Jump to content

Stridsteknisk "fälla"?


Guest Lt. Payne

Recommended Posts

Guest Lt. Payne

Säkert har flera av er både hört talas om och använt rutinen att låta de två sista skotten i magasinet vara spårljus. Detta skulle tala om när skotten är slut så att man kan byta mag utan mantelrörelse. Fördelen skulle vara att komma snabbare till skott.

 

Men, Se det från fiendens sida en gång..

 

Det går rätt snabbt att räkna ut att när spårljusen kommer ungefär samtidigt från en eldställning att det är dags för ett magasinsbyte, eller hur?

En någorlunda kompetent motståndare ser säkert till att skaffa sig själv eldöverlägsenhet då i syfte att ta ifrån oss initiativet.

 

Vad jag vill komma till är att det i vissa situationer inte är lämpligt att använda

spårljus. De avslöjar kanske mer än vad vi vill?

 

Kommentarer?

 

:dribble:

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig delvis men jag tror att en strid är sån stressig och kaotisk situation så en fiende har svårt hålla koll på var det går två slprj. Man kommer knappt själv nog ha koll på när man skjuter två slprj.

 

:dribble:

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. Payne

@Raffsec

 

Som du säger så är nog två slprj lite knepiga att upptäcka, Men efter som gruppen

har oftast har EN elduppgift så kommer det kanske 15-16 slprj ungefär samtidigt.

Det syns lite mer och upprepas det så lär fi sig snart mönstret.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men det förutsätter att man är ensam, då man annars skulle fått "täckande" eld från övriga medlemmar, om inte stridsparet/gruppen/plutonen/kompaniet/whatever är helt i osynk och laddar om samtidigt.

 

Och om det nu är så att alla laddar om samtidigt så märker en hyffsat kompetent fiende att motståndaren inte skjuter och skaffar sig eldövertaget ändå, oavsett spårljus eller inte.

 

För övrigt så kan man fråga sig hur många det är som kopplar lite spårljus i luften under en strid till magasinsbyte. Inte jag i alla fall... :dribble:

 

Men jag gillar hur du tänker!

Link to comment
Share on other sites

Jag har slutat köra med i botten på magasinet, jag kör istället de 5 första i magasinet som spårljus. Syftet är att kunna "peka" var fi kan finnas. Ett annat problem jag har märkt med att alla har spårljus i slutet i sina magasin är problemet att avgöra om det är mina spårljus eller grannens spårljus som man ser. Samt att man får tänka på avståndet det tar innan man ser själva spårjuset.

 

JAg kör nu mer med principen 3 eldöppnanden sedan byter jag magasin. Dock finns det alltid undantag från detta, och redogöra för alla undantag blir en lång lista. Utan det får man själv avgöra när man tycker att det är ett undantag. Jag räknar med att man skjuter 5skott / eldöppnande och 3 eldöppnanden ger att jag har ca 5 skott kvar i magasinet. så man har en liten felmarginal :dribble:

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är också att det är djävligt svårt att få kläm på när slprj går av. Jag lägger också helst mina ljus i början av magget för att målange. Trots att jag FÖRSÖKER köra som Fk Satan, märker jag allt för ofta att jag skjuter tomt när vi har stridsskjutningar. Det retar mig som fasen, men i senaste numret av Hv-tidningen skrevs det om en mod man kunde installera som hakar upp slutstycket efter sista bulan, så att man i allafall slipper hålla på att fippla med manöverhandtaget. Jag ser fram emot denna förbättring. Vi i Hv har bara 20 skott i magget och det känns lite tunnt ibland...

Link to comment
Share on other sites

Det största problemet måste väll endå vara när ksp omgången måste byta kasset/band/pipa, då gäller det juh värkligen att alla ak skyttar har bulor kvar i magget. Annars kan juh ksp'n ligga och mata på medan dom andra laddar om lite då och då. Sen har man väl oftast jägar mag och då tar det ca 1sek å byta mag + om man liggar i eld ställning har man väl oftast några mag liggandes på marken som man bara kan trycka i fort som attan.

 

Fast ni kanske pratar om AK4, kanske inte går göra jägar mag till den.

Link to comment
Share on other sites

Jag laborerade lite under en stridsskjutning och testade då lite "allt möjligt":

*)Två första, ett eller två i mitten samt de två sista patronerna spårljus i magasinet.

*)Fem första och fem sista

*)Bara fem första

*)Bara två sista

och så vidare och så vidare...

Det jag kom fram till för egen del var att det är bra att ha spårljus i början av magasinet för att kunna målutpeka men att ha spårljus i mitten (för att tala om för mig själv att halva magasinet är skjutet) och att ha spårljus i botten (för att tala om att nu är det slut) har en begränsad nytta eftersom jag hade svårt att se mina egna spårljus, framförallt i dagsljus. Nuförtiden räknar jag antal skott med lite överslagsräkning (ungefär som Fk Satan ) och byter innan det är slut.

Jag tycker att det vore bättre att som gruppchef ha ett separat magasin i fickan med bara spårljus eftersom jag kanske måste använda de första fem bulorna i ett mag till annant än att målutpeka. Med ett helt magasin kan jag dessutom göra fler målutpekningar. Nackdelen är ju givietvis att jag måste byta magasin innan jag kan göra detta. Ett alternativ är ju att använda kulsprutan för utpekning eftersom den ska ha spårljus kontinuerligt ibandat hela vägen.

Vad gäller risken att fienden uppfattar att gruppen måste byta magasin så kan ju gruppchefen styra magasinsbyten åtminstonde omgångsvis (1. omgång! Byt magasin!) och för övrigt tror jag att det inte är så ofta hela gruppen får slut på ammunition samtidigt, utom vid rejäla eldöppnanden förstås.

Link to comment
Share on other sites

Inte för att vara petig, men spårljuset syns mig veterligen inte så bra från den sida som blir beskjuten? :huh:

Det kan finnas fler fi i området och de kanske inte är beskjutna. dessa kanske är påväg att göra en omfattning osv. vilket gör att de kan upptäcka saker. MEn jag håller med det är inte spårljusen man upptäcker, det är ofta andra saker som ljud, damm osv som gör att man avslöjar sin position. och har man redan börjat skjuta massor så är man redan upptäckt. jag kommer aldrig att ligga kvar så länge efter att jag har öppnat eld.

 

Direkt när man öppnar eld så anser jag att C ska vara beredd på att förflytta enheten, framåt, bakåt eller i sida. Att ligga kvar är dumt, samt att det kan ge fi en möjlighet att återta intiativförmågan.

 

men att förflyttasig när man är påskjuten är troligen inte det lättaste, men troligen viktigt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. Payne
Direkt när man öppnar eld så anser jag att C ska vara beredd på att förflytta enheten, framåt, bakåt eller i sida. Att ligga kvar är dumt, samt att det kan ge fi en möjlighet att återta intiativförmågan.

Exakt!

 

Det är även en av anledningarna till att jag inte vill att soldaterna i eldställningarna

ska vänja sig vid att lägga fram magasin och liknande.

Har du missbedömt läget/fienden/situationen vilket är mycket lätt, blir det kanske fienden som styr din omgrupperingsväg. Då måste det gå snabbt och lätt att komma iväg.

Link to comment
Share on other sites

Personligen så försöker jag att hålla räkningen så att man inte får ett klick med allt det innebär det går hyfsat bra. Men som det sagts tidigare jägarmag är oxå en bra pryl. Sen en sak man kan göra är att vara lite busig vid magasinsbyte. Dom flesta vet nog vad jag menar dom som inte vet dom behöver inte lära sig dumheter av mig här.

 

:huh:

Link to comment
Share on other sites

En förutsättning är ju att ljussattsen hinner tända, vilket den gör på ca: 100 meter...

 

Nu utgår ni från att allt spårljus är 7.62.

5.56 tänder direkt om jag inte minns helt fel.

All svensk spårljusammo tänder väl ca: 100 meter från skytten? Fördröjningen är inlagd för att det ska bli svårare att lokalisera skytten...

 

I övrigt finns det mycket om spårljusanvändandet och "rekomenderade" sätt att fylla på maggen i Soldf 2001...

 

- HvPrsk

Link to comment
Share on other sites

Jag byter magasin efter varje eldöppnande och inför varje förflyttning.

 

Att ligga (jo liggande skjutställning eftersträvar jag alltid) kvar i eldställningen efter 1:a eldöppnandet anser jag vara osundt då risken att falla offer för den naturliga avskjutningen ökar dramatiskt när FI vet var jag och min stridsparskamrat är (gäller samma för grupp i mina ögon)

 

Och hur lång stridskontakt klara gruppen av att genomföra innan skadeutfall och ambrist gör att den inte kan lösa sin uppgift och plutonchefen måste sätta in reserven för att lyckas?

Link to comment
Share on other sites

All svensk spårljusammo tänder väl ca: 100 meter från skytten? Fördröjningen är inlagd för att det ska bli svårare att lokalisera skytten...

 

I övrigt finns det mycket om spårljusanvändandet och "rekomenderade" sätt att fylla på maggen i Soldf 2001...

 

- HvPrsk

 

7.62 är det så med, det är jag helt med på.

Men färdiglänkad 5.56 till Kulspruta 90 tänder tidigare än så enligt mina egna erfarenheter.

Någon annan spårljusammunition i kalibern 5.56 har jag tyvärr inte stött på även om det finns i FM. Kan eventuellt finnas variationer.

Link to comment
Share on other sites

Och hur lång stridskontakt klara gruppen av att genomföra innan skadeutfall och ambrist gör att den inte kan lösa sin uppgift och plutonchefen måste sätta in reserven för att lyckas?

Jag anser (högst personligt) att om man är på förhand så är första gruppen som öppnar eld endast lockfågel, för att binda upp Fi för att man sedan skall kunna slå på rejält från en annan eldställning med övriga plutonen. Vidare gäller det för plutch att inte binda upp hela plutonen i strid, utan alltid ha manöver utymme. Samma sak gäller en grpch att inte binda upp hela gruppen i strid för att ha manöver utrymme. Att övrleva i strid tror jag är mkt slump. och genom träning så kan man förbättra sina chanser till överlevnad. och lär man sig använda Eld, Rörelse och skydd så förbättrar man sina chanser ännu mer.

 

men inte mer än 30-45sek i strid tror jag en grupp klarar innan det är ammo brist, eller skadeutfall som gör att gruppen inte kan fortsätta. mao kan en pluton ha ca 1,5 - 2 min i strid, sedan ska man ha vunnit eller oxå är man på väg till de nya jaktmarkerna....

Link to comment
Share on other sites

En annan tanke om spårljus

Jag fick i lumpen lära mig att gc har spårljus så han lättare kan målange.

"skyttar stora granen" och så lyser det i den riktiningen då vet alla vart dom ska skjuta även om de kanske inte hör.

 

Om flera i gruppen har spårljus så funkar ju inte det

Link to comment
Share on other sites

Då kan man ju se att dom grupper där grpch laddar sitt vapen endast med lys, för att leda elden är inge vidare.. eftersom det är KSP och grpch som mest kör med lys så är det ganska lätt att rikta sin eld mot det stället och därmed slå ut en viktig person i gruppen.

Link to comment
Share on other sites

Men eftersom alla här på forumet är så bra skyttar spelar det ju ingen roll om fi ser språljuset, för en millisekund senare stiftar nämnda fi:s panna närmare bekantskap med den kula som just är spårljus. Eller hur?? :huh:

 

 

Uttern

Link to comment
Share on other sites

Huruvida Tracers work both ways eller inte, så är det nog bäst att utgå från att de gör det. Däremot är det omöjligt att som fiende dra några slutsatser av spårjlus annat än att nu blir jag beskjuten och därifrån kommer elden. Alltså är det ganska listigt att som gruppchef motsv. ha spårljus i sin AK för att kunna målange, och kanske också för enskild skytt för att kunna byta mag på rätt ställe. Sen ger spårljus lite större verkan i målet, eftersom de brinner i någon sekund efter träff, beroende på avstånd.

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Jag tror att de flesta på det här forumet är ganska så dåliga skyttar. Mig inkluderad.

 

Varför?

 

Vi övar för lite helt enkelt. För lite banskjutning men mest av allt för lite stridsskjutning.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att de flesta på det här forumet är ganska så dåliga skyttar. Mig inkluderad.

 

Varför?

 

Vi övar för lite helt enkelt. För lite banskjutning men mest av allt för lite stridsskjutning.

Därför måste man träna så mycket som det bara går om man vill bli bra. Gå med i civil skytteklubb, se till att få fler övningar i hemvärnet alt skaffa ett jobb som ger obegränsad tillgång till vapen, ammunition noch skjutbanor.

Link to comment
Share on other sites

En förutsättning är ju att ljussattsen hinner tända, vilket den gör på ca: 100 meter...

Den tänder på c:a 50 meter.

Skjut 8 dubbelskott och byta därefter magasin.

Spårljus i toppen för att målange är bra.

Själv har jag ett 7 skotts Psg1 magasin med enbart spårljus för det jobbet. :huh:

Link to comment
Share on other sites

var det bara jag som blev utb på att man skulle ha var 4:de lys i ksp-bandet?

för att laddaren skulle kunna målmarkera bättre.

och då undrar jag vad ett par andra spårljus gör i den allmäna villervallan?

 

dessutom så övas vi inom hv på att göra eldöverfall på fi kompanität.

om detta är ett mek-komp, betyder inte detta då att vi snart är bortskjutna av x antal bepansrade fordon, av alla sorter?

skall vi fly genom skogen när hind-helikoptarna med infraröda sikten kommer farandes, och köra i 55 km/h med våra 20 bilar med ett gäng t-80 i arslet?

 

hv bör nog genomgå en stor förändring om man vill behålla medlemar i insatsförsvarets sverige.

tiden då det röda massanfallet ala op garbo, skulle dra in över vårt land råder enbart i slöa instruktörers hjärnor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...