Guest PHP Posted July 14, 2002 Report Share Posted July 14, 2002 Skulle behöva lite bra bilder på marinens och flyvapnets permissionsuniformer. Nån som har någon på lager? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted July 14, 2002 Report Share Posted July 14, 2002 Marinen består av Amfibiekåren och Flottan? Vilken av dom är det du vill ha bilder på? Amfibiekårens förmodar jag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PHP Posted July 15, 2002 Report Share Posted July 15, 2002 Alltihopa, tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted July 15, 2002 Report Share Posted July 15, 2002 Marinen består av Amfibiekåren och Flottan? Vilken av dom är det du vill ha bilder på? Amfibiekårens förmodar jag? Jag säger en sak bara: Kalle Anka! :P Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 Ing Posted July 15, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted July 15, 2002 har ni kollat i UniR? finns att tanka hem från http://www.fmlog.mil.se/fmpub/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted July 15, 2002 Report Share Posted July 15, 2002 Jag säger en sak bara: Kalle Anka! :P Jag säger bara en sak: Brudarna diggar den fett!!! Ta den med lite vitutrustning också!! Damasker, handskar och bälte.. JÄVLAR!!! Dom anfaller nästan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted July 15, 2002 Report Share Posted July 15, 2002 Skojar du?? Fan, hoppas vi får ut våra permisuniformer på Ingbat också... :cool: Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted July 15, 2002 Report Share Posted July 15, 2002 Hehe, jag och 10st andra lyckliga ur plutonen skulle skjuta salut och gå flaggvakt inne i stan på nationaldagen. När vi stod vid kanonerna och satte på oss damasker å grejer passerar massor av gymnasieflickor som går tipspromenad Mycket trevligt! Men tyvärr kunde vi inte göra mer än att vinka åt dom ??? Ååååå va fina dom va Vi ville, dom ville men vår Löjtnant ville inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted July 15, 2002 Report Share Posted July 15, 2002 Hehe... Låter som ni bara står och raggar brudar i lumpen. ;) Själv fick jag höra från en polare som låg inne för ungefär ett år sedan på F 17 i Kallinge att tjejerna i Karlskrona inte var alltför pigga på lumpare, eftersom de visste att de bara var ute efter "en sak". Misstänker starkt att det är så i de flesta "garnisonsstäder" runtom i landet. T ex har jag hört att folket i Boden (där jag ska lumpa) är sura på alla värnpliktiga de ser (nästan). Men, men... :( Så du kan nog skatta dig lycklig som får ett bra mottagande av "lokalbefolkningen av det motsatta könet". PS. Vad är det för sned löjtnant ni har? :P DS. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted July 15, 2002 Report Share Posted July 15, 2002 Det finns juh självklart *sura*&*glada* människor En polare t.ex va ute på stan i Karlskrona. Hans kamrat fick tag i nån brud som hängde efter dom hela kvällen å var beredd å gå in och utöva diverse saker på toaletten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted July 16, 2002 Report Share Posted July 16, 2002 Va, får ni inte tillräckligt med fysisk aktivitet när ni ligger inne?! Har ni ork att "du-vet-vad", har ni haft för lite fysisk träning! ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 Ing Posted July 16, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted July 16, 2002 Va, får ni inte tillräckligt med fysisk aktivitet när ni ligger inne?! Har ni ork att "du-vet-vad", har ni haft för lite fysisk träning! ;) Hälsningar, Foxtrot Lima FL, en sak man lär sig när man gör lumpen är att man orkar ALLTID mer!! Finns ALLTID lite kvar att ge!! Det är bara motivation som gäller. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted July 16, 2002 Report Share Posted July 16, 2002 Hehe, Ing vet vad han pratar om ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted July 16, 2002 Report Share Posted July 16, 2002 Hehe, Ing vet vad han pratar om ;) It's for you to know and for me to find out helt enkelt... ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted July 17, 2002 Report Share Posted July 17, 2002 Tillbaka till topic lite snabbt, UniR finns det i, men jag hittar inte något som heter "permissionsuniform" (inte förvånad dock ;)). Är det månne "Uniform för civilt bruk" eller vad f-n det heter? Vill minnas att ett flertal uppsättningar finns, men det är väl den enklaste som gäller. Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mask Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Va? Har amfibiekåren "kalle anka-kostym" som permis uniform? Har jag svårt att tänka mig, e de inte bara flottan som har det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Toll. UniRFM99 sid. 53. Daglig dräkt (permissionsuniform) för amf. är uniform m/87 och för flottan uniform m/48 (Kalle Anka) The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Amfibiekåren har inte Kalle Anka....Tack och lov....dom har M/87.....! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mask Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Och M/87 består av vanliga gröna brallor, ribbstickad tröja och basker eller? Eller är den marinblå månne? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandersson Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Kalle Anka slår alla uniformer med hästlängder! =) Minst sagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Mask: M/87 är Marinblå. Som befäl kan man även använda flottans dubbelknäppta kavaj med gradbeteckingarna på ärmen....kan tillägga att den är väldigt stilig och funkar väldigt bra på motsatta könet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest super Matrosen Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 För övrigt så har flottan också en annan permis uniform på utlands resor i varmare länder. Den påminner starkt om den amerikanska vita uniformen som jänkarna har på permis. Vet inte vad den heter men jag vet att folk på tex hms carlskrona använder den på sina utlandsresor. Ska bli kul att själv få prova den:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Super Matrosen. Det är uniform m/87 vit med vit bussarong m/96 för vpl. upp till Gruppchef. Finns även med kortbyxa och vita knästrumpor. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu.Bar Posted August 3, 2002 Report Share Posted August 3, 2002 Uniform m/48 är inte nödvändigtvis KalleAnka: Anbefallt livplagg till daglig dräkt (ofta kallad permisuniform) är för marinen innerkavaj m/48. Denna är dubbelknäppt till skillnad från vapenrock m/87. För gruppbefäl och menig gäller vapenrock m/87 för KA respektive bussarong m/48 för flottan. Det är bussarongen som är KalleAnka-aktig. Alltså, daglig dräkt för marinen: KA över gruppbefäl: uniform m/48 (innerkavaj)+skärmmössa KA gruppbefäl/men: uniform m/87 (vapenrock)+basker FL över gruppbefäl: uniform m/48 (innerkavaj)+skärmmössa FL gruppbefäl/men: uniform m/48 (Kalle Anka)+KalleAnkamössa alla bär långbyxa m/87. Ska man vara petig så bär KA gruppbef/men egentligen uniform m/48 men dess persedlar i deras fall är desamma som ingår i m/87. Sen finns det olika varianter som kan användas vid enskilt uppträdande, t ex får skärmmössan bytas ut mot basker. Det finns ju också en vardagsdräkt vilken för marinen är densamma som för flygvapnet (m/87) med undantag för flygmössa m/30, förstås. Källa: UniR FM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts