Jump to content

Gammla minnen från förr?

Guest Dreaden

Recommended Posts

Guest Dreaden

Nu måste jag lägga upp en litet kul ämne :ak:

När 8a bitars nintendo och supernintendo/sega var populärt för ett x antal år sen vilka spel spelade ni? Själv hade man ju sina favoriter så som super mario 3 och russian attack dom var riktigt kuliga tyckte jag i alla fal. vad har ni för minen från era spel konsoler.Vilka spel var bäst osv finns det nogar sköna militär spel på 8a bitars 16bitars nintendo så som russian attack! :huh:

Diskutera på!

hehe... mycket gamla spel och datorer/konsoller har ma sysslat med

Spectravideo -> C64 -> C128 -> AMiga 1000 -> Amiga 600 -> Nintendo 8bits -> PC 486 -> PC pentium 133 -> PC Pentuim3 450 -> PC P4 1.8

Men det varabsolut roligast på C64 (även C128 då) :ak: Last ninja 3 :huh:

8-bits nintendo: track & field II & manic mansion

16-bits SEGA: Lillehammer '94 & Micro machines II

Ovanstående räddade många regniga dagar. Till micromachinesspelet fanns det extra uttag för handkontrollerna på själva kassetten :ak::huh:

Efter det blev det datorer för hela slanten, spelade mest civilization till att börja med...

På Nintendo 8-bitars så var det super Mario i början, tror att jag fortfarande skulle klara dom 4 första banorna med ögonbindel. :ak: Annars så var ju Mega-man serien en favvo.

Sedan blev det en SEGA 16 bitars och där kördes ett spel som hette Toejam&Earl dygnet runt. Någon annan som spelat det, ingen jag hittills har pratat med vet vad det är.

Nu är det PS2 för hela slanten... Till frugans stora förtret.

Ni vet väl att det enda som skiljer pojkarna från männen är priset på deras leksaker.

Efter en lång datorhistoria som började på den gamla goda C-64 tiden och gick via C-128 och Amiga till PC (med lite annat smått och gott instoppat) så håller jag med Fu Dahlberg, Last ninja var en höjdare!

En annan favorit var International Karate på C-64, där var jag farlig! ;-)

Jag spelade NES, mest Ice Climber och Top Gun. Nu fick jag tag på en NES-emulator till datorn och såg fram mot att återuppta spelandet. Tyvärr visade det sig att de spelen nu är lite tråkiga. Istället spelar jag Track & Field så det ryker! Kämpar fortfarande med världsrekorden i längdhopp, spjut och höjdhopp. De andra rekorden är krossade!

Hmmm...

286/14Mhz -> 386/25MHz -> 486/84MHz (trimmad 66MHz) -> P1/150MHz -> P2/350MHz -> Tbird/1,4GHz -> P4/2,2GHz

Nånstans mellan 286:an och 386:an köpte jag mig en även en Atari 520ST...fråga mig inte varför jag inte köpte mig en Amiga istället, ty jag har inget bra svar :D

Det spel jag minns kärast till PC:n är utan tvekan Wing Commander/Privateer-serien...jag har nog sällan varit så besviken som när Freelancer, som skulle vara en uppföljare till Privateer, kom ut häromåret. Vad ända in i glödheta menar de med att INTE HA JOYSTICKSTÖD??!??!

Till Atarin blev det mycket 'Dogs of war', diverse Lucasart-spel (Monkey Island, Police Quest ;-), Space Quest, Kings Quest o.s.v.), och Super Cars II. Det är de spel jag minns bäst iaf.

Jag har däremot faktiskt aldrig ägt någon spelkonsol, även om X-boxen drar lite nuförtiden, men jag spelade hursomhelst ganska mycket hemma hos polare. Körde Castlevania-maraton i över 30 timmar, Zelda (givetvis), Excite Bike :}, och ruskigt mycket...ehhh...va tusan heter det...bilspel på rundbanor iaf.

Tycker helt klart att C64:an var bäst. Spelade rätt mycket Defender of the Crown. Hade även en Amiga 500 och på den lirade jag rätt mycket Moonstone, och ett kärnvapenkrig-spel som jag inte kommmer ihåg namnet på men det gick ut på att skaffa sig enorma mängder kärnvapen och rekrytera anhängare med propaganda av diverse slag. Jättekul.

Sen blev det Sega 16-bit. Där spelade jag mycket Mortal Kombat 1 & 2 och lite Sonic blev det också. Hmm vet någon förresten var man kan hitta gamla amigaspel?

Ett tips är www.oldgames.se men där hittar man mest C64 och gamla arkadspel, som tex Killer Instinct och X-men children of the atom.

/Retro-slusk

...ett kärnvapenkrig-spel som jag inte kommmer ihåg namnet på men det gick ut på att skaffa sig enorma mängder kärnvapen och rekrytera anhängare med propaganda av diverse slag. Jättekul.

Spelet hette helt enkelt "Nuclear War". Man spealde mot eminenta motståndare som Ronnie Raygun, Mao The Pun och Tricky Dick. Alla hade sin egen spelstil. Jag har för övrigt en amiga-emulator... med bland annat det spelet. Intresserad? ;)

Annars började min karriär julen 1984 med en ZX Spectrum, 48 kbytes minne. 1989 tog jag steget över till Amiga 500; 1996, Pentium 120; 2000, Pentium III 800 MHz, nyligen uppgraderad till en Athlon 1200, och på skrivbordet ligger en inköpasanmodan för en HemPC: P4 3.0 Ghz/1GB RAM/nVidia FX 5900 256 Meg.

Spelen som under åren satt sig i minnet är många... för många för att kunan räkna upp alla. Exempel på några dock:

Valhalla, Spy Hunter, Populous, F/A-18 Interceptor, Civilization, Pirates, X-COM serien, Quake CTF, Delta Force (1 och 3), Jane's F/A-18 och nu på sistone Operation Flashpoint.

/J

..., diverse Lucasart-spel (Monkey Island, Police Quest  8-/, Space Quest, Kings Quest o.s.v.),...

Police Quest, King's Quest & Space Quest är alla Sierra tittlar. Det var innan Lucas Arts hade sin stora tid med äventyrsspel, även om första Monkey Island kom när Sierra dominerade spelmarknaden. ;)

..., diverse Lucasart-spel (Monkey Island, Police Quest  :huh:, Space Quest, Kings Quest o.s.v.),...

Police Quest, King's Quest & Space Quest är alla Sierra tittlar. Det var innan Lucas Arts hade sin stora tid med äventyrsspel, även om första Monkey Island kom när Sierra dominerade spelmarknaden. ;)

ARGH!! *skäms* :uzi

Du har så rätt så.

Nes: Dubble Dragon, The last mana, The ninja mission 1&2, Shinobi, Solid Snake

Snes: Street Fighter, Super Double Dragon, The Last ninja (amerikan ver), The Dragon Bruce Lee story

Som det martial arts kräk man är då :P hehe

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...