Jump to content

sprängdeg

Guest KFOR

Recommended Posts

Först vill jag bara säga att det är ett sant nöje att ansluta sig till detta brödrarskap!

Nu till min fråga, hur länge håller sig spräng deg?? låt säga att det legat i det dära pappert under förvaring men inget övrigt som skydda degen, hur länge skulle den kunna hålla då? veckor, månader eller år?? :huh:

• BlåGul -1

Hej och välkommen. :huh:

Försvarets prylar är gjorda för att hålla länge.

Sprängdeg (pentyl), trotyl m.m. håller sig snarare årtionden än månader eller år.

Men menar du ett läge där man lagt ut sprängdegen patronvis i naturen?

Förmodligen håller den sig ett bra tag även där.. tror inte jag sett några siffror på det.

• BlåGul -1
Min gissning är att den håller tills den sprängs  :blink:  :D  ;)

(kunde inte låta bli. Ska sanningen fram kan jag nada om sprängdeg)

Förmodligen har du rätt. För meningen måste ju vara att han ska ha sönder någonting, och då lägger man inte bara ut den i naturen. :)

Men det kan ju vara intresant med hållbarhet om vi ser på minor och annat bös som blir liggandes. Tänk även OXA från WW2. Det var väl i Italien nyligen de hittade en bomb och folk blev lite nervösa. Militära sprängämnen är stabila. :huh:

Sprängdeg (pentyl), trotyl m.m. håller sig snarare årtionden än månader eller år.

Förmodligen håller den sig ett bra tag även där.. tror inte jag sett några siffror på det.

menar både ifall den lagts ut i naturen eller om den förvaras i rumstemperatur!

Så länge som degen inte börjar svettas så håller den sig länge. OM den svettas bör du ta det varligt, dropparna är nitroglycerin och olja, inte hälsosamt med andra ord. Vet inte hur instabil degen blir med tiden. Personligen hade jag avstått från att hantera svettande deg.

Tar för givet att det är rent hypotetiskt du frågar, allt som säger pang är ju inte lämpliga leksaker...

- HvPrsk

självklart är det en rent hypotetisk fråga! lite nyfiken för jag har aldrig hört hur lång tid sprängdeg håller, eller så har jag hört det men glömmt, det var ju ändå några år sen gsu´n :huh:

• BlåGul -1

Så länge som degen inte börjar svettas så håller den sig länge. OM den svettas bör du ta det varligt, dropparna är nitroglycerin och olja, inte hälsosamt med andra ord. Vet inte hur instabil degen blir med tiden. Personligen hade jag avstått från att hantera svettande deg.

Tar för givet att det är rent hypotetiskt du frågar, allt som säger pang är ju inte lämpliga leksaker...

- HvPrsk

Men nejje.

"Svettig" sprängdeg läcker möjligtvis olja, inte nitroglycerin.

Jag har aldrig hört att deg kan bli farligt egentligen oavsett hur man handskas med den, någon som hört någonting annat?

Citat ur SoldR Mtrl Vapen - Spräng och Tändmedel 2003:

Reglementerade militära sprängämnen är okänsliga

eller föga känsliga för slag, störar, rivning, väta, kyla och eld.

De har lång lagringsbeständighet, normalt mer än 30 år.

Sedan, HvPrsk, allt som säger pang är inte lämpliga leksaker, men nog fasen är det mesta som säger pang rätt skoj? ;)

Men nejje.

"Svettig" sprängdeg läcker möjligtvis olja, inte nitroglycerin.

Jag har aldrig hört att deg kan bli farligt egentligen oavsett hur man handskas med den, någon som hört någonting annat?

Det är i alla fall vad jag är lärd, både militärt och av en kamrat som jobbar med håltagning...Svetten ska innehålla nitro, men det kan ju vara fel.

Någon som har fakta och kan verifiera/dementera?

Oljan i det fall det handlar om militärsprängdeg (svensk), är mjukgöraren för att degen inte ska torka. Har för mig att det var jordnötsolja man använde.

• BlåGul -1
Det är i alla fall vad jag är lärd, både militärt och av en kamrat som jobbar med håltagning...Svetten ska innehålla nitro, men det kan ju vara fel.

Någon som har fakta och kan verifiera/dementera?

Oljan i det fall det handlar om militärsprängdeg (svensk), är mjukgöraren för att degen inte ska torka. Har för mig att det var jordnötsolja man använde.

Jag litar på mina m-nummermärkta böcker i ämnet. :baskerHV:

..vi går över till "Beskrivning Tänd och Sprängmedel":

Sprängdeg m/46, ptr (i patronform)

består av pentyl, uppblandat med 14% mineralolja

som minskar pentylens känslighet, flegmatisering.

Ingen jordnötsolja, ingen nitroglycerin. ;)

Låter som gammal dynamit du pratar om. När DEN blev svettig skulle man

mig verligen handskas förstiktigt med den, vet inte hur det fungerar idag, elelr om det var ett rykte det med?

Kan med stor säkerhet bekräfta frånvaron av jordnötsolja i degen.

Är nämligen knall-allergisk mot allt vad nötter heter inkl jordnötter och jag har knådat deg medf bara fingrar. Hadde det varit jordnötsolja i den degen så hadde detta meddelande kommit från himlen (om det nu är nästa address) och inte från ett regnigt norrlnad

Är det nitroglycerinet som gör att man kan få "sprängkäft" om man typ stoppar fingrarna i käften efter att man har pulat med deg?

Inget nitro i sprängdeg.

Det är pentyl eller var det trotyl...

Hursomhelst inte nitroglycerin.

För att klara upp lite, även om det mesta redan klarats upp...

Svettig trotyl är i sig inte farlig... men bör ändå hanteras varsamt...

MEN dynamit, och allt sprängämne som innehåller Nitroglycerin, svettas nitroglycerin, vilket direkt är farligt, delvis på att man kan få det på fingrana, då det kommer in i blodet, som även det är direkt obra... (nitroglycerin är en kraftig hjärtmedicin) Sedan så är Nitroglycerin också väldigt instabilt när det inte är bundet i dynamit eller dylikt... En dum rörelse och det säjer piff, vilket är Mycket hälsovådligt...

Sedan, får man trots allt Nitroglyderin på händerna, så går det in i händerna och in i blodet, vilket iofs inte är så farligt, eftersom det snabbt "tunnas ut" utan direkt kontakt med olika mer känsliga delar (Större blodådrar, slämhinner osv). Det enda som skulle kunna uppstå, är en kraftig och jävlig huvudvärk. Men att stoppa ett par kletiga händer i munnen är 1. Alltid dumt... du kanske inte vet var dom har varit... Lyssna på mor... 2. om det nu dkulle vara nitroglycerin på dom, så skulle detta kunna resultera i kraftigt höjd hjärtrytm och annat trist... Inte dödligt direkt kankse, men direkt Obra!

kan degen frysa sönder? Typ om man har lagt en laddning i norrland?

Eftersom dom flesta "plastiska" sprängämne + dynamit, där är själva den "aktiva" indigriensen ( i Dynamit Notroglycerin) oftast är i flytande tillstånd i rumstemperatur (därav att dom svettas efter ett tag), så borde det kunna bli hyfsat kallt innan det fryser... (Norrland har ju som sagt inga "normala" rumsteperaturer ;) )

Nitroglycerin har formeln C3H5(NO3)3 så om det är någon som är en jäkel på kemi, så räkna på ;)

bild52.gif

FEL!!!

Efter lite reserch, så visar det sig att Pentyl (pentaerytritoltetranitrat) har en smältpunkt på 140 grader... Det kan alltså bli hur kallt som helst, och det går fortfarande och spränga.. (Iofs, vid absoluta nollpunkten kanske det skulle bli lite svårare, emn jag tror inte vi behöver oroa oss för det :blink: )

• BlåGul -1
kan degen frysa sönder? Typ om man har lagt en laddning i norrland?

Varför läser du inte hela tråden innan du frågar?

(ett par inlägg längre upp)

Citat ur SoldR Mtrl Vapen - Spräng och Tändmedel 2003:

(s.6)

Dahlberg, svettig trotyl?

Jag repeterar:

Undantag från "okänsliga": Sprängpatroner.

Sprängdeg innehåller pentyl, uppblandat med 14% mineralolja , inte trotyl, inte nitroglycerin.

Och man ska inte ÄTA några sprängämnen. Nu får någon komma och slå mig på fingrarna om jag har fel, men jag vill minnas att de i bästa fall ger en sjuhelsikes huvudvärk "sprängskalle", på grund av att de innehåller stora mängder kväve(?) var har vi våra medicinare?

Hur som helst, tvätta händerna efter att ha handskats med sprängämnen.

Vill bara ge stöd åt ett par uppgifter som framkommit:

Sprängdeg är lagringsbeständig i MER än 30 år om den förvaras rätt. tror nästan att inte någon helt säkert vet hur länge den kan hålla.

Sprängdeg svettas inte det är det bara gammeldags vildavästern dynamit som gör

Sprängdeg är pentyl flegmatiserad med mineraloja.

Och det är tammefa-An ingen jordnötsolja i skiten, F.ö det dummaste jag har hört. :baskerHV:

Vill bara ge stöd åt ett par uppgifter som framkommit:

Sprängdeg är lagringsbeständig  i MER än 30 år om den förvaras rätt. tror nästan att inte någon helt säkert vet hur länge den kan hålla.

Sprängdeg svettas inte det är det bara gammeldags vildavästern dynamit som gör

Sprängdeg är pentyl flegmatiserad med mineraloja.

Och det är tammefa-An ingen jordnötsolja i skiten, F.ö det dummaste jag har hört. :)

Helt rätt, my bad, har kollat gammla lumpar anteckningar för att se vad jag fått det från. Militär deg används det uteslutande mineraololja i. I civila motsvarigheter förekommer det jordnötsolja, hittar inga exempel på det i mitt häfte.

Sen kan alla inte ha rätt jämt Dr.Koma och alla kan inte va hjältar som du! :baskerHV:

Varför skulle man ha jordnötsolja i sprängmedel?

Mineralolja är ju mer motståndskraftig mot oxidation och behåller därför sina egenskaper längre, om det har någon betydelse rent praktiskt vet jag inte men vem chansar med sprängmedel?

Det är iofs möjligt att Washington Carver försökte men han baserade ju å andra sidan allt på jordnötter och dess biprodukter.

Varför skulle man ha jordnötsolja i sprängmedel?

Mineralolja är ju mer motståndskraftig mot oxidation och behåller därför sina egenskaper längre, om det har någon betydelse rent praktiskt vet jag inte men vem chansar med sprängmedel?

Det är iofs möjligt att Washington Carver försökte men han baserade ju å andra sidan allt på jordnötter och dess biprodukter.

Bra fråga, som mjukgörare har jag skrivit, men varför just den typen av olja kan jag inte förstå.

Men det har väl aldrig hänt att en Fänrik har haft fel när han utbildat soldater? ;)

När vi ändå är inne på sprängämnen...

Bläddrade lite i Amkat och hittade något som kallas Nonelstubin.

Vad (vilka sprängämnen/laddningar alltså) används det till? Vilka får utbildning på det?

Ja, jag har läst vad som står i SoldR Mtrl Spräng- och tändmedel 2002 sid 44-50.

Nonelstubin eller Noneltändare används bl.a. till fordonsmina 13.

Det är en plastslang med ett tunt sprängmedelsskikt innuti.

Den är utformad så att plastslangen inte sprängs sönder vid detonation vilket gör att man t.ex kan knyta stubinen för att förankra den vid benstödet.

Det är heller ingen risk att stubinen slås av om den ligger korsad.

Följande står att läsa i SoldR Mtrl Spräng och tändmedel:

Allmänt

Nonelsystemets ledningsmaterial är en stötvågsledare som består av en 3

mm grov plastslang invändigt belagd med ett tunt skikt explosivämne.

Nonelslangens längd samt vad som är apterat på den ger underlag för benämning

och användningsområde.

– Nonelslang apterad med sprängkapsel med fördröjningssats benämns

nonelsprängkapsel.

– Nonelslang apterad med startkapsel och snapline kopplingsblock i ena

änden benämns nonelgrupptändare 1 (GT1).

– Nonelslang apterad med startkapsel och snapline kopplingsblock i båda

ändarna benämns nonelgrupptändare 2 (GT2).

– Nonelslang enligt GT 1 med 30, 50 eller 100 m slang benämns starter.

Liksom starter finns nonelsprängkapsel och GT 1 resp GT 2 i olika längder.

Noneltändmedel ingår i vissa satser för landminor, sprängladdningar och

som tändmedel i truppbefästningssats.

Konstruktion och funktion

Nonelslangen består av en plastslang som invändigt är belagd med ett skikt

av oktogen/aluminium (16 mg/m). Den detonerande slangen har ingen egen

sprängverkan men ger, då den tänds, en stötvåg med hastigheten 2100 m/s.

Den på slangen apterade prängkapseln består av en aluminiumhylsa med

1 g pentyl/hexogen och en fördröjningssats om vanligtvis 500 millisekund

(ms) som är apterad på nonelslangen.

The Swede :=o

• BlåGul -1
När vi ändå är inne på sprängämnen...

Bläddrade lite i Amkat och hittade något som kallas Nonelstubin.

Vad (vilka sprängämnen/laddningar alltså) används det till? Vilka får utbildning på det?

Ja, jag har läst vad som står i SoldR Mtrl Spräng- och tändmedel 2002 sid 44-50.

Jag var med coh använde det en gång, det ingår i en vägförstöringssats.

Tycker nästan det verkar dumt att blanda flera sorters tändmedel på det där sättet om det inte finns någon riktigt bra anledning. Det är inte svårt att använda, men olika system ÄR olika system och ja.. kan det strula till sig och jävlas så gör det givetvis det, och det jävlas fömodligen när det är jävligt bråttom. :=o

Anledningen till nonelen är väl att det inte detonerar och om man skulle råka lägga "stubinen" mot i det här fallet OXA-laddningarna eller 13-minan, så stör man inte den laddningen?

Sorry Hvprsk menade inte att klampa på tår visste inte att du hyste så djupa känslor för vegetabiliska fetter ;). Grejjen är att Jordnötsolja härdar och inte är lagringsbeständig. Du kan klampa tillbaka på mig i armborsttråden  :P

;) ...let´s don´t, and say we did...

Nitroglycerin har formeln C3H5(NO3)3 så om det är någon som är en jäkel på kemi, så räkna på ;)

Lite mer kemiprat om militär trolldeg:

*bortplockat*

/Ing, BlåGul

Edited by Ing