Jump to content

Jordfel..

Fk Fjellman

Recommended Posts

Problemet består av följande.

En st PC som inte är jordad (då skit lägenheten jag bor i inte har jordade uttag :} ). Från denna går det en skärmad multikabel till Stereo/DVD/TV. I denna löper två audio kanaler och en video kanal.

När jag tittar på film från PCn så är det hyfsat med störningar på bilden (och ett pyttelitet brum i ljudet) :} . Om jag då medelst kabel jordar datorn i ett element blir bilden mycket bättre fast det brummar som faen ut högtalarna ;-) .

Jo.. sen är ju förstås inte någon av Stereo/DVD/TV jordade heller... Någon som har några förslag... :D

//Sgt Fjellman

som elnörd får man väl lägga nåt i potten....

Jag hade liknande problem, kopplade samtilg utrustning till samma grenkontakt, då potentialutjämnas även grejerna,och d kommer garanterat gå på samma fas som bengt sa..

Lycka till 8-/ (mest för att smileyn e så fräck)

Nu har jag fixat det... :uzi

Först tog jag och drog ut antennen.. vilket gjorde att det mesta av störningarna på bild och ljud försvann... sen jordade jag stereon i ett element... Så nu funkar det... Tack alla för hjälpen... :huh:

//Sgt Fjellman

Nu har jag fixat det... :Malaj:

Först tog jag och drog ut antennen.. vilket gjorde att det mesta av störningarna på bild och ljud försvann... sen jordade jag stereon i ett element... Så nu funkar det... Tack alla för hjälpen...  :unsure:

//Sgt Fjellman

Avråder ifrån att fuljorda så som du gjort, finns skäl till att det är olagligt att ha en jordad apparat i ett rum med andra ojordade apparater, mycket bättre att ordna ordentliga jordade uttag, tyvärr är detta ganska dyrt

Får väll ta och sätta en liten svag säkring på kabeln då :unsure:... För jag tror ju inte att min hyresvärd går med på att installera jordade uttag i min lägenhet bara för att jag ska slippa störningar.... Jag kan ju iof dra om skiten själv men det känns svårt onödigt i en hyreslägenhet som jag tänker bo i ett år till enbart... sen är jag ju inte direkt certad.. men har teori utbildningen (ehum... och viss praktisk)...

//Sgt Fjellman

Kan också räcka med ett betydligt enklare knep. Vänd stickproppen !

I vissa grejer sitter det skräpnätagg och där kan det hjälpa att vrida polariteten för att det ska funka.

Ehhh...spelar det nån roll när det är växelström?? *skeptisk* ,O

jo... *Mycket skeptisk*

Väselström ändara ju riktning ofta... :/ eller...

likström är likriktad?

• BlåGul -1

I vissa grejer sitter det skräpnätagg och där kan det hjälpa att vrida polariteten för att det ska funka.

Ehhh...spelar det nån roll när det är växelström?? *skeptisk* :/

jo... *Mycket skeptisk*

Väselström ändara ju riktning ofta... :/ eller...

likström är likriktad?

Faan du Dahlberg... Var det data du läste på högskolan? Inte elektronik??

,O :P :D

Jo, växelström byter riktning ganska ofta, normalt sett ungefär 50ggr/sekund (eller är det 60 vi har i Sverige)

Nåja, problemet som beskrivs i det första inlägget borde avhjälpas genom att, som nå´n visst nämnde innan, ge samtliga apparater en gemensam potential med andra ord: koppla samman deras jordanslutningar...

Detta BORDE lösa problemet.

//Yman, läser inte nå't data-trams på högskolan :P

Jo, växelström byter riktning ganska ofta, normalt sett ungefär 50ggr/sekund (eller är det 60 vi har i Sverige)

I Sverige är det 50Hz (och 220/230V för den som missat det), i USA har man 110V och 60Hz. Det är samma uppdateringsfrekvens på TV, dvs i Europa har vi 50Hz och 660 (?) linjers upplösning vertikalt, i USA är det 60Hz och 600 linjer.

Lite osäker på upplösningen på TV, men 50/60Hz skall stämma. Tror dock att man på TV visar samma bild två gånger så det egentligen bara är 25 respektive 30 Hz.

• BlåGul -1
"vad säjer en Datavetare till en ingenjör?"

"En big mac tack"

Vi har ju pratat om det där...

Det ska vara EKONOM! Inget annat :blink:

106:

Just det, det var så det var ja.

Vad gäller TV så är väl det ganska vedertaget att de uppdateras i 25Hz, om sedan appataten i sig uppdaterat snabbare vet jag faktisk inte, men det är väl ingen omöjlighet.

Nu har det väl iofs börjat komma TV-apparater som uppdaterar med 100Hz för att få en något jämnare bild...

Nåja.

Tillbaks till topic.

//Y

Ah, clever!

@alla: Jo, det där tricket har faktiskt potential (åh fy fan vad vitsig jag är... nördarna pinkar på sig av garv) att fungera.

Lite halv-bra förklaring: I ett växelströmsuttag finns det två sladdar (d'uh... två "tappar" på kontakten)... fas och nolla. När det gäller växelström är det så att fasen "växlar". Den svänger fram och tillbaks 50 ggr per sekund. Nollan ligger still.

Men saken är den att in i ett hus kommer det inte en utan tre faser. Dessa tre är går visserligen i takt med varandra men de är förskjutna i förhållande till varandra. De är "ur fas" i förhållande till varandra (japp, därav namnet "faser"). Så om du kopplar ihop två olika faser med varandra får du inte 0 Volt (som du får om du koppla rihop en fas med sig själv) eller 230 Volt (som du får mellan fas och nolla) utan faktiskt 400 Volt! Och vilken fas du har i de olika vägguttagen har du ingen aning om. Det kan vara så att du i två olika rum har två olika faser.

Dessutom har vi problemet att "nollan" inte nödvändigtvis är noll. Den "flyter" och kan egentligen vara vad fan som helst. Utan det enda vi vet är att faserna i förhållande till nollan alltid är 230V (de flyter tillsammans).

Anledningen till att jordning fungerar är att jord är alltid noll. Så om alla apparater är jordade, då har man garanterat samma noll-läge för alla apparater och då försvinner brummet.

Men om vi nu inte har jord så kan vi ändå försöka se till att har en gemensam ledning. Att den då inte är exakt noll får mindre betydelse eftersom nollan och alla faser ändå flyter tillsammans. Så det man kan göra är alltså som Sg Olsson säger: Vänd på stickpropparna tills brummet försvinner.

Det är dock lite tidsödande. För varje stickpropp du har blir det dubbelt så många kombinationer att testa. För att göra det hela enklare kommer här ett litet schema för hur man kan göra:

1) Numrera stickpropparna du vill testa. 1, 2, 3... osv...

2) Efter varje testrunda, vänd på nr 1 (inte åt samma håll varje gång, pucko! Du tvinnar sladden! :P)

3) Nummer två vänder du varannan gång. (1/2)

4) Nummer tre var fjärde gång. (1/4)

5) Nummer fyra, var åttonde gång. (1/8, ser du mönstret? Dubbla varja gång)

6) Fortsätt tills brummet försvinner.

Exempel.

1 = vänd. 0 = låt sitta.

1 2 3 4

1 0 0 0

1 1 0 0

1 0 0 0

1 1 1 0

1 0 0 0

1 1 0 0

1 0 0 0

1 1 1 1

1 0 0 0

1 1 0 0

1 0 0 0

1 1 1 0

1 0 0 0

1 1 0 0

1 0 0 0

1 1 1 1

/J

J-Star, du har helt rätt! Håller med dig även i påståendet om "fuljordning", detta är/kan vara(beroende på jordfelsbrytare, eller ej.) LIVSFARLIGT och är olagligt!!! Problem med brum kan bero på så många olika saker. Men oftast på bristfällig eller obefintlig jord. Eller som tidigare nämnt olika faser på olika apparater.

Jag hade brum i högt till datorn trots att allt låg på samma fas och jordat uttag. Det avhjälptes genom att stegvis koppla bort kringutr från datorn. Till slut kom jag fram till att scannern var kass, bort med den och brummet försvann. :baskerHV:

/SwePace, elektriker

@alla:

Mjo förvisso är det växelström i väggen men här gälde det förstärkare och datorer. Präktigt mycket likström i dem. Och precis som J-star säger så är inte växelström fullt så enkelt som man kan tro. Det finns sånna otrevligheter som fasförskjutningar och övertoner. Sånt ställer till det när man ska likrikta till en snygg ultrastabil likspänning. Småsvänger likspänningen lite. Tja då får man brum

Snittsen med att vända kontakten är att få samma nivå på prylarna och på så sätt eliminera skilnaderna.

För djupare förklaring blir jag tvungen att leta fram bökerna i el och frekvenslära

Problemet består av följande.

En st PC som inte är jordad (då skit lägenheten jag bor i inte har jordade uttag :angry: ). Från denna går det en skärmad multikabel till Stereo/DVD/TV. I denna löper två audio kanaler och en video kanal.

När jag tittar på film från PCn så är det hyfsat med störningar på bilden (och ett pyttelitet brum i ljudet) :-( . Om jag då medelst kabel jordar datorn i ett element blir bilden mycket bättre fast det brummar som faen ut högtalarna :Malaj: .

Jo.. sen är ju förstås inte någon av Stereo/DVD/TV jordade heller... Någon som har några förslag... :huh:

//Sgt Fjellman

Köp en stationär DVD-spelare istället, kostar från ca500 spänn och uppåt ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...