Jump to content

Bästa kompsoitör

Nestor

Vilken av dessa lyssnar du helst på?  

49 members have voted

1. 1. Vilken av dessa lyssnar du helst på?

• Richard Wagner
      13
    • Mozart
      14
    • Beethoven
      13
    • Elise
      3

Recommended Posts

Ange gärna ett favoritstycke ochså

Själv så är den Wagners valkyrionas titt.

Edit: Jag är medveten om att det är väldigt få klassiska kompositörer, ha överseende med detta och låt diskutionerna om den klassiska musiken flöda fritt.

//Hendrix med fallenhet för wagner och kassiskt

• Super Administrators

Va finns inte Händel med?!

favoritstycket får nog bli Dixit Domnius.

Händels Mesias har sina höjdpunkter med.

Och så säger de att sångtexterna idag är så fåordiga och bara samma om och om igen. I Dixit Dominus tar det dem ett helt musikstycke att komma EN mening frammåt ha ha, men bra är det :baskerPa:

För att välja något ovan så får det bli Mozarts Requiem.

Mozart var det alternativ jag röstade på, gillar "Turkisk marsch" samt första satsen ur symfoni #40. Men jag kan lyssna på rätt många av de stora klassiska kompositörerna.

Pachelbels "Canon" hade jag på mitt bröllop så den har ju en speciell plats i mitt musik hjärta. Bach och månskenssonaten är ett annat starkt kort.

Eller varför inte en lite modernare kompositör som Gerschwin och "Rhapsody in blue"?

John Williams är överlägsen alla, dessutom lever han så vi lär få mer bra musik från honom.

iofs..hans Star Wars : Imperial March är ju bra...(Darth Vader)

men annars tycker jag att John Williams är sisådär..

En annan bra kompositör är ju Samuel Barber. har ju gjort en de bästa fiolstyckena som finns

"Adagio for strings" finns med som filmmusik till plutonen bla..

mkt vacker och sorgligt stycke :ak:

En annan kompositör som inte nämnt är ju Grieg..

Dansen i bergakungens sal är ju bra musik det med :)

Jag röstade Mozart för hans lekfulla genialitet och nästan heliga skönhet. Wagner är ojämn, men i sina stunder ENORM. Ouvertyren till Tannerhäuser och Flygande Holländaren får jag ståpäls och blodsmak av (i positiv bemärkelse). Jag lyssnar gärna på Bach och Beethoven också, men mina stora hjältar är Mascagni, Puccini och Verdi! Man blir sugen på massor av VIN, storpattade vackra KVINNOR och man stämmer gärna upp i SÅNG!!

Röstade på Wagner. Håller med Ragulin, ouvertyren till Tannhäuser är dyrkansvärd. :baskerHV:

Fast min favorit just nu är Förklädd Gud av Lars-Erik Larsson. Känns extremt som svensk sommar.

Men som sagt, Wagner är cool. Tjajkovskij också för den delen.

Car Orff "Carmina Burana" någon?

så jävla hårdrock att det inte finns någon annan än carl orff!!

tycker inte om robert wells för att han och hans produktionsbolag är snåla och innehar storhetsvansinne.

ingen bra kombination att råka utför som scenarbetare.

men när wells körde "carmina burana" på ullevi i somras. med tillhörande fyrverkerier stod jag och min möp jobbar kompis, och bara vrålade rakt ut.

ren extas hela stycket igenom

sedan vet jag inte vad kompsitören heter, men stycket heter 1812 och spelas bla med artilleri.

en hel symfoniorkester och ett gäng kanoner kan det bli så mycket bättre?

for those about to rock, we salut you!!!!

ps. jean michel jarre-vår tids symfoniker ds.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...