Jump to content

Teflonpanna

Hotel Charlie One

Recommended Posts

Jag har kört vår teflonpanna i diskmaskinen med gott resultat. Grejer som inte riktigt tål värme förstår jag att man inte ska köra i maskinen, men en stekpanna borde ju tåla temperaturen i en diskmaskin. Sen är ju själva diskmedlet av en helt annan sort än vanligt för handdisk, kanske det finns starka medel som på något sätt fräter sönder ytan med tiden? Det låter jag dock vara osagt, men jag säger som dig HC1, att det funkar bra.

OBS!! Släng inte ut båda, då kommer den ena tillbaka med den andre...

Fru med stekpanna :) HC1

För att hålla mig till ämnet... :lala: Jag tog en dispyt med frugan om det där en gång. Hon var bensäker (hon saknade källa, dock) på att det är diskmedlet som ställer till det för teflonpannor och grytor. Jag :worthy::huh: Frugan.

Har rådfrågat flickvännen som läser teknisk fysik och läst om material osv osv;

Teflonpannor ska diskas med diskmedel för att teflonet ska fungera bäst. Hurvida diskmaskinen är bra för pannan vetefan, men eftersom diskmaskinen sliter mer på saker än handdisk gör så vinner man säkert på att handdiska den. Iallafall om det är en 99-kronors-panna från Rusta :worthy:

Tvättmedlet i diskmaskinen innehåller "slipmedel" som kommer att, om du tvättar din teflonpanna flitigt i maskin, nöta bort teflonet. Av samma anledning ska man inte stoppa in sitt guldbelagda finporslin, fina glas och annat som kan vara ömtåligt för repning i diskmaskinen.

Handen på hjärtat, din lilla latmask, hur svårt är det att handdiska en stekpanna? Om det är jobbigt beror det på att du låtit den "mogna" i några veckor, och då hade inte en standard diskmaskin klarat av det ändå.... :worthy:

Så, det bär mig emot att säga det, men det täckta könet har vunnit en seger i ditt hem.

Tro dessutom inte att du kommer undan med gjutjärnspannor. Dom ska man inte ens använda diskmedel när man diskar, för då tar man bort infettningen. Det går dock att bränna in fett på nytt, men göra det var gång man brukat pannan verkar omständigare än att bara handdiska den :huh:

/Pappa Erik som ska gå o laga lite mat

Guest Lt. Payne

"Trial and error" brukar jag köra med. ;)

Funkade bra till jag lyckades att med superlim limma fast vingen till ett radiostyrt flyplan i vårt nyköpta köksbord! :D

Då var det inte lätt att komma på en trovärdig bortförklaring..

Enligt min hemkunskapslärare så ska teflonpannor endast spolas av och torkas ur mha lite hushållspapper, pga att PTFE-beläggningen är så hal att inget fastnar = inget som behöver nötas bort. Se bara till att inte skölja då pannan är varm = förstörd panna

Enligt min hemkunskapslärare så ska teflonpannor endast spolas av och torkas ur mha lite hushållspapper, pga att PTFE-beläggningen är så hal att inget fastnar = inget som behöver nötas bort. Se bara till att inte skölja då pannan är varm = förstörd panna

samma sak där:

Billig rusta panna slår sig om man häller kallvatten i den när den är varm.

Dyr panna klarar det hur fint som helst.

/Målis

@ HC1

Jag är förvånad och lite sårad av att Du inte vänder Dig till din Mentor (jag) i dessa sammanhang: Mitt råd är: Teflonpanna i diskmaskin är ICKE!

PS Hörde inte denna tråd hemma i Materialplatsen egentligen? :unsure:

• BlåGul -1
@ HC1

Jag är förvånad och lite sårad av att Du inte vänder Dig till din Mentor (jag)  i dessa sammanhang: Mitt råd är: Teflonpanna i diskmaskin är ICKE!

PS Hörde inte denna tråd hemma i Materialplatsen egentligen? :unsure:

Näe, den handlar inte om teflonpannor med m-nummer. :clap:

@Ing

:unsure: Så för att få diskuteras där så gäller det att det har ett M-nummer...? Ok! Skulle den varit i Kassun-forumet då? Med tanke på HC1:s hustrus benägenhet att använda en skarpslipad teflonpanna i närstrid...

edit: MS-finger

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...