Jump to content

Bataljons Organisation

Recommended Posts

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Pansarbataljon, Org 2004:

Stab/grk-kompani med lvkvpluton (3 st vagnar) och grkpluton (4 st (?) grk m/41, egentligen skall det vara grkpbv 90120) med mera.

2 st pansarskyttekompanier med 9040A eller B, 14 kanonvagnar var.

2 st stridsvagnskompanier med 121 eller 122, 14 kanonvagnar var.

Trosskompani, ingen aning om organisationen där.

Några PV-bataljoner finns väll inte? Men dock brigadpvkompanier.

Någon som vet hur de svenska bataljonerna är organiserade, styrka o vad för utrsutning dem har?

En hemvärnsbataljon består från och med 2004 av (omorganisationen ska vara klar senast 2006);

Hvbataljonsstab

En chefsgrupp och stab.

Ledningspluton med en stabsgrp, en sbgrp, en tpgrp och en hvgrp.

Hvkompanistaber

En chefsgrupp och stab.

Stab- och trosstropp med en stabs- och sbgrp, en sjvgrp, en kokgrp och en tpgrp.

Hvplutoner

En chefsgrupp och fyra hemvärnsgrupper.

Hvinsatskompaniledning

En chefsgrupp och stab.

Ledningspluton med en stabs- och sbgrp, en sjvgrp, en kokgrp och en tpgrp.

Hvinsatsplutoner

En chefsgrupp, en tpgrupp och fyra hemvärnsgrupper.

En hvbataljon kommer att bestå av 325-600 hvsoldater.

Ett hvkompani kommer att bestå av 100-250 hvsoldater.

14 vagnar det jag hitta på www.mil.se sa 11 vagnar (3 plutoner om 3 vagnar plus kompanichef och STF)

Har de mekanisared brigaderna inte en Pansarvärns bataljon längre?

14 kanonvagnar i org 2004. 4 plutoner + 2 chefsvagnar.

Fortfarande utbildar man med 3 plutons-kompanier, gissningsvis budgetskäl.

Har det någonsin funnits PV-bat?

Mats,

PV-Bataljon var (är?) en fattigmanslösning. De flesta är överens om att det varit bättre att fler stridvagnar, tyvärr har det ansetts vara för dyrt. Kvar fanns alternativet att komplettera brigaden med en PV-Bat.

Var/är pv-bat. det som även kallas "robot-skytte" dvs en blandbataljon med infanteri och pv-robot? Om jag inte minns alldeles fel fanns den främst i norrlandsbrigaderna.

Vet inte om den någonsin sattes up egentligen men planen var att ha 2 skytte kompanier i bv206 samt ett Pv komp rb55 i bv206 "cab" kommer inte ihåg vad den heter. Tänkt att utgöra flankskydd för brigaden har jag för mig.

Annars var det nog bara Pvkompanier som fanns.

Det senaste jag hörde var 4 pansarbataljoner enligt var Mats beskrev innan. Alltså ingen pv-bataljon vilket fanns tidigare. Brigadpvkomp däremot finns, och de skall tydligen åka runt i Bv 2063 (ja, ni läste rätt) med TOW. Förmodligen är detta en nödlösning i väntan på strf90/rb eller möjligvis pbv401/rb.

Edit: (Denna info är c:a 2 månader gammal)

Var/är pv-bat. det som även kallas "robot-skytte" dvs en blandbataljon med infanteri och pv-robot? Om jag inte minns alldeles fel fanns den främst i norrlandsbrigaderna.

I våra 5 st Norrlandsbrigader så fanns det runt 1990 4 st Norlansskyttebataljoner med vardera 3 skyttekompanier med 2 st RBS 56 BILL + 2 st 9 cm pvpjäs i varje, trosskompaniet hade en Batpvpluton med samma organisation + en Egrupp.

Utöver detta fanns det i brigaden ett Brigadbandpansarvärnskompani med 12 st IKV 91 och ett Brigadpansarvärnsrobotkompani med 6 st RBS 55 TOW.

I mitten av 90-talet så var pvpjäserna borttagna och ersatta av ytterligare BILL, det fanns väl överskott på en hel del viktiga system när ett stort antal Brigader försvann ut ur krigsorg. Då fanns det 16 RBS 56 BILL i varje Norrlandsbataljon.

Edited by jonte72

Hittade denna på nätet:

Brigadreglemente Armén 1997

Innehåller såväl schematiska bilder på struktur som förslag till ytterligare litteratur.

@jonte72: Är du säker på att en norrlandsskyttebrigad innehöll 4 skyttebataljoner ? När jag låg inne 96/97 innehöll iallafall "vår" brigad 3 skyttebataljoner och 1 underhållsbataljon.

En bataljon låg väl i malpåse på i stort sätt varenda brigad på den tiden. NB var säkert inget undantag.

De flesta hadde alla sina bataljoner.

Det var huvudsakligen I1 och mekb8 eller 7 minns inte nummret, den i Hässleholm var det hursomhelst.

I övrigt var de kompletta.

Norrlands brigaderna hadde 3 skytte bataljoner och en robot skytte bataljon.

Som jag sa tidigare så är jag väldigt osäker på om robot skyttet någonsin utbildades. Det kom till sent och sen lades NB ner som förband.

En bataljon låg väl i malpåse på i stort sätt varenda brigad på den tiden. NB var säkert inget undantag.

Det var huvudsakligen I1 och mekb8 eller 7 minns inte nummret, den i Hässleholm var det hursomhelst.

Som jag sa tidigare så är jag väldigt osäker på om robot skyttet någonsin utbildades. Det kom till sent och sen lades NB ner som förband.

Fram till 1995 så bestod i alla fall "min" brigad, 51:a Norrlandsbrigaden av 4 st Norrlandsskyttebataljoner.

När jag gjorde GU 1991-92 så fanns det totalt 5 st Norrlandsbrigader i landet.

Vår bataljon utbildade endast 2 st skyttekompanier ( det tredje utgordes av ett "gammalt" kompani som fick vara krigsplacerade längre - kunde ju variera ca 8-12 år i fältförbanden förr ). Sedan fanns det Stabs/GRK - kompani + ett Trosskompani.

Övriga förband i Brigaden var : Brigadspaningskompani, BrigadPVrobotkompani ( 6 st RBS 55 TOW), Brigadbandpansarvärnskompani (12 st IKV 91), Haubitsbataljon ( 12 st HB 77A), LVrobotkompani ( 9 st RBS 70) - blev sedan bataljon med 2*9 system, Ingengörsbataljon, Trängbataljon.

Fram till 1995 så bestod i alla fall "min" brigad, 51:a Norrlandsbrigaden av 4 st Norrlandsskyttebataljoner.

När jag gjorde GU 1991-92 så fanns det totalt 5 st Norrlandsbrigader i landet.

Vår bataljon utbildade endast 2 st skyttekompanier ( det tredje utgordes av ett "gammalt" kompani som fick vara krigsplacerade längre - kunde ju variera ca 8-12 år i fältförbanden förr ). Sedan fanns det Stabs/GRK - kompani + ett Trosskompani.

Övriga förband i Brigaden var : Brigadspaningskompani, BrigadPVrobotkompani ( 6 st RBS 55 TOW), Brigadbandpansarvärnskompani (12 st IKV 91), Haubitsbataljon ( 12 st HB 77A), LVrobotkompani ( 9 st RBS 70) - blev sedan bataljon med 2*9 system, Ingengörsbataljon, Trängbataljon.

Jo men det ändrades framåt 97.

När jag gjorde GU 97-98 så var det 3 bataljoner och en rbskytte.

Jo men det ändrades framåt 97.

När jag gjorde GU 97-98 så var det 3 bataljoner och en rbskytte.

Men strax efter det så försvann ju samtliga Norrlandsbrigader, så de "riktiga" brigaderna hade 4 skyttebataljoner ;) .

Förvisso.

Fick ju fram lite information iaf :/

Vilka brigader har vi kvar igentligen just nu?

Vi har igentligen inte kvar några "riktiga" brigader, men vi har 4 st på papperet. Det finns även en Divisionsstab ( f.d Fördelning) men få förband till den - tex ART, LV mm mm.

Det finns kvar 6 st Brigadledningar med staber, 2 av dessa är för " 2 st återhämtningsbrigader - det krävs många år och materiel för att bla utbilda 8 st Mekbataljoner mm mm".

Men det finns förband till knappt 4 Mekaniserade Brigader. Totalt finns det 16 Mekbataljoner ( 4 till varje brigad), 4 Haubitsbataljoner ( HELA det svenska artilleriet), 4 st underhållsbataljonet, 4 st Pionärbataljoner.

Eftersom det endast finns totalt 7 st Luftvärnsbataljoner i HELA arme'n, kan det bli svårt att få ihop en till varje Brigad.

Det bedrivs även få större övningar som krävs för att få sammövade förband.

16 mekaniserade bataljoner måste vara en del utan stridsvagnar då.

Får bara ihop stridsvagnar till 10 bataljoner om vi antar det är 2 kompanier med 14 strv i varje.

haubits bataljonerna har 12 pjäser fortfarande va?

6 Brigad ledningar

Boden

Östersund

Skövde

Strängnäs

Revinge

Visby

eller?

Det finns totalt 50 HB 77B , 4*12 + 2 i reserv. Sedan finns det ett antal HB 77A för att kunna övningsskjuta upp all lagrad ammunition som fanns till de 15 bataljonerna HB 77A som lades ner ( detta är även billigare än att skrota den :lol: ).

Stridsvagnarna finns/fanns oftast på hälften av Brigadens bataljoner, ca 60 i varje Brigad. Men nu ska ju stridsvagn 121 bort och då blir det säkert endast Brigaderna i Skövde och boden som får dela på våra 120 st stridsvagn 122.

Blir nog svårt att få de olika stridsfordonen att räcka( 509 stridsfordon 90) när Pbv 302, 401 och 501 ( står ju ändå i malpåse) ska fasas ut de närmsta åren.

Men det löser sig säkert genom försvarsbeslut 2004, då antalet mekaniserade förband garanterat kommer att minska :(( .