Jump to content

302C


johanp

Recommended Posts

När jag lumpade 95/96 så var det en fänrik som sa att när vi kommer tillbaka på repmöte runt år 2000 så skulle vi få åka i pebbor med automatlåda. Nu var vi inte krigsplacerade så länge och någon automatlåda blev det heller inte i pebban, men kan DET ha varit 302B han menade? Eller var B-varianten planerad för länge sedan kanske?

Samma rykte fick jag höra av min plutch inför en KFÖ i slutet av 90talet. Vi skulle eventuellt testa en ny version av PBV302 med automatlåda, överlagrad styrning och en ny typ av band, ett mellanting mellan vanliga stålband och gummiband.

 

Hursomhelst blev det inget av med det...

302B? Kanske...

Link to comment
Share on other sites

Har hört talas om en försöksvagn med automatlåda och annan sorts styrning. För att kunna montera denna nya styrning hade man skurit bort stolpen mellan frontluckorna och det gjorde vagnen aningens vinglig i karossen så man la ner det projektet rätt omgående.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

På sidan http://www.mil.se/int/index.php?lang=sve&c=news&id=17938 står det:

- Det är ett klockrent terrängfordon, som är enkelt att köra.

Mycket kan man ju säga om pebban, men att påstå att den är enkel att köra är väl ändå till att ta i lite...

 

Fick The Swede någonsin veta något mer på FM Intranät om det som ev. kunde vara 302B?

Edited by APC-mannen
Link to comment
Share on other sites

Fick The Swede någonsin veta något mer på FM Intranät om det som ev. kunde vara 302B?

Om jag minns rätt så var svaret ungefär följande:

302A - vanlig pebba

302B - liner

302C - liner + tilläggspansar

 

edit: Jag hittar inte inlägget när jag söker efter det. Är ganska säker på att vi fick något svar, men det kan också vara jag som fått för mycket Laphroaig.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Ok. Var det i så fall då de pbv:er som skickades till Bosnien som kallades 302B?

 

När modifierades förresten smörjningen på vagnarna? (Till centralsmörjningssystemet) Har för mig att det var någon gång i mitten av 80-talet?

 

Jepp, de vagnar som rullade i Bosnien var 302B.

Det var dock inget som vi kallade dom eller visste något om.

 

Vad gäller centralsmörjning så hade vi inte det på P10 86-87 men jag tror att vi hade det på repövningen 1990.

 

Något som förvånar mig är att man inte bytte beteckning till 302B när man gjorde REMO på vagnarna, det var ju ändå en ganska omfattande ombyggnad som gjordes.

 

The Swede :camo:

Link to comment
Share on other sites

Kan du berätta lite kort om hur smörjningen skedde tidigare? Hur ofta gjordes det och hur lång tid tog det? Lär ju varit en hel del jobb med det?

 

Kanske det står någonstans, men vilka modifieringar gjordes under REMO:n? De jag kan komma på så här på rak arm är:

 

- Magasin till akan

- Nytt lv-sikte

- Centralsmörjning

- Bandspänningsjusteringen

 

Men det måste ju vara fler grejer som gjordes?

Link to comment
Share on other sites

Mycket kan man ju säga om pebban, men att påstå att den är enkel att köra är väl ändå till att ta i lite...

en officer sa till oss efter första åkturen: det är enkelt som fan att köra pebba - men svårt som fan att köra pebba bra.

 

jag tycker att det stämmer. har man körkort så kan man ju köra rakt fram utan problem men visst, innan man lärt känna sin vagn ordentligt så är man ju tämligen oduglig i strid med den.

Edited by johanp
Link to comment
Share on other sites

Smörjningen skedde manuellt medelst fettspruta.

Det var inte så många smörjpunkter, en på varje pendelarmslagring, en i varje ände av stötdämparna, en på varje spännhjulsaxel.

Den smörjningen skedde 1 gång i månaden eller var 50:e mil.

 

Vad gäller REMO så skedde det i olika steg.

 

LV-siktet byttes ut 1984.

Då utfördes även vissa andra ändringar i vapenhuven, t ex ändrad rökgasfläkt och skyddsplåt framför skyttens fötter.

 

I nästa REMO-paket så installerades centralsmörjning, central bandspänning samt 30-skottsmagasin till akan.

Iochmed det byggdes även stora delar av vapenhuven om.

Även stridsutrymmet modifierades avseende hållare för vapen och ammunition.

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

Ok. Var det i så fall då de pbv:er som skickades till Bosnien som kallades 302B?

 

När modifierades förresten smörjningen på vagnarna? (Till centralsmörjningssystemet) Har för mig att det var någon gång i mitten av 80-talet?

 

Jepp, de vagnar som rullade i Bosnien var 302B.

Det var dock inget som vi kallade dom eller visste något om.

 

Vad gäller centralsmörjning så hade vi inte det på P10 86-87 men jag tror att vi hade det på repövningen 1990.

 

Något som förvånar mig är att man inte bytte beteckning till 302B när man gjorde REMO på vagnarna, det var ju ändå en ganska omfattande ombyggnad som gjordes.

 

The Swede :D

 

hur var det nu Swede? satt det liner från början eller limmades det i under missionen? tillägspansaret minns jag att dom kom ner o skruvade på.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns fel sattes liner in redan i Sverige innan rotation och tillägspansaret kom dom ner vid rotation mellan 1:an och 2:an och svettsade dit sedan fick repgrupper med besättningens hjälp skruva dit pansaret ett trevligt litet pussel på dom första vagnarna innan man visste hur det skulle se ut.

Link to comment
Share on other sites

Ja man byggde om vagnarna som ingick i swerap:en med ett tror det var 16 punkts program som sedan skickades till kosovo men dom flesta vagnar hade redan varit med i bosnien och fått tilläggspansar och liner

Står som sagt mer om det HÄR för den intresserade... Denna sida beskriver alltså vagnarna hur de byggdes om under sommaren -99 och några exempel på modifieringar som gjordes innan rotation och under den första tiden där nere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jag har sett på bilder av 302C att man gjort nya fästen för sidoplåtar på vagnen, istället för de gamla bultarna som var fastsvetsade i vagnssidan sitter det nu fyrkantiga fästjärn att dra fast en bult i.

Sida_0001.jpg

Innebär detta att man modifierat sidoplåtarna? Hittar inget om detta i reservdelskatalogen.

Eller är det så att man förberett för ballistiska sidoskydd?

Finner inte riktigt nått andvändningsområde för vanliga sidoskydd då vagnen inte längre är amfibisk och man även monterat bort gummiavledaren under framskärmarna.

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jag har sett på bilder av 302C att man gjort nya fästen för sidoplåtar på vagnen, istället för de gamla bultarna som var fastsvetsade i vagnssidan sitter det nu fyrkantiga fästjärn att dra fast en bult i.

Innebär detta att man modifierat sidoplåtarna? Hittar inget om detta i reservdelskatalogen.

Eller är det så att man förberett för ballistiska sidoskydd?

Finner inte riktigt nått andvändningsområde för vanliga sidoskydd då vagnen inte längre är amfibisk och man även monterat bort gummiavledaren under framskärmarna.

 

The Swede :rolleyes:

 

Det var ett nytt sidoskydd som satt där, betydligt tjockare och tyngre.

Nu blir jag lite osäker här:

Plåtarna satt (om jag minns rätt) fastsatta i en tapp som gjorde att de kunde vikas utåt. Normalt plockades sidoplåtarna bort omgående nere i Kosovo, för att som brukligt hängas på vid slutvården.

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...