Guest PHP Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 Får man behålla sin uniform + basker efter avslutad värnplikt. Det står på en del sidor att man efter utbildningen får t.ex. jägarbågen som väl då ska fästas på uniformen... Vilka olika befattningar erhåller basker? Måste alla genomgå någon form av baskerprov innan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalkarl Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 Du får behålla basker med baskermärke. Uniformen lämnas in till förrådet igen efter avslutad utbildning, hel, ren och funktionsduglig. Märkerna som du har erhållit får du dock behålla. Det är inte befattningar som får basker utan förband. Amfibieförbanden är ett exempel och det finns fler. Vissa förband har prov andra inte. Pansarförbanden i armén har väl inte baskerprov? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 Numer skall ju alla inom försvaret få basker (och permisuniform för den delen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 Dalkarl! Jag har för mig att pansar har någon form av baskerprov eller om det var itegrerat med ubk:n kommer inte riktigt ihåg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalkarl Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 Ja det har dom nog. Jag tycker att baskerhysterin börjar gå lite överstyr, hörde på nån annan tråd att tom HV skulle få basker, fast det kanske bara var ett skämt. Själv gillar jag fältmössa m/59 (?), den nya baseballkepsen hör hemma på baseballplanen. Sen tycker jag det är rätt med permisuniform, det handlar nog om lite pr för FM, snygga soldater kanske genrerar mer pengar? Vad vet jag. Sen känner sig nog vpl lite extra stolthet i bröstet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sandin Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 Det verkar variera från förband till förband och år från år. Vid muck tvingades vi lämna tillbaka vår basker, även om det var många som råkade glömma den i ryggan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 Jodå, du har hört rätt HV skall också få basker, beige eller sandfärgad tror jag det var. Håller med dig om permisuniformen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalkarl Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 Ja, själv så har man lånat lite saker. Fast man skulle ha lånat lite mer. Det enda jag lånade (eftersom man tillhör FM ett tag till så lånar man ju bara prylarna, när man är 47 så har ändå grejerna säkert utgått) var ett par kalsong modell grön samt två axelklaffshylsor m/60 med tillhörande förbandsmärken och gradbeteckningar. Ganska ärligt i jämförelse med andra. Hmm... vilket historiskt förband bar sandfärgade baskrar? Var det inte nåt av Hilles förband? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoA Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 jag såg i en HV tidning och där var det en bild på den nya baskern som HV ska få, det ser ut som om färgen på den är bajsbrun. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 Hej där Liam! Det tog ett tag innan jag kom på vem du var Vi träffades under Scout 2001. Jag var med i patrullen Järven på bevakningsdetaljen. Hoppas du har det bra och väl mött i framtiden.. Lite offtopic men det var allt jag ville säga. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias R Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 Alla inom FM ska idag få basker. Pansar får en svart efter (enligt uppgift) utfört test efter GSU. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 Är det någon som har fått tag i någon relativt ny uppgift om vilken färg på basker till vilket förband? Jag frågar därför att en del säger beige för artilleriet och en del mörkblå. Nej, värnpliktsnytt räknas inte som tillförlitlig källa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 2, 2002 Report Share Posted June 2, 2002 Alla inom armén som idag inte har basker skall få en i mörkblå nyans. Här står det om Arméns baskrar: http://www.fmforum.mil.se/index.php?c=news&id=7021 Det står i denna artiklen att Hv baskerfärg är ute på remiss(mao dem är inte helt nöjda med den "bajsbruna". Jag vill för övrigt inte ha en "bajsbrun" basker :( Här står det om Hv basker: http://www.hemvarnet.mil.se/article.php?id=4227 dalkarl: Vet bara 2 förband som bär sandfärgad basker, Brittiska Special Air Service(SAS) och Svenska gränsjägarna(är inte helt 100% på den uppgiften) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 2, 2002 Report Share Posted June 2, 2002 Alla förband har väl något "soldatprov", baskerprov eller vad de nu kallas. Baskerprov hette det när jag gjorde det på pansar iaf. Börjar bli lite trött på denna hysteri kring denna huvudbonad, och jag vill bara poängtera att baskern var från början en fransk säckig "skyddsluva" med ett kraftigt brätte (stavas?), svart för smuts och sot, och användes av pansar för att särskilja sig lite från de andra truppslagen. Om jag personligen hade fått välja vad jag skulle velat ha haft vore det nog Bassäkshatten, både snygg, läcker och funktionell, dvs går att använda praktiskt ute i fält och inte bara på kasern. Vidare har jag hört lite olika förklaringar till varför den skiftat från att vara svart, till att under en period vara blå och till idag då det är lite si och så med den "reglementerade" färgen. 1. Man bytte till blå efter andra världskriget för att på något sätt vara mer politiskt korrekt pga att tyska pansartrupper ska ha haft svart färg. 2. eller så är det så pinsamt att försvaret gjorde en felbeställning från Wigens och fick de mörk mörk blå (som jag stiftade bekantskap med) och man använder exempel 1 som en bekväm bortförklaring. Någon som kan kasta lite ljus över detta? För jag är lite förvirrad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 2, 2002 Report Share Posted June 2, 2002 Jag tror den nya pansarbaskern ska återgå till svart. Är det någon mer som hört detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nina Posted June 2, 2002 Report Share Posted June 2, 2002 Ja den "nya" pansarbaskern ska bli svart igen, att den inte är det just nu är ju bara ett olyckligt misstag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PHP Posted June 2, 2002 Report Share Posted June 2, 2002 Nån som vet nån sida med bilder på baskrar för de olika förbanden t.ex. ING2? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otto Posted July 2, 2002 Report Share Posted July 2, 2002 Personligen så tycker jag att det är lika bra att hela FM klär på sig en basker, den har ändå tappat sin symboliska utmärkning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted July 2, 2002 Report Share Posted July 2, 2002 Enormt tjat om baskrar på det här forumet! Det finns åtminstonde en tidigare tråd som var aktiv för mindre än en vecka sedan där det sades ungefär samma saker som här. Att en liten bit filt kan väcka sådana känslor...... Påminner om när man var liten och ens "snuttefilt"........ NÄ.. Filtluva AV... Fältmössa PÅ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted July 2, 2002 Report Share Posted July 2, 2002 att PHP http://www.militaryshop.se/huvudbonader.html En bit ner så finns det några baskrar. Köpen en om du vill Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted July 2, 2002 Report Share Posted July 2, 2002 Enormt tjat om baskrar på det här forumet! Det finns åtminstonde en tidigare tråd som var aktiv för mindre än en vecka sedan där det sades ungefär samma saker som här. Att en liten bit filt kan väcka sådana känslor...... Påminner om när man var liten och ens "snuttefilt"........ NÄ.. Filtluva AV... Fältmössa PÅ! Go man, go.. Håller ju som du vet rätt mycket med... En förbannad basker och medalj hysteri nu för tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Posted July 2, 2002 Report Share Posted July 2, 2002 För att härma mig själv... Ni kan få min basker den är inte värd någoting för det är bågen man jobbar för och självtjänslan och om nån blir bättre soldat av 0,3 kg grön filt...... Varsågod Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted July 2, 2002 Report Share Posted July 2, 2002 Har inte hört talas om många pansarsoldater som inte gjort någon form av baskerprov. Blå basker fås ut, svart ska det vara enlit nya uniR som är på remiss vilket innebär att många befäl och vpl, däribland undertecknad, införskaffar en sådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Greven Posted July 3, 2002 Report Share Posted July 3, 2002 I fält bäts hjälm, hjälmunderlag eller fältmössa så tillvida man ej uppträder med bart huvud - punkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted July 3, 2002 Report Share Posted July 3, 2002 En liten avstickare : Varför får man inte uppträda med huvudet bart i fält? Det kan juh t.ex vara väldigt skönt att ta av sig fältmössan när det steker ute! Den värmer rätt duktigt på sommaren har jag märkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted July 3, 2002 Report Share Posted July 3, 2002 En liten avstickare : Varför får man inte uppträda med huvudet bart i fält? Klart som tusan du får uppträda utan mössa i fält. Om du måste ha en order för att ta av den så är det "Fältlystring". Använd sunt förnuft. Huvudbonaden är till för att bryta signaturen av ditt huvud som är väldigt avslöjande bland buskar och träd. Maskering av håret som blänker är också ett syfte, speciellt bland blonda. En halsduk, motsvarande kan knytas runt huvudet om det känns bekvämare eller anses bryta signaturen bättre. Detta är dock tyvärr väldigt förenat med "Rambomentalitet" i försvaret bland de okunniga. Spetznas kännetecken är om jag minns rätt, en knuten halsduk istället för basker/mössa/hjälm för att bryta signaturen. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted July 3, 2002 Report Share Posted July 3, 2002 Hmmm, jag är lite tvärtemot Doylan jag. När det är som varmast under solen så vill jag ha nåt på skallen som skydd. Föredrar Boonie framför knuten tshirt eller liknande runt huvet även om det i vissa fall har sina poänger, har i vinterförhållanden burit de båda samtidigt, tror inter Hollywood skulle sätta något sådant på Stallone eller Arnold, det såg rätt udda ut, men var varmt och skönt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Greven Posted July 3, 2002 Report Share Posted July 3, 2002 Under fältlystran får man vara barhuvad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gone_crazy Posted July 4, 2002 Report Share Posted July 4, 2002 Även om vi måste lämna in baskrarna så kommer jag m.fl. glömma dom i våra väskor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nils Holgersson Posted July 5, 2002 Report Share Posted July 5, 2002 Jag läste länken om baskrar till alla förband. Det stod att de skulle komma i februari. Jag muckar i mars. Tror ni jag hinner få baskern? det tror inte jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts