Guest Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Du som kan det mesta som det verkar kanske kan hjälpa mig lite, Svenska amfibie, vilket förband i USA ligger det närmast eller är det "väldigt svenskt". Har hört att vi är det enda landet i världen med sådant förband Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Både Finnar och Norrmän har nästan identiska förband, det vet jag men sen får nog nån annan som kan mer om detta ämne ta vid. Armékille Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Kan väl tillägga att om man ska jämföra Amf med ett amerikanskt förband (inte helt självklart), så är det USMC (marinkåren) som man ska göra det med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Norge och finland har inte identiska förband. Däremot har de förband som är lika vissa delar i en amfibiebat. I Norge har man inom KA rb17, kan tänka mig att de är rätt lika Rb-plut i amfbat, och i Finland har man Kustjägare men de skiljer sig något från den svenska motsvarigheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Det är svårt att jämföra USMC med Amfibiebataljonen. USMC är en komplett stridsorganisation: - Eget pansar (M1A1,M60,LAV 25, samt flytande containern) - Eget tungt artilleri - Eget flygvapen (F18,AV8B Harrier,AH1W,Sea knight,Huey...) - LHA (mindre sorts hangarfartyg med landsättningskapacitet) osv. Det finns ju likheter, tex "sjö till mark" tankesättet, men även där skiljer sig det lite grann då USMC sällan gör så "små" landstigningar som Amfbat gör. Amfbat är ju också mer organiserade för inomskärs operationer. Tror Amfbat är ett ganska nordiskt fenomen. Har mött Norska och finska KJ och de verkar inte vara så långt ifrån varandra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 På vilket sätt skiljer sig finska KJ från den svenska motsvarigheten? De utbildas vid vad jag förstår Nylands svenskspråkiga brigad; jag vet att svenskan fortfarande är ett officiellt språk i vårt grannland men plockas folk dit pga språket eller hur gör man? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Vad jag har förståt är finska KJ inte riktigt lika "special forces" som sina svenska diton, utan mer åt Amf hållet. Då jag inte har några bra erfarenheter av dessa finska soldater så överlämnar jag detta ämne till andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Det är vid sådana här tillfällen LD vore perfekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Nej, för han skulle svara att finska KJ är övermänskliga mördarmaskiner som inget annat förband i världen (utom möjligen andra finska) har någon chans mot. Glömde nämna att Amf och USMC har lite officersutbyten och dylikt då och då. Det var snack om att dem skulle köpa strb90H som ett komplement till existerande utrustning för några år sen och då tog det lite fart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 LRRP: Flytande conteinrar...menar du de tuffa landstignings APC/PBV/Strf då eller? Om det är dem du menar...är det bara USMC som använder dem? Vad jag har förstått så funkar de ju sprcis lika bra på land som alla andra. Bara att de kan köra i vatten en bra bit ut. *Ooops..out of bounds igen* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Jag menar AAV-7: Den är graciös, smidig, liten och maximalt pansrad.....inte. Den gör dock det den skall göra, några kollegor till mig som gick Marine Intellligence kursen fick en hel del åkturer i denna och de var väldigt imponerde över dess sjöduglighet. Den kunde visst vara som en ubåt under färden in till stranden....väl uppe på stranden så är den STOR och har mycket litet pansar, som ju inte är en så kul kombination. USMC vill ha en ny som heter AAAV. Har sett protypen till denna och skrattade så att jag höll på att ramla ihop. Tänk er en Strf 90 som gör 30-40 knop. Den fäller till sjöss IN bandaggregaten och blir enligt alla standarder en båt......nära stranden blir den ett stridsfordon med 25mm Bushmaster och allt.... Den är MYCKET dyr, vet inte om de fick köpa den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 låter som om usmc är som japaner som ska ha det mest tekniska av allt, duger det inte längre med stenyxa och spjut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radarjägare Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 På vilket sätt skiljer sig finska KJ från den svenska motsvarigheten? De utbildas vid vad jag förstår Nylands svenskspråkiga brigad; jag vet att svenskan fortfarande är ett officiellt språk i vårt grannland men plockas folk dit pga språket eller hur gör man? som en parentes kan ju tilläggas att finlandssvenskar inte har det speciellt lätt när de gör lumpen i finland, många får frisedel för att far väldigt illa av sina "kamrater" och befäl, fysisk och psykisk misshandel.... i BÄSTA fall.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest _G_ Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 LRRP: är det inte något liknande som stormar iland på slutet av Jurassic Park III? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Radar: Det är väl därför det finns en svenskspråkig brigad? Namnet har fallit ur minnet, (Nyland?) Har en polare som gjorde lumpen som finsk KJ där... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Tja, om någon är intresserad kan jag kanske (inte säkert) övertala en ex-USMC Vietnam-veteran att ta vägarna förbi här så ni kan få svar på lite hur det är att vara en "marine" i allmänhet. Så är någon intresserad så säg till... I förbigående kan sägas att USMC är förmodligen bättre på att betona soldatkunskaper även hos de med inte direkt stridande uppgift än US Army. "Every Marine a rifleman" heter det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radarjägare Posted June 28, 2002 Report Share Posted June 28, 2002 Radar: Det är väl därför det finns en svenskspråkig brigad? Namnet har fallit ur minnet, (Nyland?) Har en polare som gjorde lumpen som finsk KJ där... jo, har inte heller i minnet riktigt vad den heter och vart den är belagd, men alla har inte den turen att hamna i den tyvärr, även fast de i de flesta fall försöker eftersträva att skilja finlands-svenskarna från finländarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 28, 2002 Report Share Posted June 28, 2002 Nylands Brigad är svenskspråkig, ja. Den utbildas i Dragsvik, ca 3km från Ekenäs. Vasa Kustjägarbataljon är väl närmast ungefär samma sak om vår Amfibiebataljon. Mer om det kan ni läsa på: http://www.mil.fi/joukot/uudpr/index_sv.html Finska KJ är ofta duktiga gossar, men eftersom de inte är frivilliga är det ofta lite si och så med motivationen och därmed soldategenskaperna. De har inte heller på långa vägar all teknisk mtrl och mörkerhjälpmedel som svenska AMF har. Jmf mellan AMF och USMC är ju lite haltande, men en likhet är ju att alla genomför samma GSU innan de halkar in på sina specialbefattningar och förmågan att verka i kustmiljö Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts