Jump to content

Märken


Guest Supen

Recommended Posts

Undrar ifall någon vet en bra sida med bilder och ev. förklaringar på olika märken (typ skyttemärken) som finns inom armén?

 

Det är främst metallmärken (medaljer) jag är ute efter men tygmärken går även bra. Jag har kollat igenom webshoppen och på FM´s sida men inte hittat några intressanta (förutom skyttemärke i silver på militarlagret.com).

 

För er som undrar vad jag ska ha dom till så ska jag använda dom till utmärkelser inom clanen jag spelar i online. Det vimlar av utmärkelser från U.S.A och British Army som man bara kan kopiera och lägga in men jag vill vara lite patriotisk och använda hederliga svenska märken.

 

Tack på förhand!!

 

/Supen

Link to comment
Share on other sites

Då får du gärna starta den diskussionen i en annan topic.

 

Jag är bara intresserad av inlägg som kan hjälpa mig i mitt sökande.

 

Litet tillägg: så du finner du det även olämpligt att Soldf har gett dig sergeant-graderingen efter det antal inlägg du gjort? Fast du kanske är sergeant i det militära och måste då inte göra fler inlägg förrän du blivit fanjunkare? <--- sarkasm på hög nivå. :/

Edited by Supen
Link to comment
Share on other sites

Guest Dreaden

Får man ha svenska medaljer eller utbildningstecken om man inte har gjort sig förtjänt av dom.Det skulle ju nog inte se så bra ut om en Amf skytte stoldat sprang runt med en lite vinröd basker typ med ett falskärm på i guld :unsure:

Link to comment
Share on other sites

@Dreaden

Vad tror du själv?

Återigen, basker är inget utbildningstecken, däremot ett förbandstecken och inte går man omkring med förbandstecken för andra förband än det man tillhör.

 

Vet inte hur det är med lagar eller vad som står i reglementen, men självklart får/skall man inte gå omkring med utmärkelser, utbildningstecken, förbandstecken eller gradbeteckningar man inte har förtjänat. Undantag är självklart museiverksamhet, filminspelning eller motsvarande. Men det är bara min syn på det hela, i en del andra länder är det dryga böter och i vissa fall till och med fängelse för sådant.

 

Edit: lade till de två första raderna (@-?).

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Det är till onlinespel, han ska alltså inte springa runt på stan i diverse medaljer. I det fallet är det nog inte mer fel än att vi alla på forumet här får en grad beroende på hur många inlägg vi skriver (precis som Supen säger i ett inlägg oven).

Link to comment
Share on other sites

Tackar för länken, den tar mig en liten bit på vägen även om det inte är exakt det jag sökte efter. :lala:

 

Skulle vara intressant och nyttigt att få veta om det är tillåtet att använda sig av utbildningstecken osv i det syftet jag tänkt göra. Iom att det är så svårt att hitta så kanske det inte är tillåtet?

 

Vi får väl se om nån kommer fram till hur det står till med det.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

äh får och får.. det finns ingen som kommer att stämma dig eller hacka på dig för att du gör intrång på nått skyddat matrial. Står ingenstans att man inte får ha dom till spel eller motsv. Förbandsmärken som jag tror är mer känsliga används ju friskt både här o där. Ta du o släng dina märken eller vad du nu ska ha, jag ser absolut inget fel med det.

Link to comment
Share on other sites

Jag har lagt in några länkar för märken som får bäras till uniform exempelvis Pistolskyttemärken samt Gevärsskyttemärken

 

Lite exempel på märken:

111-3stor.jpg Gevärsskyttemärke i guld

211-3stor.jpg Automatvapenmärke i guld

guldmark.gif Pistolskyttemärket i guld

 

Där har du lite att börja använda finns en stor uppsjö märken och alla är godkända av Riksheraldikern för uniformsbärande.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hittade det jag sökte på Frivilliga Skytterörelsen hemsida. (stället där Coqrouge även hittade dom).

 

Har mailat dom för några veckor sedan och gjort en förfrågan om att få kopiera bilderna. Ger dom en månad till att svara.... sen *klick* *save to...*

 

Tack alla som hjälpt till, eller kommit med åsikter i övrigt.

 

Btw, är det nån som gillar DF-BHD här och anser sig vara relativt bra i det kan kontakta mig om du vill lira med ett gäng galna suputer som trots det är ganska skickliga. :=o

Edited by Supen
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...