Jump to content

Marinens permissionsuniform

Guest PHP

Recommended Posts

Hehe, jag och 10st andra lyckliga ur plutonen skulle skjuta salut och gå flaggvakt inne i stan på nationaldagen.

När vi stod vid kanonerna och satte på oss damasker å grejer passerar massor av gymnasieflickor som går tipspromenad :)

Mycket trevligt! Men tyvärr kunde vi inte göra mer än att vinka åt dom ??? Ååååå va fina dom va :) Vi ville, dom ville men vår Löjtnant ville inte :)

Hehe... Låter som ni bara står och raggar brudar i lumpen. ;) Själv fick jag höra från en polare som låg inne för ungefär ett år sedan på F 17 i Kallinge att tjejerna i Karlskrona inte var alltför pigga på lumpare, eftersom de visste att de bara var ute efter "en sak". :)

Misstänker starkt att det är så i de flesta "garnisonsstäder" runtom i landet. T ex har jag hört att folket i Boden (där jag ska lumpa) är sura på alla värnpliktiga de ser (nästan). Men, men... :(

Så du kan nog skatta dig lycklig som får ett bra mottagande av "lokalbefolkningen av det motsatta könet". :)

PS. Vad är det för sned löjtnant ni har? :P DS.

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Det finns juh självklart *sura*&*glada* människor :)

En polare t.ex va ute på stan i Karlskrona. Hans kamrat fick tag i nån brud som hängde efter dom hela kvällen å var beredd å gå in och utöva diverse saker på toaletten :)

• BlåGul -1
Va, får ni inte tillräckligt med fysisk aktivitet när ni ligger inne?! Har ni ork att "du-vet-vad", har ni haft för lite fysisk träning! ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

FL, en sak man lär sig när man gör lumpen är att man orkar ALLTID mer!! Finns ALLTID lite kvar att ge!! Det är bara motivation som gäller.

;)

Tillbaka till topic lite snabbt, UniR finns det i, men jag hittar inte något som heter "permissionsuniform" (inte förvånad dock ;)). Är det månne "Uniform för civilt bruk" eller vad f-n det heter? Vill minnas att ett flertal uppsättningar finns, men det är väl den enklaste som gäller. Eller?

• 2 weeks later...

Mask: M/87 är Marinblå. Som befäl kan man även använda flottans dubbelknäppta kavaj med gradbeteckingarna på ärmen....kan tillägga att den är väldigt stilig och funkar väldigt bra på motsatta könet!

Guest super Matrosen

För övrigt så har flottan också en annan permis uniform på utlands resor i varmare länder. Den påminner starkt om den amerikanska vita uniformen som jänkarna har på permis. Vet inte vad den heter men jag vet att folk på tex hms carlskrona använder den på sina utlandsresor. Ska bli kul att själv få prova den:)

• 2 weeks later...

Uniform m/48 är inte nödvändigtvis KalleAnka:

Anbefallt livplagg till daglig dräkt (ofta kallad permisuniform) är för marinen innerkavaj m/48. Denna är dubbelknäppt till skillnad från vapenrock m/87. För gruppbefäl och menig gäller vapenrock m/87 för KA respektive bussarong m/48 för flottan. Det är bussarongen som är KalleAnka-aktig.

Alltså, daglig dräkt för marinen:

KA över gruppbefäl: uniform m/48 (innerkavaj)+skärmmössa

KA gruppbefäl/men: uniform m/87 (vapenrock)+basker

FL över gruppbefäl: uniform m/48 (innerkavaj)+skärmmössa

FL gruppbefäl/men: uniform m/48 (Kalle Anka)+KalleAnkamössa

alla bär långbyxa m/87.

Ska man vara petig så bär KA gruppbef/men egentligen uniform m/48 men dess persedlar i deras fall är desamma som ingår i m/87. Sen finns det olika varianter som kan användas vid enskilt uppträdande, t ex får skärmmössan bytas ut mot basker.

Det finns ju också en vardagsdräkt vilken för marinen är densamma som för flygvapnet (m/87) med undantag för flygmössa m/30, förstås. Källa: UniR FM