard and receiver to allow the quick attachment of targeting devices. "

Ang kostnaden så är det också ett steg i rätt riktning:

"The unit cost of the XM8 will be less than that of the current M4 Carbine "

@APB

"The attachment points for the standard multi-function integrated red-dot sight allow multiple mounting positions and insure 100% zero retention even after

the sight is removed and remounted. The battery powered XM8 sight includes the latest technology in a red dot close combat optic, IR laser aimer and laser illuminator with back-up etched reticle with capability exceeding that of the current M68-CCO, AN/PEQ-2 and AN/PAQ-4. This sight will be factory zeroed on the weapon when it is delivered and does not require constant rezeroing in the field like current rail-mounted targeting devices. The XM8 will be fully compatible with future Land Warrior technology and components."

EDIT Glömde det viktigaste enligt mig, äntligen möjlighet för ny kaliber tex 6.8x43:

"A unique feature of the XM8 modular weapon system is the ability to easily and quickly reconfigure the weapon from one variant to the other to meet changing mission requirements, to include caliber conversion."

Edited by Recon

Frågan är om den kommer i 5.56 eller i 6.8X43mm SPC?

Eller frågan är kanske snarare om USA kommer att lämna NATO standarden 5.56x45mm???

Edit: såg i efterhand att PEO redan lyft det. OCH Recon... *suck på mig själv*

Edited by Sir Vival

Frågan är om den kommer i 5.56 eller i 6.8X43mm SPC?

Eller frågan är kanske snarare om USA kommer att lämna NATO standarden 5.56x45mm???

Känns som det finns möjlighet till att dom kör båda ett tag eftersom XM8 är så pass lätt att byta kaliber på att den enskillde soldaten kan göra det.

Nån mer är jag som skulle se en klar fördel av att gå över till tex 6.8x43 för soldatens personliga EHV och gruppens understödsvapen(KSP) och lämna 7.62x51 för vapen på plutonsnivå och fordon?

Det borde tom göra att både "5.56 är omanlig/klen/liten" och "7.62 är för kraftfull/tung/mycket rekyl" grupperna kan samsas ett tag...

Stämmer uttrycket "FM vårdar sönder sina vapen"? Läste nånstans (på SoldF månne?) att tex Glocken gladeligen sväljer typ 5000-10000 skott utan att behöva mer än lite uppsmörjning.

Det viktigaste är inte så mycket vården utan hur pipan blivit inskjuten, m a o att den blivit det på rätt sätt. Och frågan om FMs vapen blir/blivit det från fabrik...

"Reklam-Glocken" sköt väl 300,000 +P 9mm (1,1 miljon enligt obekräftade uppg) med bara uppsmörjning och den mest basala rengöringen (och byte av vissa delar i mekanismen).

ani_glock.gif

• Super Administrators

XM8: an ser helt klart intressant ut. Tillskillnad mot många svenska Yoff så gillar jag ny utrustning och är öppen för nyutveckling. Många officerare ser allt utan M-nummer som skräp, kanske av avundsjuka eller bara för de stenhårt tror på myten att allt med M-nummer är bäst.

G36: an verkar klart användbar med både optiskt och rödpunktssikte. Men det håller inte vissa från att beklaga sig och säga "haha det där kommer gris Karlsson paja direkt", 2 sikten! Ak4 B däremot är nåt som kan ligga risigt till om man kastar i backen. Ett sikte helt oskyddat och bortfrästa järnsikten... Hmm.

Ak5 D likaså.

AK5 C/D känns som en spoilerkittad Volvo 740. En 70-talkonstruktion som introducerades på 80-talet. Robust och rejäl som kittats med allt man hittat på marknaden + lite trim. Och jag förlitar nig hellre på en nyutvecklad Mercedes än en gammal trimmad Volvo med kjolpaket även om Mercan har en kaross av Komposit.

Visst har Vysotskij rätt. Vad ger det för ökad effekt?

Precis rätt fråga att ställa sig när resurserna trots allt är begränsade.

De flesta av oss här är ju små fotsoldater och älskar våra EHV.

I ett fullskaligt krig har ju EHV en väldigt begränsad effekt på utgången och totala antalet förluster. Det är mer ett redskap för att höja moralen, att man känner sig som soldat och i krig fastän man sitter och kolla på radarn vid ett luftrobotbatteri, etc. Och givetvis som självförsvar. Det är ju därför man kollar på PDW för dem i icke (front)stridande befattningar. Det tankesättet att endast systemen är viktiga höll ju på 80-90-talet när EN uttalad Fiende fanns och risken för det fullskaliga kriget var ett största. PDW är ett steg i rätt riktikning.

Men vi får inte glömma att fullskaligt krig inte är en hotbild just nu och Sverige kommer inte ställa in sig i de främsta leden när ett nytt arab eller u-land skall invaderas med några Strv122 och Strf90. Våra internationella åtaganden som nu är en av huvuduppgifterna för FM gör ju att fokus åt kommer på EHV då man inte kan agera med annat. Helst även med non-lethal tillsats.

Den nya hotbilden med terrorister, etc bekämpas ju inte av Raketartilleri inom sitt egna lands gränser utan är en begränsad konflikt då ofta special förband med i stort endast EHV är ute och letar efter dem eller reguljära förband som patrullerar och bevakar objekt med EHV. Därför tycker jagatt EHV utvecklingen är minst lika viktig som de stora tunga vapensystemen som antagligen kommer samla damm, men är nödvändiga för att behålla kompetens.

Den moderna soldaten skall ha med sig massor av utrustning, avancerade information- och kommunikations-system. Det är enligt min åsikt av yttersta vikt med ett lätt och smidigt EHV, med god precision och möjlighet att under stressade lägen kunna avge eld med MKT hög precision. Dagarna med Kulspruta 58 nästen är borta tror jag. Det finns ingen acceptans för stor civila förluster oavsett vad Fi gjort och inte gjort. Endast den som utför dådet för bekämpas, inte alla inom 5 m radie. Speciellt om detta sker med ens egna civila och inte några okända folkslag på andra sidan jorden. Och fienden är inte så dum att han inte använder detta till sin fördel. Självmordbombarna i Irak eller i Israel kommer inte uppsuttna på flak i markerade fordon med likformig armbindel, framrycker på linje mot objektet efter att de motat bort alla oskyldiga.

Henke vi testade G36 siktet till AK4B kan ju säga att det låter bra i teorin att ha både och men samtliga tyckte efter de praktiska testerna att det siktet var det sämsta av allihopa.

Rödpunktsiktet var alldeles för lite och tog för lång tid att använda. Det lågförstorande var fullt av allt från avståndstabell till riktpunkter för alla möjliga saker. Detta var heller inget som var speciellt bra under de praktiska skjutningarna.

Om jag inte minns fel så skall siktet samt dess inskjutning på vårat nya sikte tåla att falla från en meters höjd med AK4:an ovanpå. Så vi behöver inte oroa oss för att det inte håller.

P.S

Jag är med på bild på mil.se ,O:clap:

inte hunden

D.S.