Jump to content

Bästa krigsfilmen


Nestor

Vilken av dessa är bäst  

172 members have voted

  1. 1. Vilken av dessa är bäst

    • Full Metal Jacket
      28
    • Saving private ryan
      16
    • Apocalypse Now Redux
      10
    • Tunna röda linjen
      5
    • We Were Soldiers
      6
    • Band of brothers
      60
    • Annan
      30


Recommended Posts

Säger bara detta:

"This is my rifle, this is my own, there are many like it but this one`s mine!

with out me it`s useless, with out it I am useless"

 

"Git some! Git some"

"Easy! you just aim little in front of them"

:/

This my rifle, this my gun

This for work and this for fun! :huh:

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar väldigt mycket Black Hawk Down, Band Of Brother och Tunna Röda linjen. Men det finns massor med andra mycket bra filmer, t.ex Plutonen och Deer Hunter, även om jag skulle inte kalla den sista för krigsfilm.

Däremot så tyckte jag inte om Apocalypse Now. Har bara sett Redux-versionen som var, enligt mig, väldigt seg och tråkig.

Link to comment
Share on other sites

Smaken är ju som baken - ihålig.

 

Även om tycke inte är något man bör kommentera för hårt kan jag inte låta bli att förundras över er som tycker att Full Metal Jacket eller SPR (utom de första 20 minuterna) är bättre filmer än Das Boot...

Link to comment
Share on other sites

Jag saknar: "Das Boot", "Platoon", "Stalingrad", "Black Hawk Down" och inte minst "Kelly's Hero's".

 

Det finns flera jag tycker är bra, men dessa är i toppen iaf!  :camo:

SAknar också Das Boot, kan ju inte ha en omröstning om krigsfilmer utan att ha med Das Boot, gör om, gör rätt!

Link to comment
Share on other sites

Har inte sett så värst mycket krigs filmer men av det jag har sett är nog Band of Brothers bäst, tätt följt av full metal jacket.

 

Apocalypse now (redux) är också en extremt bra film men jag (som sagts i tidigare inlägg) räknar den inte riktigt som en krigsfilm.

Link to comment
Share on other sites

Det var faktist ett ganska svårt val.

BoB blev det till slut..

 

Men gillar inte att "USA" jämt ska favoritiseras i krigsfilmer tex:

I slutet på saving private ryan när en tysk tiger och ett infanteri på 30 man (om jag inte minns fel) kommer emot Capt. John H Miller och hans grupp, tysk pansar och deras män kan inte i teorin inte dö så lätt, tyskarna var för smarta för att gå in i en sådan fälla..

 

Band of brothers: när dem gör ett sk. bakhåll på en tysk SS-grupp på 50 man, ingen amerikansk soldat skadas, tyskarna är så pass smarta så dem borde ju satt ut vaktposter åtminstone..

 

Ni får säga vad ni vill men jag tycker inte om USA:s patriotiska händelser i deras filmer... ,O

Link to comment
Share on other sites

Krig och fred, Sergei Bondarchuk 1968

 

Egentligen inte en "krigsfilm", men iscensättningen av slaget vid Borodino är helt sanslös - 130,000(!) statister från Röda Armén skänker otrolig realism. Antagligen något vi aldrig kommer få se på film igen, av kostnadsskäl. CGI-teknik kommer enligt min mening inte i närheten.

 

Bondarchuk gjorde också en utmärkt filmatisering av slaget vid Waterloo, som gick på TV för inte så länge sedan, med Rod Steiger och Christopher Plummer i rollerna som Napoleon och lord Wellington.

Link to comment
Share on other sites

Kubrick-fan som man är så får det ju bli Full Metal Jacket....helt klart, har nog sett den 15 gånger!!!

Även om jag tycker att det är mer en anti-krigsfilm!.

FMJ en anti krigsfilm?

Hmmm... aja, alla har vi våran egen syn på saker och ting...

Massa saker som fattas för att kalla det en anti krigsfilm... i mina ögon iaf :=o

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, varför skulle inte Apocalypse Now vara en krigsfilm. Den utspelas ju under Vietnamkriget och visst skjuts det en del. Då tycker jag nog att Black Hawk Down inte hör hemma eftersom den utspelas i fredstid. Möjligtvis gräns till inbördeskrig...

Omröstningen gällde ju "Bästa Krigsfilm"

Petitesser, jag vet. Tycker BHD är skitbra. Trots amerikanspatriotisk smörja ibland.

 

Tacka vet jag Soldier Blue, amerikansk "krig" mot indianer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...