Jump to content

Olika mönstringskontor


Recommended Posts

Hej, det börjar dra ihop sig till mönstring snart och jag har en fråga om olika ställen (sthlm och östersund) att mönstra på.

 

Är det så att olika kontor tummar olika på kraven när man ligger väldigt nära dem.

 

Jag går nämligen i skolan ganska lågt upp i landet (Arvidsjaur), men är skriven hemma hos förelderarna i sthlm, så om jag vill får jag byta till Östersund, men vet inte om det är en fördel eller nackdel?

 

rent tidsmässigt så spelar det ingen roll eftersom till sthlm kan jag ta flyget men till Östersund måste man åka buss.

 

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte göra någon direkt jämförelse då jag bara har haft kontakt med Östersundskontoret. Men min erfarenhet var att personalen var väldigt tillmötesgående och gjorde allt för att få ett rättvist resultat (kollade synen 2 ggr bara för att dem var osäker om det inte skulle gå att höja), men jag tror att det är något som återspeglar alla pliktverketskontor. Så om jag vore du skulle jag ta det som ligger bekvämast/minst avigt till.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med foppa_1985, jag mönstrade i stockholm och jag fick göra om styrkan om det skulle behöver ett snäpp högre för den tjänst jag skulle få, (jag låg på motsvrande x.9 för jag "tappade" stången lite när jag lyfte den vilken förstörde medelvärdet tillräckligt för att sänka en nivå.

Link to comment
Share on other sites

Monstrade i Stockholm; de var mycket trevliga och hjalpsamma, psykologen var totalt oflummig, och de gjorde allt for att se till att jag hann med mitt plan - den eftermiddagen. In och ut pa mindre an fyra timmar, jag var imponerad. Dessutom fick jag en harlig tjanst (fast nu nar jag sett mig sjalv i svarta byxor, vit skjorta och troja M/87 Bla borjar jag undra varfor jag inte sokte till Malobs eller VaBi...)

Link to comment
Share on other sites

Kan inte annat än hålla med de andra. Jag mönstrade i Kristianstad och de var också väldigt tillmötesgående. Gjorde styrkan två gånger eftersom jag var jäkligt nära en nivå högre (och lyckades!).

Men visst, stolpskott finns nog på alla kontoren...

 

Peter

 

edit: Jag mönstrade som sagt i Kristianstad och ville bli Norrlandsjägare. De vägrade dock att skicka dit mig eftersom de endast rekryterades från de andra kontoren. Det enda "problemet" jag hade. Dock har du ju inget sådant problem mellan de två du väljer mellan.

 

Lycka till!

Edited by peter--
Link to comment
Share on other sites

Mösntrade också i kristianstad och upplevde också att de inte var särskillt glada i att skicka en uppåtlandet o satte mig i halmstad.

Men många ihärdiga telefonsamtal både tillbaks till mönstringskontoret och upp till I5 i östersund så ordnade det upp sig.

Det gäller nog bara att visa sig engagerad och att som sagt var vara ihärdig och inte ge upp.

Så om ca 1,5 månader bär det av till Östersund iallafall! :huh:

Link to comment
Share on other sites

Jag mönstrade i Karlstad, där var dom väldigt trevliga och tillmötesgående. Sedan så har jag varit i kontakt med kontoret i Götebrog, dock bara skriftiligt och via telefon men samma sak gäller där, väldigt trevliga och tillemötesgående. Lyssnade verkligen på vad jag ville och var verkligen hjälpsamma.

Link to comment
Share on other sites

Mösntrade också i kristianstad och upplevde också att de inte var särskillt glada i att skicka en uppåtlandet o satte mig i halmstad.

Men många ihärdiga telefonsamtal både tillbaks till mönstringskontoret och upp till I5 i östersund så ordnade det upp sig.

Det gäller nog bara att visa sig engagerad och att som sagt var vara ihärdig och inte ge upp.

Så om ca 1,5 månader bär det av till Östersund iallafall!  :)

Nja, själva skickandet norrut var det inga problem med, ska till Boden 19 januari. Skillnaden på det var tydligen att I19 har riksintag, vilket K4 inte har... Jag är iofs nöjd med den tjänsten jag ska ha (amröjPB), men Norrlandjägaren i mig ligger fortfarande och gnager och är besviken... :baskerFN:

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

Guest Skandevall

Jag tror de flesta är bra och shyssta, men som alla andra människor har nog även anställda på pliktverket dåliga dagar. Det är trots allt många människor som slussas genom systemet varje år, och det går säkerligen inte alltid helt smärtfritt!

 

Jag har i stort bara positiva erfarenheter av mina kontakter med regionskontor Kristianstad.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att personalen i sthlm var trevliga och väldigt hjälpsamma, det enda som kändes lite obekvämt var psykologen som ställde massa knepiga frågor och verkligen ställde en mot väggen men det gick bra iaf.

 

OT Hos mönstringsförättaren så ville jag bli MPJ eller Jägare eller nåt sånt men innan jag hade sagt nåt om det så sa han bara -du ska bli MPJ KB på Livgardet, Jaha! sa jag, tack då! det var inte förrän efteråt som jag förstod varför han ville det. Det låg nämligen en grön MP basker i hyllan bakom och han berättade att han hade jobbat där förut! så det var ju maximal utdelning på min mönstring :dribble: /OT

 

// toMPa :sniper:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...