Jump to content

Polisen kör för dyra fordon


Vildmannen

Recommended Posts

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Angående trafiksäkerhet och bilar m/större

 

Min far hade tidigare en Chevrolet Tahoe, fast pickupmodellen av årsmodell 2001 (eller var det 2002?).

Hursomhelst såldes denna, och efter ett par månader var den nya ägaren med om en trafikolycka.

 

Han hade frontalkrockat (hastighet okänd) med en vanlig personbil. Chevan hade klättrat över personbilen och stannat mot ett träd. Efter lite fix med kylaren kunde Chevaföraren åka vidare, dock kändes bilen lite lustig, men den rullade. Efter besök hos verkstad rullar nu bilen som tidigare.

 

Men viktigast av allt, föraren i personbilen klarade sig oskadd.

Link to comment
Share on other sites

Nä, det är inte skåpmodellen. Polisen använder ju vanen. Piketerna och en del ordningsgrupper kör med Ford Tristar Van.

 

Kom på att det är väl Chevan 3500 som är vanligast bland piketerna, eller???

 

Hittade bilder:

polisjeep.jpg

 

pikbuss.jpg

Edited by SBP
Link to comment
Share on other sites

Vad är det för vits med att använda en bil som Chevrolet Tahoe egentligen? Så värst mycket mer rymlig än en vanlig kombi är den inte, och inte har den särskilt bra terrängegenskaper heller. Långsammare och sämre vägegenskaper än en vanlig bil. Det enda jag kan komma på är att den kan vara bra om man vill dra tunga släp. :D

 

Misstänker att det mer är machofaktorn än nyttofaktorn som gör att piketerna och andra köper in sådana fordon - vilket väl också är anledningen till att vanliga Svensson kör jeep inne i stan.

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar med ett underbart citat från intervjun i DN:

 

"Calle Klein vill nu att polismyndigheterna tar fram standardmodeller av specialfordonen och samarbetar mer vid beställningar för att få ner kostnaderna."

 

Är det någon mer än jag som ser motsättningen i hans uttalande?!

Om nu det behövs ett fordon av teknikerbuss exempelvis och de som ska jobba i bussen vill ha det på ett visst sätt, ska de då tvingas ha det på det sätt som "alla" andra vill ha det?! Verkar korkat och just därför kommer det nog att bli så.

 

Ang varför valet av bil blir tung "machobil" så är tradition nog en del av svaret.

V8 framför disel, stämmer inte på alla bilar men i vissa fall så går det inte att få viss inredning/utr. alternativ med diselmotor.

 

MEN om en piket/insats grupp ska få med all tung utr. för olika uppdrag så kommer det inte funka med en ex. VW syncro eftersom en sådan bil blir maxlastad och får sämre väghållning än motsvarande stadsjeep.

 

Att man dessutom använder sig av bilen som ett verktyg vid ex. stopp av fordon som ej vill stanna dvs när man "boxar" in fordon så är tyngden helt klart väsentlig!!

 

Terrängegenskaperna (läs att kunna köra på ett kalhygge) är ju inget som det finns behov av men dåliga vägar åker man ju på ibland.

 

//C

Link to comment
Share on other sites

nu har jag ingen aning om vad de aktuella bilarna kostar men det finns numera ganska gott om bilar i combiutförande med fyrhjulsdrift och 1,8T eller motsv med omkring 150-200hk.

 

jag tror att man ibland måste se helheten i den hårt besparingstyngda ordningsmakten, där det enl upg i media skulle innebära in besparing på 5 milj SEK vid en nedskärning i fordonskostnaderna med 1%. är det värt pengarna i slutändan?

Link to comment
Share on other sites

Finns nog bättre alternativ än tahoe, tristar vet jag inte men borde väl funka med en transit eller nåt sånt.

De verkar vara jämnstora.

 

Sen håller jag för en gångs skull med Klein, central anskaffning borde spara pengar med standardisering menar hon att man skall standardisera special fordonen mellan distrikten inte göra dem till standard fordon.

Samma sak som att man skulle vilja standardisera kring en sorts eldlednings vagn i försvaret istället för att ha olika typer på varje brigad.

Link to comment
Share on other sites

Polisen har problem med att få med sig all utrustning som behövs med volvo bilarna. De ligger ständigt på gränsen för att vara överlastade.

Det var väl t.o.m så att Volvo fick ta tillbaka och bygga om bakfjädringen på ett antal V70 polisbilar som hade levererats till bl.a Sverige, England och Norge. Därför att när det gick fort ( läs: biljakt ) så hängde inte bakfjädring/kräningshämmarna med utan bilarna fick ett nervöst och ostadigt uppträdande på vägen.

 

Vad gäller standardiseringen av vissa Specialfordon så kan det väl uppnås till viss del men inte totalt eftersom olika polisdistrikt bestämmer själva vad de vill ha. Exempelvis Piketen i Sthlm, GBG och Malmö borde ju rimligtvis kunna samordna inköp av bussar typ Ford eller Cheva men man kommer inte kunna komma ifrån att bensinförbrukningen blir hög eftersom det är mycket grejor som ska med ut.

Visst kan man köpa nån annan buss typ VW transporter eller MB Sprinter :/ Men då får man mindre utrymmen och mindre motor som får jobba mer och därmed slits mer och kommer därför behöva mer service och ha kortare livslängd och i längden är vi tillbaka på ruta 1.

 

// toMPa ,O

Edited by Tompa
Link to comment
Share on other sites

Sen ar det val ocksa lite psykologi over det hela; om farbror bla har tuff bil kanner de sig sakrare och mer villiga att ta fast buset, och buset blir lite mer nervosa om de kors ifatt av en bil som borde koras av Mr T an en V70...

Link to comment
Share on other sites

Polisen har problem med att få med sig all utrustning som behövs med volvo bilarna. De ligger ständigt på gränsen för att vara överlastade.

Det var väl t.o.m så att Volvo fick ta tillbaka och bygga om bakfjädringen på ett antal V70 polisbilar som hade levererats till bl.a Sverige, England och Norge. Därför att när det gick fort ( läs: biljakt ) så hängde inte bakfjädring/kräningshämmarna med utan bilarna fick ett nervöst och ostadigt uppträdande på vägen.

 

Vad gäller standardiseringen av vissa Specialfordon så kan det väl uppnås till viss del men inte totalt eftersom olika polisdistrikt bestämmer själva vad de vill ha. Exempelvis Piketen i Sthlm, GBG och Malmö borde ju rimligtvis kunna samordna inköp av bussar typ Ford eller Cheva men man kommer inte kunna komma ifrån att bensinförbrukningen blir hög eftersom det är mycket grejor som ska med ut.

Visst kan man köpa nån annan buss typ VW transporter eller MB Sprinter :/ Men då får man mindre utrymmen och mindre motor som får jobba mer och därmed slits mer och kommer därför behöva mer service och ha kortare livslängd och i längden är vi tillbaka på ruta 1.

 

// toMPa ,O

Berodde till stor del på att tung bärbar utrustning lastades i bagageutrymmet direkt innanför bakluckan ( alltså bakom bakaxeln), att bilarna inte utrustades med det lite dyrare sportchassiet ( ca 5000kr/bil) med automatisk nivåreglering - bilarna är tyngre än de flesta vanliga "svennson - V70", och att bilarna var utrustade med billiga regumerade vinterdäck.....

 

Det var alltså inte fel på V70 vägegenskaper......utan problemet låg på okunskap och snålhet.

Link to comment
Share on other sites

Med risk för viss industrispionage :/ så kan jag ju berätta lite hur de byggs på Saab.

 

När en kaross är komplett ihopsatt tas den av linan och ges till en speciell bilbyggare.

Han gör extra hål för diverse utrustning samt förstärkningar, därefter skickas bilen till måleriet och lackeras vit som vanligt.

Efter måleriet tas bilen av linan igen föratt placeras i en speciell verkstad där samma person hämtar delar från hela fabriken och sätter ihop den själv med vissa modifieringar som polismyndigheten beställt.

 

Detta är ju ett tämligen dyrt sätta tt bygga bil på, men men det blir en bra snutbil.

 

 

// Bodin (som kollade på Getaway In Sthlm 4 igår)

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att piketen använder sig utav amerikanska vanar är.

1. Större volym inne i fordonet. Dem får plats med all sin utrustning, vilken inte får plats i en VW-buss. Samt att 5-6poliser med full utrustning, insatsväska(modell bärsäck 2k) +grupputrustning har svårt att sitta bekvämt(arbetsmiljö) i upp till 10h.

2. Lastvikt. Deras vanar har högre totalvikt än VW-bussarna, och är byggda för det.

3. Bågen fram sitter där för att ljus och siren skall sitta nånstans. Samt att den fyller en funktion vid "boxning" etc.

 

Vet att piketen Sthlm, Malmö och Gbg även har civila (omålade) amerikanska fordon typ Tahoe. För att kunna smyga fram lite mera obemärkt vid vissa uppdrag, än med en blåvit van. Samt dra tunga släp.

 

Tekniska roteln i Gbg har en Chevrolet Tahoe för att kunna dra sin bombvagn. Detta pga att kärran är riktigt tung.

Att rytteriet har stor bil av motsvarande modell, är av samma anledning som ovan.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att piketen använder sig utav amerikanska vanar är.

1. Större volym inne i fordonet. Dem får plats med all sin utrustning, vilken inte får plats i en VW-buss. Samt att 5-6poliser med full utrustning, insatsväska(modell bärsäck 2k) +grupputrustning har svårt att sitta bekvämt(arbetsmiljö) i upp till 10h.

2. Lastvikt. Deras vanar har högre totalvikt än VW-bussarna, och är byggda för det.

3. Bågen fram sitter där för att ljus och siren skall sitta nånstans. Samt att den fyller en funktion vid "boxning" etc.

 

Vet att piketen Sthlm, Malmö och Gbg även har civila (omålade) amerikanska fordon typ Tahoe. För att kunna smyga fram lite mera obemärkt vid vissa uppdrag, än med en blåvit van. Samt dra tunga släp.

 

Tekniska roteln i Gbg har en Chevrolet Tahoe för att kunna dra sin bombvagn. Detta pga att kärran är riktigt tung.

Att rytteriet har stor bil av motsvarande modell, är av samma anledning som ovan.

Att de inte får in sakerna i en vanlig VW transporter är ju ingen som tvivlar på men att en transit eller VW LT bil inte skulle vara minst lika lämplig tvivlar jag på då de har större innervolym.

Är troligen billigare med.

Att ridande polisen behöver stor bil tvivlar jag inte på heller men borde kanske finnas nån som drar mindre soppa, tillexempel en Landrover Defender eller nåt i den stilen. En diesel motor hursomhelst.

Tror nog att huvudanledningen till att de använder cheva vagnar är att de vill vara tuffa... Ser väl inte lika coolt ut att komma glidande i en mer diskret Transit eller dyl.

Link to comment
Share on other sites

Jo förvisso men den erfarenheten jag har av Ford Transit, så är jag inte imponerad. För övrigt så när polisen köper in nya vanar idag så är det Ford Tristar. En Ford iaf.

Dem har provat andra fordon men det som inte funkar är liksom ingen idé att köpa in. Sen har vi ju fortfarande problemet med vikten. Samt att en Land Rover Def inte har någon direkt komfort att tala om. Den är som en traktor med fina lack.. :/

 

Glömde skriva att staben på LOP har en Sprinter motsvarande som stabsbil. Ingen fet jänkare där, men så jagar dem inte skubb i den bemärkelsen.

 

 

 

Tänk på att allt som står i tidningarna/ sägs i media stämmer ofta inte överens med verkligheten. Visst en revisor på RPS säger bu till dem fordonen, men vad vet han om polisiär verksamhet och deras behov ute på gatan?

Link to comment
Share on other sites

Att polisen har behov av stora och rymliga fordon är det väl ingen som ifrågasätter.

 

Men måste de ha bilar, som till stora delar

blev omoderna redan för 60 år sedan?

 

Det måste trotsallt finnas några bilar där ute med tillräckliga egenskaper

som inte har besudlats med stötstångsmotorer och ramkonstruktion.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för vits med att använda en bil som Chevrolet Tahoe egentligen? Så värst mycket mer rymlig än en vanlig kombi är den inte, och inte har den särskilt bra terrängegenskaper heller. Långsammare och sämre vägegenskaper än en vanlig bil. Det enda jag kan komma på är att den kan vara bra om man vill dra tunga släp.  ,O

 

Misstänker att det mer är machofaktorn än nyttofaktorn som gör att piketerna och andra köper in sådana fordon - vilket väl också är anledningen till att vanliga Svensson kör jeep inne i stan.

Chevrolet Tahoe

cheva_tahoe_8_5770.jpg

 

Används av "Arlanda enheten".

 

Jeep Grand Cherokee, används som nämts tidigare av "rytteriet".

Jag har även sätt en målad Land Rover Discovery. Jag har bilder hemma på båda bil modellerna. Lägger upp dom när jag kommer hem.

 

:/

Link to comment
Share on other sites

Tankegångarna är väl inte direkt nya. Under 80-talet var frågan på tapeten förra gången. Efter en lång tradition av högprestandabilar och trimmade motorer bestämdes att bara Volvo 240 och SAAB 900 med minsta motoralternativen och automatlåda skulle köpas in. (På den tiden köptes fordonen in centralt av RPS). Trots den påvisbara ekonomiska besparingen blev det hela dock ingen succé eftersom farbror konstapeln helt enkelt alltid blev frånåkt. Sedan början på 90-talet är motorer med mer "klös" återigen standard.

 

Man bör ha i minnet att de flesta polisfordon inte bara används för att skjutsa grejor och folk i från A till B. Fordonen är i många fall ett arbetsredskap i sig själva, där det ofta hjälper att ha så hög prestanda, så hög vikt och så stor lastkapacitet som möjligt. Eftersom prestanda och vikt motverkar varandra blir det naturligtvis oftast en dyr driftkostnad.

 

Jag tror säkert utredaren har rätt i att många specialfordon kunnat ersättas med andra alternativ. Polisverksamheten skulle förmodligen inte haverera fullständigt (mer än den redan gjort;-)) även om alla poliser åkte moped och Skoda Felicia.

 

Polisen har sällan eller aldrig behov av fordon med rena terrängkörningsegenskaper. Däremot behövs förmågan att ta sig ut, ofta med tung utrustning, på oplogade vägar, skogsstigar och åkrar. Från åkern skall man sedan snabbt kunna göra en utryckning och spärra vägen för ett flyende fordon. Om man med fullastad bil trampar gasen i botten för att stänga av flyktvägen eller köra ikapp en bil är det en fördel om det fordon man åker i orkar flytta sig. De amerikanska V8:orna är hittills oslagbara på detta område.

 

Jag tror därför fordon som t ex Chevrolet Suburban och andra kommer att fortsätta köpas in. Det finns helt enkelt inga andra fordon som är lika bra kompromisser för polisverksamhet i dagsläget. Att de är "coola" är ingen anledning att de väljs ut. "Coolheten" är en ren bonus ;-).

Link to comment
Share on other sites

@ Larsson

 

stötstångsmotorn omodern? Jo, det är den väl, kanske.

Titta på LS1-motorn som sitter i de nyaste Corvtette. Visst, det är en stötstångsmotor, men, omodern? Nej, inte direkt. Titta på den här sidan. Helaluminiumkonstruktion, separata tändspolar för varje cylinder, 75mm spjällhus med insugsrör i komposit...listan är lång.

 

Sen behövs det inte heller vara S-/DOHC, då maxeffekt och vridmoment tas ut vid relatvt låga varv hänger ventilsystemet med utan bekymmer. Det är när det börjar varva stötstänger kan ställa till det... Men säg inget till NASCAR-stallen.....

 

Fördelarna med en riktig ram mot självbärande kaross är många. Bl.a. ökad krocksäkerhet och lastförmåga.

 

Och ja, jag är partisk.

 

mvh

 

5526

Link to comment
Share on other sites

Fördelarna med en riktig ram mot självbärande kaross är många. Bl.a. ökad krocksäkerhet och lastförmåga.

 

Och ja, jag är partisk.

 

mvh

 

5526

Att nämna rambyggen i samma mening som krocksäkerhet är att häda.

Enda fördelen för de åkande är att man vid fordons kollisioner mosar "motståndet". Det är inte så roligt för den som då råkar hamna på fel sida, om man säger så. Det är 3-4 ggr större risk för dödsolyckor för personer i en vanlig bil i en krock med en stadsjeep och 6,4 ggr större risk vid frontalkrock (Folksam) Singelolyckor står för ca 50 % av alla olyckor. Vid krock mot träd, vägtrumma, bergvägg och framför allt om bilen voltar finns det inga fördelar med rambyggen, det är snarare tvärt om. För den som orkar leta finns det ENORMA mängder fakta på området från det stora landet i väst där snudd på alla dundrar runt i rambyggesmonster. För den som vill kolla upp lite rekommenderas folksams årliga sammanställning över verkliga olyckor där även lite statistik från landet i väst finns med.

För övrigt drar en Suburban ca 2,4 liter/mil (auto motor & sport)

 

I Umeå har polisen inskaffat flera Volvo XC 70. Utan att veta allt för mycket om polisens krav på bilar, så verkar det vara en för polisen mycket bra modell. Hyfsat stark motor, någorlunda bra framkomlighet och mycket bekväma säten.

Har sett en Mercedes E290 turbodiesel som hundpatrullbil i Luleå. Ett smart sätt att spara pengar på en bil som inte skall jaga ikapp buset på motorvägen.

 

Jag kan hålla med om att vissa enheter skall ha anpassade bilar, men jag har fått en känsla av att det gått inflation i det hela.

Det behövs någon utomstående som kollar upp behoven kontra inköpen. Det får inte bli så att enheter ”hittar på” behov för att få köpa in stadsjeepar eller amerikanska van:ar. Finns det inget behov duger det kanske lika bra med Volvo eller folkabuss.

Link to comment
Share on other sites

stötstångsmotorn omodern? Jo, det är den väl, kanske.

Titta på LS1-motorn som sitter i de nyaste Corvtette. Visst, det är en stötstångsmotor, men, omodern? Nej, inte direkt. Titta på den här sidan. Helaluminiumkonstruktion, separata tändspolar för varje cylinder, 75mm spjällhus med insugsrör i komposit...listan är lång.

 

Sen behövs det inte heller vara S-/DOHC, då maxeffekt och vridmoment tas ut vid relatvt låga varv hänger ventilsystemet med utan bekymmer. Det är när det börjar varva stötstänger kan ställa till det... Men säg inget till NASCAR-stallen.....

 

"Nothing beats cubic inches"

 

Som raggarna brukar säga... 8-/

Link to comment
Share on other sites

"Klipp" (citatet är klippt ur ett längre inlägg)

I Umeå har polisen inskaffat flera Volvo XC 70. Utan att veta allt för mycket om polisens krav på bilar, så verkar det vara en för polisen mycket bra modell. Hyfsat stark motor, någorlunda bra framkomlighet och mycket bekväma säten.

"Klipp"

Ang. anskaffning av Volvo XC70(crosscountry) men detta är i syfte som vanlig patrullbil för 2 poliser och inte för någon specialenhet som NI, Piketen, rytteriet (som har en defender i sthlm), tekniker mfl.

Link to comment
Share on other sites

Volvo XC70 är en mycket bra bil för huvuddelen av polisverksamheten. En kul detalj med V70-modellerna är dock att Volvo tvingades återkalla samtliga polisbilar för några år sedan. Bromsarna tålde helt enkelt inte hård körning och upphörde att fungera. Volvo bjöd på välventilerade lättmetallfälgar och monterade gratis större skivor på samtliga fordon.

 

Beträffande att poliser skulle "hitta på" behov och få fordonsredogöraren att köpa in häftigare bilar tror jag inte detta är något särskilt problem. Fordonsredogörare är av naturen misstänksamma och snåla människor som utan undantag skulle utrusta alla poliser med EU-mopeder och skateboards för att hålla sin budget.

 

Det sista var ett skämt för den som nu undrade...

Link to comment
Share on other sites

Jodå, det är "yttre befäl". “Yttre” tillhör utryckningen och leder den löpande verksamheten på fältet. I storstäderna innebär detta att han/hon inte har så mycket tid att åka på jobb, men i de flesta distrikt är befälsbilen i princip en utryckningsbil som alla andra. Om en oplanerad särskild händelse inträffar får ofta “Yttre” rollen som polisinsatschef PIC ("pick").

 

Egentligen skall man skilja på "Yttre" och PIC för att en särskild händelse och löpande verksamhet skall fungera oberoende av varandra, men i mindre distrikt är det sällan möjligt.

 

Vid planerade särskilda händelser är insatschef så gott som alltid skild från funktion som "Yttre".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...