Ace Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 När jag lumpade 95/96 så var det en fänrik som sa att när vi kommer tillbaka på repmöte runt år 2000 så skulle vi få åka i pebbor med automatlåda. Nu var vi inte krigsplacerade så länge och någon automatlåda blev det heller inte i pebban, men kan DET ha varit 302B han menade? Eller var B-varianten planerad för länge sedan kanske? Samma rykte fick jag höra av min plutch inför en KFÖ i slutet av 90talet. Vi skulle eventuellt testa en ny version av PBV302 med automatlåda, överlagrad styrning och en ny typ av band, ett mellanting mellan vanliga stålband och gummiband. Hursomhelst blev det inget av med det... 302B? Kanske... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 Har hört talas om en försöksvagn med automatlåda och annan sorts styrning. För att kunna montera denna nya styrning hade man skurit bort stolpen mellan frontluckorna och det gjorde vagnen aningens vinglig i karossen så man la ner det projektet rätt omgående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted January 14, 2006 Report Share Posted January 14, 2006 (edited) På sidan http://www.mil.se/int/index.php?lang=sve&c=news&id=17938 står det: - Det är ett klockrent terrängfordon, som är enkelt att köra. Mycket kan man ju säga om pebban, men att påstå att den är enkel att köra är väl ändå till att ta i lite... Fick The Swede någonsin veta något mer på FM Intranät om det som ev. kunde vara 302B? Edited January 14, 2006 by APC-mannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 15, 2006 Report Share Posted January 15, 2006 (edited) Fick The Swede någonsin veta något mer på FM Intranät om det som ev. kunde vara 302B? Om jag minns rätt så var svaret ungefär följande: 302A - vanlig pebba 302B - liner 302C - liner + tilläggspansar edit: Jag hittar inte inlägget när jag söker efter det. Är ganska säker på att vi fick något svar, men det kan också vara jag som fått för mycket Laphroaig. Edited January 15, 2006 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted January 15, 2006 Report Share Posted January 15, 2006 Ok. Var det i så fall då de pbv:er som skickades till Bosnien som kallades 302B? När modifierades förresten smörjningen på vagnarna? (Till centralsmörjningssystemet) Har för mig att det var någon gång i mitten av 80-talet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 15, 2006 Report Share Posted January 15, 2006 Ok. Var det i så fall då de pbv:er som skickades till Bosnien som kallades 302B? När modifierades förresten smörjningen på vagnarna? (Till centralsmörjningssystemet) Har för mig att det var någon gång i mitten av 80-talet? Jepp, de vagnar som rullade i Bosnien var 302B. Det var dock inget som vi kallade dom eller visste något om. Vad gäller centralsmörjning så hade vi inte det på P10 86-87 men jag tror att vi hade det på repövningen 1990. Något som förvånar mig är att man inte bytte beteckning till 302B när man gjorde REMO på vagnarna, det var ju ändå en ganska omfattande ombyggnad som gjordes. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted January 15, 2006 Report Share Posted January 15, 2006 Kan du berätta lite kort om hur smörjningen skedde tidigare? Hur ofta gjordes det och hur lång tid tog det? Lär ju varit en hel del jobb med det? Kanske det står någonstans, men vilka modifieringar gjordes under REMO:n? De jag kan komma på så här på rak arm är: - Magasin till akan - Nytt lv-sikte - Centralsmörjning - Bandspänningsjusteringen Men det måste ju vara fler grejer som gjordes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted January 15, 2006 Author Report Share Posted January 15, 2006 (edited) Mycket kan man ju säga om pebban, men att påstå att den är enkel att köra är väl ändå till att ta i lite... en officer sa till oss efter första åkturen: det är enkelt som fan att köra pebba - men svårt som fan att köra pebba bra. jag tycker att det stämmer. har man körkort så kan man ju köra rakt fram utan problem men visst, innan man lärt känna sin vagn ordentligt så är man ju tämligen oduglig i strid med den. Edited January 15, 2006 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 15, 2006 Report Share Posted January 15, 2006 Smörjningen skedde manuellt medelst fettspruta. Det var inte så många smörjpunkter, en på varje pendelarmslagring, en i varje ände av stötdämparna, en på varje spännhjulsaxel. Den smörjningen skedde 1 gång i månaden eller var 50:e mil. Vad gäller REMO så skedde det i olika steg. LV-siktet byttes ut 1984. Då utfördes även vissa andra ändringar i vapenhuven, t ex ändrad rökgasfläkt och skyddsplåt framför skyttens fötter. I nästa REMO-paket så installerades centralsmörjning, central bandspänning samt 30-skottsmagasin till akan. Iochmed det byggdes även stora delar av vapenhuven om. Även stridsutrymmet modifierades avseende hållare för vapen och ammunition. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted January 15, 2006 Report Share Posted January 15, 2006 Ok. Var det i så fall då de pbv:er som skickades till Bosnien som kallades 302B? När modifierades förresten smörjningen på vagnarna? (Till centralsmörjningssystemet) Har för mig att det var någon gång i mitten av 80-talet? Jepp, de vagnar som rullade i Bosnien var 302B. Det var dock inget som vi kallade dom eller visste något om. Vad gäller centralsmörjning så hade vi inte det på P10 86-87 men jag tror att vi hade det på repövningen 1990. Något som förvånar mig är att man inte bytte beteckning till 302B när man gjorde REMO på vagnarna, det var ju ändå en ganska omfattande ombyggnad som gjordes. The Swede hur var det nu Swede? satt det liner från början eller limmades det i under missionen? tillägspansaret minns jag att dom kom ner o skruvade på. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonsson Posted January 15, 2006 Report Share Posted January 15, 2006 Om jag inte minns fel sattes liner in redan i Sverige innan rotation och tillägspansaret kom dom ner vid rotation mellan 1:an och 2:an och svettsade dit sedan fick repgrupper med besättningens hjälp skruva dit pansaret ett trevligt litet pussel på dom första vagnarna innan man visste hur det skulle se ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 15, 2006 Report Share Posted January 15, 2006 Jepp, linern monterades med besättningarnas hjälp redan i Sverige medan det yttre skyddet tillkom på BA02. EDIT: Vid REMO flyttades även rökkastarna till vapenhuven. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted January 15, 2006 Report Share Posted January 15, 2006 Man byggde alltså om 302:or för att skickas till balkan 99 ? Vi hade verkanspaket vagnar (Cv90A) med tilläggspansar i Boden 97/98 som skulle ha skickats till balkan men det var tydligen för dyrt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonsson Posted January 15, 2006 Report Share Posted January 15, 2006 Ja man byggde om vagnarna som ingick i swerap:en med ett tror det var 16 punkts program som sedan skickades till kosovo men dom flesta vagnar hade redan varit med i bosnien och fått tilläggspansar och liner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted January 15, 2006 Report Share Posted January 15, 2006 Ja man byggde om vagnarna som ingick i swerap:en med ett tror det var 16 punkts program som sedan skickades till kosovo men dom flesta vagnar hade redan varit med i bosnien och fått tilläggspansar och liner Står som sagt mer om det HÄR för den intresserade... Denna sida beskriver alltså vagnarna hur de byggdes om under sommaren -99 och några exempel på modifieringar som gjordes innan rotation och under den första tiden där nere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 15, 2009 Report Share Posted February 15, 2009 Jag har sett på bilder av 302C att man gjort nya fästen för sidoplåtar på vagnen, istället för de gamla bultarna som var fastsvetsade i vagnssidan sitter det nu fyrkantiga fästjärn att dra fast en bult i. Innebär detta att man modifierat sidoplåtarna? Hittar inget om detta i reservdelskatalogen. Eller är det så att man förberett för ballistiska sidoskydd? Finner inte riktigt nått andvändningsområde för vanliga sidoskydd då vagnen inte längre är amfibisk och man även monterat bort gummiavledaren under framskärmarna. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spräng kommer! Posted April 3, 2009 Report Share Posted April 3, 2009 Någon som har bilder på förarplatsen i PBV 302C? Skulle vara intressant att se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 3, 2009 Report Share Posted April 3, 2009 Det skiljer inte så mycket från en "vanlig" Styrspakarna är utböjda för att bildförstärkarperiskopet ska få plats. BIF hänger på väggen, radioracket bortmonterat. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimbo Posted April 3, 2009 Report Share Posted April 3, 2009 (edited) Jag har sett på bilder av 302C att man gjort nya fästen för sidoplåtar på vagnen, istället för de gamla bultarna som var fastsvetsade i vagnssidan sitter det nu fyrkantiga fästjärn att dra fast en bult i.Innebär detta att man modifierat sidoplåtarna? Hittar inget om detta i reservdelskatalogen. Eller är det så att man förberett för ballistiska sidoskydd? Finner inte riktigt nått andvändningsområde för vanliga sidoskydd då vagnen inte längre är amfibisk och man även monterat bort gummiavledaren under framskärmarna. The Swede Det var ett nytt sidoskydd som satt där, betydligt tjockare och tyngre. Nu blir jag lite osäker här: Plåtarna satt (om jag minns rätt) fastsatta i en tapp som gjorde att de kunde vikas utåt. Normalt plockades sidoplåtarna bort omgående nere i Kosovo, för att som brukligt hängas på vid slutvården. Edited April 3, 2009 by Jimbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 3, 2009 Report Share Posted April 3, 2009 Tack Jimbo. Då kommer ju följdfrågan, bilder? Har inte sett några bilder på detta och det finns varken med i Iboken eller reservdelskatalogen. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spräng kommer! Posted April 4, 2009 Report Share Posted April 4, 2009 Schyssta bilder, tack för det, Swede! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 4, 2009 Report Share Posted April 4, 2009 Då kommer ju följdfrågan, bilder?Har inte sett några bilder på detta och det finns varken med i Iboken eller reservdelskatalogen. Du kan hitta ett par lågupplösta bilder på denna sida. Den bästa jag hittade var följande: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.