Jump to content

underhållsgb/bevakningssoldat/förare?


Guest wzi

Recommended Posts

Tja tja detta blir min första post på detta fina forum...

Tänkte bara höra med er vad ni tycker.

Hade dålig syn (6:a) och därmed kunde jag inte bli stridsvagnsförare som jag igentligen ville bli och som jag hade kollat upp massa information om. ca 40% av allt försvann pga det sa inskrivningsförrättaren.

Jag blev prel placerad på T2 som underhållsgruppbefäl och i andra hand på T2 som trafikgruppbefäl.

Det jag undrar om är om någon vet något om underhållsgb, eller hur det är på T2... Jag är rätt tveksam och funderar på att byta till bevakningssoldat/bilförare eller bara bevakningssoldat... Och om jag inte byter förstahandsvalet till det så funderar jag på att byta andrahandsvalet till det.... Men som sagt allt är mycket osäkert nu. Tycker underhållsgb verkar okej, vill köra lastbil osv också men jag känner ändå att bevakningssoldat skulle vara rätt roligt. Någon som vill dela med sig med lite åsikter? 8-/

Link to comment
Share on other sites

Det var i och för sig länge sedan jag gjorde värnplikten på T2, så det perspektivet har jag väl tappat, men jag har anledning att besöka förbandet då och då och kan rekommendera det varmt. Trängen låter inte särskilt tufft eller ballt, och är det inte heller, men om man kan tänka sig en tjänst där inte striden är det dominerande kan det vara ett alternativ.

 

Underhålssgruppbefäl är svårt att beskriva eftersom det innefattar en stor mängd möjliga tjänstegrenar. Du kan få arbeta med livsmedel, ammunition, drivmedel, transporter eller något annat. Oavsett vilken inriktning det handlar om innebär en sådan placering att du övar mycket "skarpt" - mat, ammunition, diesel och bensin går åt även i fredstid.

 

Din andrahandsplacering framstår för mig som ett mycket attraktivt val. Trafiksoldater har mycket varierande och självständiga uppgifter. Eftersom trafikplutonen är en brigadresurs verkar den över en stor yta och måste - på gott och ont - i stor utsträckning klara sig själv. Plutonen rör sig med sina mc och personbilar över brigadområdet och ser till att trafiken flyter. Utbildningsmässigt innebär tjänsten att du får köra mc, vilket kanske kan vara attraktivt, och att du förmodligen får medverka vid stora civila arrangemang där det finns behov av trafikreglering. Jag vet att tidigare trafikplutoner bl a medverkat vid Vätternrundan, Vasaloppet och O-ringen.

 

Jag vet inte vad du har för preferenser, men för mig framstår alternativen på T2 som långt mer intressanta än bevakningssoldat/bilförare. Jag rekommenderar därför att du inte ändrar något, förutom möjligen att du sätter trafikgruppbefäl i första hand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...