Jump to content

Teorilektioner

Recommended Posts

läser man nån typ av teori under GSUn? och när ska man ha tid att läsa SoldF, svensk soldat, mtr etc?

och en fråga till: nån som har varit på I19 som vet hur det ser ut där om det är fint och sånt?

börjar närma sig inryck det är därför jag frågar så mycket överallt

I19 är riktigt stort! därför beror det på vilken del av det du hamnar. några kaserner är nyrenoverade iaf! annars är det jättebra där. har vart där på en sommarkurs. matsalen, tre renar, är trevlig också. och det är nära till fält.

det är flera avgränsade områden har jag för mig. fast de ligger väldigt nära varandra. typ sida vid sida. mellan s3 och bataljonen bredvid är det bara en mindra väg och lite stängsel. men vi gick iaf alla över till matsalen "tre renar" på ett annat bataljonsområde.

det är iaf fint däruppe!

:)

Tja, jo.. det är väl sant att de ligger "vägg i vägg" alla bataljoner, men det är ändå en bit om man ska gå mellan allihop. mellan Artbat och Mekbat eller Sbat eller vad det är som ligger längst bort är det nog ett par km. Halva boden är ju förifasiken regementsområde! Sedan fins det ju ett par ganska hyfsat stora övningsfält i princip bredvid.

Alla bataljoner har en varsin matsal, med lite skiftande kvalitet kan man nog säga. Gillade Artbats matsal ganska bra, kanske för att man var där på helger bara, och de serverade lite bättre käk då?

Ajdå. :rolleyes:

Det är en del teori under GSU:n, särskilt innan det att man ska börja skjuta. Ett par prov om utgångshastighet, längd på bössan, regler m.m. Sedan kommer skyddsvaktsprovet, ännu lite mer teori..  Inget av proven är speciellt svårt tycker jag.  

Sedan är det ju bara så vansinnigt roligt att ha teori första veckan/veckorna, när man inte vant sig på livet i grönt riktigt än. Ganska många gånger som folk som nickar till inne i en dåligt ventilerad och stekhet teorisal när man rycker in på sommaren.

"SOLDAT, STÅ UPP!!!"   :D

Vill du läsa Sold.-böckerna du får ut (och det är bra att göra det) så får du förmodligen göra det under din fritid.

hehe.. Ang. vintern i Boden... Ni ska HOPPAS på att det blir en riktig vinter. Det suger ganska fett när det inte är snö där under vinterhalvåret (har för mig att snön inte la sig förrän i slutet av november 2000). Dessutom är det ju häftigare att komma hem och säga att det varit 45 minusgrader och 1½m snö när man sov i tält. ;)

Detta kanske hör till nivån lägre intelligenta inlägg men vill bara meddela att det var -37 när vi var där...

Våran löjtnants första kommentar

"Det är lugnt grabbar, vagnarna håller för -50, oroa er inte för dem...!"

Kan ju avslöja att det var inte vagnarna som oroade oss soldater mest...

hehe.. Ang. vintern i Boden... Ni ska HOPPAS på att det blir en riktig vinter. Det suger ganska fett när det inte är snö där under vinterhalvåret (har för mig att snön inte la sig förrän i slutet av november 2000). Dessutom är det ju häftigare att komma hem och säga att det varit 45 minusgrader och 1½m snö när man sov i tält. ;)

Menar du att det regnar en massa uppe i Boden OCKSÅ?! Faen, jag som hade hoppats slippa den skånska vintern med slask och skit... :( Tacka vet jag torr luft och massor av härlig snö! :rolleyes:

Hälsningar, Foxtrot Lima

Jo.. *suck* Soldatprovet var ju en upplevelse i november...  Började riktigt snyggt med att det dagen innan hade snöat sisådär en 30 cm eller så. Natten till soldatprovet regnade det. 10 cm slask, 10 cm "torr" snö ovanpå. Kul att gå i. Har aldrig sovit i ett vattenfyllt tält innan eller efter det...  Nä, som sagt. Det lär ju vara bäst om det där uppe lägger sig snö i oktober eller så....  det blir ljusare, och mindre kallt. Slipper man vara blöt, så fryser man betydligt mindre.   (Att det sedan är svårt att hålla sig varm som post i -30 är ju en annan sak) Men nu går jag visst från ämnet, vad det nu var...

• 3 weeks later...

Även om jag inte är helt haj på området (rycker in först i januari) så ska jag försöka beskriva ur minnet.

Det lättaste sättet att beskriva I 19 på är att det som nu är I 19 tidigare var fem regementen. Lägg till detta gamla AF 1 (nuvarande helikopterskvadronen).

Idag ingår samtliga gamla regementen (I 19/MekB 19, A 8, Lv 7, Ing 3 och  S 3) som mer eller mindre självständiga utbildningsbataljoner i Norrbottens Regemente.

Kort och gott innebär det att utbildningen sker ungefär som förr medan en massa administrativa och logistiska funktioner numera delas mellan bataljonerna.

T.ex. finns det numera bara ett stort truppserviceförråd nämligen det på pansarbataljonens område. När jag var på en sommarkurs på Ingbat/Artbat år 2000 (låg på Ingbat) hade de inte hunnit avveckla förrådet på Ingbat men nu tror jag att de bara har tvättbyte där.

Vad jag vet är matsalen på Artbat stängd så det blir förmodligen till att knata till någon annan bataljons matsal.

Jag har för mig att när jag var på Ingbat så åt både Artbat och 1. Hkpskv. på Ingbat.

Ärligt talat har jag inte hört talas om att det skulle finnas någon annan matsal som används utöver pbat (tre renar?) och ingbat. Någon som kan bekräfta/dementera.

Vad gäller artbat överhuvudtaget så har jag för mig (det är mycket jag har för mig) att de helt eller delvis har flyttat in på pbats område. När jag var där var vårt befäl deppat över att de skulle förlora sin gamla fina lokal för "torrövning" av eldledning/b-platstjänst.

Matsalarna turas om att ha helgöppet så ibland kan det nog bli långa promenader för vissa.

Förbanden (med karolinergula stenbyggnader av klassiskt snitt)ligger i huvudsak placerade längs med en björkallé som vägen från Ävsbyn ansluter till (det säger dig ingenting nu men det kommer du att lära dig).

När man kommer från Älvsbyn ser man till höger (centrum är längre ner mot vänster ungefär) först pbat (gamla MekB 19), sedan lvbat, en tvärgående väg som ansluter från höger till en rondel man kör igenom, sigbat (kan kan ha blandat ihop ordningen på sigbat/lvbat).

Om man fortsätter uppför (backen) allén och bara kör rakt på så kör man till sist rakt in i Ingbataljonens kanslihus (där resebyrån sitter).

Om man istället svänger höger och kör runt Ingbat kommer man till 1. Hkpskv. Jag tror att man också kommer till artbat den vägen, men jag är inte helt säker då jag bara har slöåkt bil dit någon gång. Eller så ligger artbat någonstans innanför (till höger om) de tidigare nämna bataljonerna.

Jag skulle tro att från Ingbat (Ing 3) i slutet av allén, ner till pbat tar det väl en sisådär 10-15 minuter att gå (men jag klockade det inte och det känns ju alltid som en evighet när man går, speciellt till frukosten).

Det är iaf. tillräckligt långt för att man som praktikant ska bli väldigt glad när en KB-elev (amröjare) som disponerar minibuss erbjuder en skjuts en lördagmorgon.

Det var bara vi  som hade suttit vid TV:n på markan avtalat om plats i minibussen och en bodensare som hade cykel med sig som fick frukost den morgonen.

Det var också bara vi som var på benen när befälet kom klockan 08.00 och hade tänkt ha excercis eller något sånt, bara för att finna större delen av praktikantgruppen sovande eller i tidigt-på-morgonen-ingenting-i-ordning-alls-läge.

Grejen var den att vi inte hade fått något dagsprogram för lördagen (låg kvar i lastbilshytten). Vi hade kommit till Boden måndagen innan.

Inget problem för oss ljushuvuden. Vi tittade på stomprogrammet för veckan. Första punkten var "10.00, besök på Rödbergsfortet".

Ett 20:tal praktikanter tänker: "Jippii!!! SOVMORGON!" ;)

Naturligtvis orkade ingen GÅ ner till I 19 för något så trivialt som att käka frukost. :???:

Mitt första intryck av kasernen på ingbat när jag kom dit på morgonen var att det kändes väldigt nedgånget och trist (gammalt stenhus).

Logementet såg i mina ögon ut som något ur en dokumentär från ett ryskt fängelse...

Det blev genast mycket trevligare när vi fick dit de orangemönstrade filtöverdragen (lakan på ren svenska) över de nakna skumgummimadrasserna... ;)

Du minns precis rätt Leadhead... KB-eleven var riktigt schysst...minibuss är en höjdare

"Det var också bara vi som var på benen när befälet kom klockan 08.00 och hade tänkt ha excercis eller något sånt, bara för att finna större delen av praktikantgruppen sovande eller i tidigt-på-morgonen-ingenting-i-ordning-alls-läge.

Grejen var den att vi inte hade fått något dagsprogram för lördagen (låg kvar i lastbilshytten). Vi hade kommit till Boden måndagen innan.

Inget problem för oss ljushuvuden. Vi tittade på stomprogrammet för veckan. Första punkten var "10.00, besök på Rödbergsfortet".

Ett 20:tal praktikanter tänker: "Jippii!!! SOVMORGON!"

Naturligtvis orkade ingen GÅ ner till I 19 för något så trivialt som att käka frukost. "

De va skoj HEHEHE..förrestem har du fler roliga kort??

Om jag inte är helt ute och cyklar så har artbat och mekkomp flyttat till Pbats område. Vilket gör att hela Pbat, Lvbat och Artbat bor precis brevidvarandra. Ca 100m bort (eller genom en grind under en väg genom en grind till) Ligger SingBat vilket leder till att alla dessa bataljoner äter på Mr Tre Renar. Dessutom finns tvättbyte och presedelbyte endast här, då det som fanns på Ing(?) stängdes. Ing däremot har kvar sitt gamla område som LeadHead sade ca 10-15mins promenad bort. Där finnns dock Mr Traktören, vilka enligt mig har godare mat på helgerna.

• 3 weeks later...
Du minns precis rätt Leadhead... KB-eleven var riktigt schysst...minibuss är en höjdare

Kan tillägga att jag mötte samma KB-snubbe på Nolias mässa "Utbildning och framtid". Han stod i försvarsmaktens monter iklädd full amröjutrustning och viftandes med en minsökare. :cool:

Appropå det kom jag just på att jag inte har en aning om vad kn Öhman och fk Mäntyranta sysslade med på Ingbat...?

Med tanke på att artilleriets bidrag till befälsgruppen var en utbsäkoff och någon sorts juridisk officer så kan det ju hända att ingarna inte heller var trupputbildningsofficerare. Fast Mäntyranta borde ju vara det iofs...

• 3 months later...