Jump to content

Recommended Posts

vad är det som skiljer sig mellan en 302C(utlandsstyrkans?) och en vanlig pebba? extra pansar?(väger hur mycket extra?) lite annan placering av lyktorna, är det något mer?

302C är bla utrustad med sk lining på insidan av pansaret för att fånga upp

splitterfragment mm vid träff.....Detta har M113 haft sedan 60-talet.

Men den svenska matrielen är ju inte till för krig :D .....utan måste först "utlandsanpassas".

hittade svaret själv:

# Tilläggspansar

- Skruvas fast på vagnskropp och vapenhuv.

- Skyddet skall med detta vara det samma som i sida på Strf 9040 A.

- Mycket skört (vid Tex. skrapning av träd).

# Liner

- Minskar verkan av RSV och restsplitter inne i stridsutrymmet vid penetration.

# Nya (och mer spända) torsionstavar i bandaggregatet

- Behov av detta pga. ökad vikt med ca 1000 kg.

- Detta ger mjukare gång och ökad markfrigång (ca 39 cm).

# Strålkastare nedflyttade till stänkskärmarna, blinkers och bromsljus tillfört

- Uppfyller civila trafikbestämmelser, ger ökad trafiksäkerhet.

# Nytt brandsläckningssystem med manuell och automatisk utlösning

- Manöverpanelen flyttades av brukarna. Placerades till höger om förarens instrumentpanel. Ursprunglig placering var under instrumentpanelen. Detta gav mer utrymme att förvara utrustning på.

- Fyra tuber i stället för två. Två till motorrummet, två till stridsutrymmet.

- Sex munstycken. Två fram och två bak i stridsutrymmet. Två i motorrummet.

- Automatisk utlösning kunde kopplas från, om sådan situation uppstod då detta skulle vara nödvändigt. (Bränsletillförseln till motorn stängs av vid utlösning)

# Ny turbo

- Gav mer effekt på låga varv. Ökade ej topphastigheten.

- Nackdel var ett litet lock på turbon som var punktsvetsat med tre loppor. Lossnade detta (vilket hände) tappades all effekt och vagnen blev orkeslös.

# Avfuktningsventil till tryckluftstanken

# AC/Värmare

- Krävde hög spänning av batterierna

- Kylpaketet monterat ovanför kylluftintaget, vilket minskade kylluftflödet till motorn, vilket resulterade i kokande motor.

# Fjärrlyskastare

- Gav möjlighet att stå för egen stridsfältsbelysning på avstånden 400, 800 och 1300 m.

- Hållare för sex fjärrlys längst bak på vä stridslucka.

- Laddades av PskGrpCh. Avfyrades av Akan-skytten.

# BF-periskop till föraren

- Förvaringsfästet flyttades av brukaren längre bakåt för att få mer plats till utrustning. Placerades efter flytt på magasinhållaren till vänster om föraren.

- Krävde onormal körställning av föraren vid brukande.

- Styrspakarna "rätades ut" för att detta skulle kunna användas.

# Extra prisma i bakdörr

- Bra, förutom att det satt i Stf PskGrpChs dörr. Möjlighet till kommunikation på lokaltelefonen mellan besättning och Stf PskGrpCh finns ej.

# Nya antennsocklar

- Ett måste för att kunna använda Ra480

# Hållare för (extra) rökgranater utanpå vapenhuven

# Nödavfyring för rökkastare

- Placerad i chassits tak mellan förare och skytt, på kanten till vapenhuven.

- Fungerar även då vagnen blivit strömlös, då en kondensator laddas var gång vagnen är igång. Löses ut genom att en spole frigörs och alstrar en kort impulsström.

# Handtag för manövrering av stridsluckor i stridsutrymmet bak tillfört

- Skyttet kan själva lucka upp och ned.

- Placerat bakom "fack 8".

# Fäste för KSP vagnstrid ovanpå "fack 1-2 och 5-6"

- Modifierades för att kunna användas av Kulspruta 90 med kassett

hehe, med M113 papperstunna aluminum pansar kan inte jag fatta att dom överhuvudtaget behöver bry sig om "spalling". Det inträffar ju bara om pansaret håller, lol.

Plåten på M113 är tjockare än på Pbv 302......Tack vare högkvalitets aluminium ( flygplansaluminium - inga gammla colaburkar).

Minns filmen Pentagon Wars eller nåt sånt med Kelsey Grammar om anskaffningen av Bradleyn.

Var en scen där de pratar om vad som händer om den träffas av nånting minns inte vad men sannolikt RSV. Pansaret tog eld och spydde ut giftig gas just pga att den var i aluminium.

hittade svaret själv:

# Extra prisma i bakdörr

- Bra, förutom att det satt i Stf PskGrpChs dörr. Möjlighet till kommunikation på lokaltelefonen mellan besättning och Stf PskGrpCh finns ej.

Var har du fått dessa uppgifter ifrån?

På denna bilden ser jag tydligt ett prisma i vardera dörr

Akter_001a.jpg

The Swede :baskerPa:

Minns filmen Pentagon Wars eller nåt sånt med Kelsey Grammar om anskaffningen av Bradleyn.

Var en scen där de pratar om vad som händer om den träffas av nånting minns inte vad men sannolikt RSV. Pansaret tog eld och spydde ut giftig gas just pga att den var i aluminium.

Aluminium brinner vid HÖGA temperaturer ( samtidigt som stålet smälter......), då blir det giftiga gaser - men vagnen är då redan utslagen.

M2/3 Bradley har även stålplattor i sitt pansarskydd.

hittade svaret själv:

# Extra prisma i bakdörr

De första C-vagnarna hade bara prisma i stf-dörren. Jag kommer ihåg när jag var och kollade på miloverkstaden när de höll på att bygga om vagnarna inför KS01. Både jag och en kollega reagerade :clap: Spekulerade i att KS kanske skulle ha en annan indelning och gruppering i vagnen. Jag kollade aldrig upp (har varit ifrån 302-vht ett tag) vad som gjordes sedan, eller varför det blev som det blev, men jag misstänker att det gjordes några misstag när vagnarna i stor hast skulle byggas om under sommaren 99 (fort och fel). OBS, ingen skugga på miloverkstaden! Snarare på den svenska konstruktionstjänstfirman som utförde konstruktionen... ;) eller var det en jämtlänsk teknikbyrå? Kommer inte ihåg. Någon annan som vet?

:camo: S-Tank

hittade svaret själv:

# Extra prisma i bakdörr

Akter_001a.jpg

The Swede :camo:

Jag tyckte att jag kände igen informationen... Sen kom jag på att alla uppgifter kommer från Min sida. Den sidan gjorde jag i ordning under våren 2000, efter hemkomst från KS01. Sedan dess har den inte blivit uppdaterad överhuvudtaget då mitt intresse för att försöka pula ihop en egen websida helt avtagit. All information på min sida om pbv 302C kan väl ses som en bit historia nu, alltså hur vagnarna såg ut då.

Kanske någon på forumet som gjorde sista KS med pebborna vill kommentera den där listan och skicka mig uppdaterad information, som t.ex. det här med prismorna på bakdörrarna. Kanske någon gång att man vill uppdatera hela sidan...

hittade svaret själv:

# Extra prisma i bakdörr

Akter_001a.jpg

The Swede :/

Men som du också ser på din bild saknas tilläggspansar på vänster dörr. Detta (om jag minns rätt) därför att den modifierades med prisma vid ett senare tillfälle varvid tilläggspansaret fick skickas tillbaka för håltagning. Det hade inte kommit tillbaka (iaf inte till alla vagnar) när de skickades hem i december 2002.

Tilläggspansar på besättningens luckor togs ofta bort för att minska vikten.

# Nytt brandsläckningssystem med manuell och automatisk utlösning

- Manöverpanelen flyttades av brukarna.

Om jag minns rätt flyttade man handtaget för extern utlösning till det där rundade facket längst bak på vänster sida (nummer?) för att locals inte skulle kunna utlösa släckningssystemet vid exempelvis riots och därmed framtvinga utrymning av vagnen.

# Nya antennsocklar

- Ett måste för att kunna använda Ra480

VC fick dessutom DART380. Syns på bild på The Swedes sida (nedfällbar grön låda med svensk flagga på).

image005.jpg

# Handtag för manövrering av stridsluckor i stridsutrymmet bak tillfört

# Fjärrlyskastare

# Fäste för KSP vagnstrid ovanpå "fack 1-2 och 5-6"

Endast Pbv302C, inte på Stripbv3021C.

Stripbv3021C fick även denna låda med antenn för bland annat GPRS (?) och anslutningar till TS9000 då en AP-F fanns med.

image006.jpg

Dessutom försågs den från början med STRIMA-Light (STRIdsledningssystem MArinen?) varvid en stor låda monterades på platsen längs fram på vänster sida och någon platt skärm placerades på någon operatörsplats. Som bekant fungerar datorer (främst hårddiskar) inget bra då de skakar runt i stridsfordon och så vitt jag förstår var systemet inte tillförlitligt ändå så det monterades bort. Lådan som tar upp en sittplats finns kvar men rymmer indast en hub (motsvarande) och verkar mest fungera som bokhylla för pärmar.

De fasta bänkar som finns i Stripbv3021C gör att vapenfästet på höger bakdörr inte går att använda med dörren stängd eftersom pipan tar i fästet för bänken (trots att sittplatsen längst bak på höger sida är en vanlig stol).

Sedan får vi inte glömma flaggstången med belysning som mig veterligen inte finns på Pbv302A hemma i Sverige.

Den stora packsäck som finns fram på vagnen vet jag inte om den används i Sverige men bra var den, rymde många packningar, tältsängar och liggunderlag (ej hoprullade).

image003.jpg

@The Swede

Hoppas det inte gör något att jag använder dina bilder (även om du gjort det krångligt att göra så). Noterade dessutom att de är tagna på Camp Bifrost någon gång KS04-06 (tror inte KS06 då jag har för mig att jag såg dem tidigare).

OT:

En av de Pbv302 som träffades av en AT-3 (nämt i annan tråd) modifierades till Pbv302C och avslutade sin tjänstgöring på Balkan först i december 2002, då på EB/RL, kommer tyvärr inte ihåg regnummer.

Ingen fara 106.

Då du angivit källa och använder dom på detta forumet är det helt ok.

Vad gäller svårigheten att kopiera bilder från min hemsida så blev det så på grund av att jag använde Word 2000 som web-verktyg.

Bilderna är förövrigt tagna på mitt uppdrag av en kompis som tjänstgjorde som SISU-förare i Kosovo (KS04 eller 05)

The Swede :D

Om jag minns rätt flyttade man handtaget för extern utlösning till det där rundade facket längst bak på vänster sida (nummer?) för att locals inte skulle kunna utlösa släckningssystemet vid exempelvis riots och därmed framtvinga utrymning av vagnen.

På höger sida. Det satt till höger om bakdörren förut, men hamnade innanför dörren till fack 4. Man ser det på bilden som är tagen på pebbans bakdörrar, en liten röd dekal.

OT:

En av de Pbv302 som träffades av en AT-3 (nämt i annan tråd) modifierades till Pbv302C och avslutade sin tjänstgöring på Balkan först i december 2002, då på EB/RL, kommer tyvärr inte ihåg regnummer.

Även den andra "robotvagnen" var nere i Kosovo. Under KS07 var en av stri-vagnarna (kommer inte ihåg vilken) inne på rep. I repjournalen stod att läsa: "1994-nånting... Byte motor pga robotträff..." Det var med stor sannolikhet den vagn Unicorn åkte med. Läs han fantastiska berättelse här!

:winner: S-Tank

kanonen flyttas t ex till Patgb 203.. återvinning när det är som bäst.. även om kanske PBV302 hade varit en bättre vagn i vissa sammanhang..

Kan ju inte hålla med om att det är god återvinning att sätta vapenhuven från pbv 302 på patgb 203A.

Den är, som vi tidigare konstaterat helt felplacerad på den vagnen, det bästa alternativet hade nog varit en HMG på vagnchefshuven som fjärrstyrts innifrån.

Det finns ännu inget skrotningsbeslut på pbv302. Det har ställts undan 160 vagnar som inte används men det utvecklas fortfarande nya varianter, det senaste jag hörde om var en mekanikervagn.

The Swede :baskerKav:

Om den är rejält sönderskjuten så brukar tillverkaren vilja ha tillbaka den för att kolla skador etc.

De två vagnar som blev beskjutna med pv-robot i Bosnien repades på plats och fortsatte tjänstgöringen.

The Swede :unsure:

kanonen flyttas t ex till Patgb 203.. återvinning när det är som bäst.. även om kanske PBV302 hade varit en bättre vagn i vissa sammanhang..

Sker det verkligen med vapenhuvar/akan från Pbv302C?

Det var det jag också trodde. Det intressanta i en tråd om C-vagnar är väl vad som hänt/händer med dessa? Det var därför jag undrade, dessutom verkade det lite märkligt eftersom 302C skickades hem i december 2002 (eller till båten från Thessaloniki i alla fall) och Patgb203A fanns väl i hyfsat stort antal under våren 2002, så man borde inte hunnit ta några vapenhuvar/akan från C-vagnarna.

• 3 weeks later...
Även den andra "robotvagnen" var nere i Kosovo. Under KS07 var en av stri-vagnarna (kommer inte ihåg vilken) inne på rep. I repjournalen stod att läsa: "1994-nånting... Byte motor pga robotträff..." Det var med stor sannolikhet den vagn Unicorn åkte med. Läs han fantastiska berättelse här!

Enligt mil.se var det 204864 och tillhörde QL/KS08 vid hemrotation (för vagnen alltså).

http://www.mil.se/int/index.php?lang=sve&c...c=news&id=17938

Förresten, fanns det någonsin en Pbv302B?

Förresten, fanns det någonsin en Pbv302B?

Nope tänkte jag säga men så kom jag ihåg något jag läste på FM Intranet.

Det fanns en länk där till "Teknikkontor stridsfordon" där det fanns en massa rolig info. :D

Där finns det uppräknat alla varianter av olika stridfordon, bl.a pbv 302 och om jag inte missminner mig så såg jag benämningen 302B där.

Nu har jag tyvärr de uppgifterna på jobbet och jag har inte lyckats komma åt den sidan på det "vanliga" nätet så jag får återkomma om det efter julledigheten.

The Swede :D

När jag lumpade 95/96 så var det en fänrik som sa att när vi kommer tillbaka på repmöte runt år 2000 så skulle vi få åka i pebbor med automatlåda. Nu var vi inte krigsplacerade så länge och någon automatlåda blev det heller inte i pebban, men kan DET ha varit 302B han menade? Eller var B-varianten planerad för länge sedan kanske?