Jump to content

Övningshandgranater

Knekt

Recommended Posts

Gamla övningshandgranat 7 är ju ett härke att öva med. Dödar vem som helst som får den i huvudet och så måste man komma ihåg var man kastat dem så att alla kan återlämnas till den stora förådsguden efter övningens slut.

Detta leder ju som bekant till att vi idag (iaf inom HV) knappt övar med handgranater, vilket leder till en hel del märkliga dueller där verkligehtens granater skulle ställt saker på sin spets.

Jag skulle vilja påstå att det gått så långt att vi i mångt och mycket tappat "tänket" med handgranater.

Men nu finns det ju ett par nya vackert blå saker: övningshandgranat 90, 96 & 2000.

Är det nån som använt dessa?

Är de något att ha?

Hur mycket låter de?

Vad kostar de?

Får de användas utan kompletterande utb?

Var på en SIB övning för 2 v sedan och pratade där med  Lt Fröberg från P4. Han sa att nästan ingen använder de nya övningshandgranaterna för att dem är för dyra. Dem kostar ca 150.- per övngranat, medan övnhgr 7 ligger på runt 50-65.- st. ???

Det är ju som vilken produkt som helst, ju större serie desto billigare blir det. Men eftersom ingen tycker att dem har råd att ta ut några, sjunker ju inte priset heller. Lite moment 22 :(

Man blir så trött. Jag tror att hela grundfelet är konstruktionen, med granatkroppar som ska återvinnas. Visst kan det verka som en besparing om man kan använda delar flera gånger, men på detta sätt blir ju serierna mindre och styckpriset betydligt högre.

Jag vill se en övningshgr som pulveriseras vid detonation. Det ska bara vara ett dammoln kvar av granatkroppen. Borde ju knappast vara omöjligt att konstruera.

Kan man dessutom vid detonation få en ljusblixt som aktiverar SIM-firevästar inom ett visst avstånd är ju lyckan gjord.

Hur ser det ut utomlands? LRRP, vad använde ni i USA?

har använt övningshgr modell nyare en hel del, kommer inte ihåg om det var 90 eller 96. 90 tror jag.

Anser INTE att dom var värdelösa, tvärtom så är dom ju hyfsat mjuka (i relation till 7:an) och man kan träffa en annan person utan att den individen behöver uppsöka sjukhus.

Att dom är dyra påpekade vår Plutonchef för oss x antal ggr, men det hindrade inte oss från att kasta bort ett stort antal. Säkerligen 2-4 st per övning.

Det funkar även att kasta dom genom en fönsterruta, bevisade det empiriskt i Halmstad :D

@knekt, en fördel med att man har granatkroppar är att man kan ha med sig extra tändare i fickorna och återanvända hgrkroppen, detta förutsätter ju att man anfaller, men det gör alltid SSK så..... :P

@knekt, en fördel med att man har granatkroppar är att man kan ha med sig extra tändare i fickorna och återanvända hgrkroppen, detta förutsätter ju att man anfaller, men det gör alltid SSK så..... :P

Sant. Men då måste du ju ha nya grepar också.

Guest Gone_crazy
Men nu finns det ju ett par nya vackert blå saker: övningshandgranat 90, 96 & 2000.

Är det nån som använt dessa?

Är de något att ha?

Hur mycket låter de?

Vad kostar de?

Får de användas utan kompletterande utb?

Vi använde övnhgr90 under hela vår utbildning.

De låter mer än 7:an. Och i rum på ca 25kvm känner man även att det är ett bra tryck i tändarna...

Granaten hade hål med linser i som jag antar "sköt" ut laser, som då skulle simulera splitter?

Jag har bara sett den på nätet, inte "live".

Jag kommer inte ens i håg vilket land som tillverkade/använde den? korkat...

Jag undersöker och återkommer snarast :)

Nuså, teknikens under till tack så har jag nu fått lite info från Canada :)

Granutten skall tydligen vara framtagen för det Brittiska försvaret men blev för dyr, så det verkar inte vara så att den antagits?

Kolla här för några bilder: http://members5.clubphoto.com/jonas343202/993642/guest.phtml

Tyvärr inte lyckats att få mer info om den än så.

• 3 weeks later...

Tycker att dom nya är lite egendomliga på något vis: Var ute och SIB:ade häromsistens och som det sig bör överöstes vi med övningsgranater (med tanke på tidigare nämnda prisuppgifter så förstår man ju nu i efterhand varför dt varit tunsått med övningar sedan dess!!!)

Nåväl, till saken: Vid 2-3 tillfällen när vi samlade in granaterna för att "ladda om dom" noterade vi med skräckblandad förtjusning att det blåst upp hål i sidan på dem och att bitar i höljet verkade saknas...

Man undrar ju bara om det är med flit som FM tagit fram övningsgranater med äkta splittereffekt, samt vart (eller i vem) de saknade bitarna finns...