Jump to content

Förstöra krigsplaceringsorder


Recommended Posts

Så har man då fått ordern att förstöra krigsplaceringsordern. :/

 

Men men.......kul så länge det varade och man fick ju i alla fall många repövningar NOT! :huh:

 

Några fler som fått order att förstöra sin krigsplaceringsorder??

Edited by Sulan
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fick brev från Hemvärnet i slutet på förra veckan där de berättade att jag inte var krigsplacerad längre och undrade ifall jag ville aktiviera mig inom hv.

 

Nåja... en repövning blev det i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Aldrig att jag förstör krigsplaceringsordern. Den skall ramas in och sparas!

Kommer inte det då att räknas som ordervägran? För jag antar att brevet från FM ska räknas som en skriftlig order ställd till krigsmannen.

Helt riktigt.

Det skulle oxå kunna handla om oaktsamhet med hemlighandlig kan jag tänka mig.

 

Jag får ingen för min krigsplacering finns kvar. Man känner ju sig lite UNIK iaf! :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Aldrig att jag förstör krigsplaceringsordern. Den skall ramas in och sparas!

Kommer inte det då att räknas som ordervägran? För jag antar att brevet från FM ska räknas som en skriftlig order ställd till krigsmannen.

Brevet är från Pliktverket - som är en civil myndighet - och inte från FM så den orderrättsliga statusen är lite oklar. ;) Eftersom det var ett helt vanligt brev och inte ett REK kan man alltid skylla på att man inte har fått det.

 

...och förresten - VARJE MEDDELANDE OM ATT MOTSTÅNDET SKALL UPPHÖRA ÄR FALSKT! Jag stöder mig på den paragrafen :P

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju kopiera den och sedan förstöra den. Min order om upphörande av krigsplacering kom februari 2002. Efters om Batch hade hört av sig sommaren innan var jag redan på väg in i HV. Fanns dock en tår i ögat när brevet från pliktverket kom där det stod att Hans Engström xxxxxx-xxxx får tas i anspråk för krigspalcering i Hemvärnet.

Link to comment
Share on other sites

Får jag ingen ny under 2004 så får det bli HV.

 

Varför skulle detta vara två motsatsförhållanden?

 

Har du en krigsplacering så blir du ju antagen som "Extra Hemvärnsman", dvs, du tränar med hmevärnet som vanligt, underhåller dina kunskaper, delar med dig av erfarenheter...

 

Sedan, när Ryssen rullar över gränsälven så mobiliserar du enligt din "riktiga" Krigsplaceringsorder...

Link to comment
Share on other sites

Får jag ingen ny under 2004 så får det bli HV.

 

Varför skulle detta vara två motsatsförhållanden?

 

Har du en krigsplacering så blir du ju antagen som "Extra Hemvärnsman", dvs, du tränar med hmevärnet som vanligt, underhåller dina kunskaper, delar med dig av erfarenheter...

 

Sedan, när Ryssen rullar över gränsälven så mobiliserar du enligt din "riktiga" Krigsplaceringsorder...

Jag håller på att sondera detta nu...

 

Oavsett hur det blir så SKALL jag ha en krigsplacering...annars är ju allt bortkastat.

 

Håller på och kollar med Uppsala Hemvärn nu...deras "insatspluton" verkar ju vara ganska aktiva, och det är ju lovande. [sarkasm och fördomar om HV]För grilla korv kan jag redan[/sarkasm och fördomar om HV] :P :((

/S

Edited by Svempa
Link to comment
Share on other sites

Vad gör man om man ett år efter muck fortfarande inte fått sin krigsplacering? Betyder det att man inte blir krigsplacerad?

Pliktverket och FM har haft en massa strul med uppgifter som inte blivit införda i rätt register på rätt sätt etc. så att det senaste jag hörde (står på hemsidan) är att krigsplaceringar kommer att skickas ut under 2005, förutsatt att man är det.

 

Annars kan man ringa till Pliktverket och kolla upp det.

Link to comment
Share on other sites

Vad gör man om man ett år efter muck fortfarande inte fått sin krigsplacering? Betyder det att man inte blir krigsplacerad?

Pliktverket och FM har haft en massa strul med uppgifter som inte blivit införda i rätt register på rätt sätt etc. så att det senaste jag hörde (står på hemsidan) är att krigsplaceringar kommer att skickas ut under 2005, förutsatt att man är det.

 

Annars kan man ringa till Pliktverket och kolla upp det.

Då får man väl vänta och se då

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

Är jag den ende som inte har fått direktiv att förstöra sin krigsplaceringsorder?

Inte visste jag att jag var helt oersättlig :uuh:

 

/Ace (som kommer att stå ensam i mobförrådet och varmköra Pebbor :) )

Edited by Ace
Link to comment
Share on other sites

Japp! Där kom den...

 

Det står att alla inte kommer få ny order men är oavsett detta placerade på förband eller i reserven. Hur vet man då vilket av detta som gäller? Om det blir nytt förband, kan man bli kallad på "repövning" då?

Eller kommer man bli kallad till HV?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...