Jump to content

Kinesisk båge


Guest david nia

Recommended Posts

Guest david nia

Jag undrar alltså lite om kinesisk båge. Är det en bra nackträning för att få starkare nacke? Jag har gjort det några ggr själv på vardagsrumsgolvet, men jag orkar inte speciellt länge i taget. (handlar alltså om sekunder) Sen känner jag mig mör i nacken åtminstone ett dygn. (om man har ngt mjukt underlag så man slipper den "onödiga" smärtan så klarar jag lite längre).

 

Har ni lust att dela med er av tips o erfarenheter kring detta fenomen så vore det skoj. (obs att jag inte tränar inför lumpen eller ngt, läste om övningen första gången i CM Jönssons bok)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det beror lite på hur stark du redan är i nacke, rygg och mag-musklerna - är du lite klen är kinesisk båge inte så bra, om inte annat kan du halka och bryta nacken..

 

Jag vet inte hur gammal du är, men är du under 18 bör du nog inte ge dig på detta - framför allt inte på hårt underlag, gör det på matta om du nu absolut måste.

 

Kinesisk båge handla både om att stärka nackmuskulaturen, men lika mycket om vilja - det GÖR ONT att stå i kinesisk båge, efter ett tag svimmar du (om du klarar så länge) av ansträngningen.

 

Bilder och förklarande text kan du hitta här.

Link to comment
Share on other sites

Guest david nia

Hur kommer det sig att man svimmar? Ansträngningen säger du, är det för att man står still i den ställningen eller har det med smärtan att göra? Hur nu det går ihop, för om man klarar av att stå kvar trots smärtan så borde man väl inte svimma av smärtan?

 

edit: "KINESISK BÅGE" FÖR ATT STÄRKA NACKMUSKULATUREN står det på hemsidan du hänvisade till. Tillåt mig att säga att det var verkligen en bra förklarande text :P

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer det sig att man svimmar? Ansträngningen säger du, är det för att man står still i den ställningen eller har det med smärtan att göra? Hur nu det går ihop, för om man klarar av att stå kvar trots smärtan så borde man väl inte svimma av smärtan?

Tja, den som lever får se. Du har ju provat själv, vad är din egna teori?

Link to comment
Share on other sites

Guest david nia
Tja, den som lever får se. Du har ju provat själv, vad är din egna teori?

Det har jag ingen aning om. Jag misstänker att det krävs en jävla motivation för att orka med tillräckligt länge för att få veta.. ;)

Link to comment
Share on other sites

I en viss vinkel är den kanske bra, annars ger det ingen fördel framför andra mer skonsamma metoder.

Har du några exempel på bra metoder?

Kan först förklara min första inlägg, om man tränar en muskel statiskt (Håller den stilla i ett visst läge.) så blir man bara stark i just det läget samt i några grader runt det läget. Att påstå att just denna övning skulle vara särdeles bra för just nackmusklerna faller på att inga stridsflygare tränar den och de har nog störst nackpåverkan av alla inom försvaret.

 

Varför övningen finns kvar är nog bara en fråga om traditioner, samma smärtnivå går ju utmärkt att uppnå med andra träningsmetoder om man nu är ute efter smärtan vilket verkar ganska troligt.

 

För att träna nacke:

Börja väldigt lätt och försiktigt, man vill inte få några problem med nacken då det kan göra ont resten av livet.

 

Lägg dig framstupa på ett bord eller liknade, låt huvudet hänga rakt ner och sen reser du sakta upp huvudet så långt det går.

Detta ska ske i en långsam rullande rörelse, nackkota för nackkota.

Styrketränar man redan så lägger man till detta i de vanliga ryggresningar t ex i sista setet varje pass då man tränar längryggen.

 

När man kör ovanstående i några månader och känner att det blir för lätt samt att man vet att det finns ett behov så finns det lite olika alternativ.

Nackhuva, en huva som man kan fästa vikter i. Går att ersätta med en handduk och en bit rep. Repet ska sitta så att vikten går från övre delen av pannan.

Man står nu upp och låter huvudet hänga framåt för att sedan resa det till upprätt läge men lika försiktigt som tidigare, att översträcka med vikt tycker jag är dumt om man inte sysslar med brottning eller likande sport där man har extrem nytta av sina nackmuskler.

 

Att låta någon annan bromsa rörelsen genom att hålla båda händerna över bakhuvuet på dig och sakta släppa efter, det krävs att man är samspelta och att den man får hjälp av vet att nacken är skör. Det går att höja denna tekink några snäpp men det är inget man ska sysslar med om man inte har en tränare.

 

Brygga, att ha fötterna i golvet och stödja resten av kroppen på huvudet men skillnanden på "bågen" är att här går man i cirklar samt stödjer man sig inte på pannan lika mycket utan mer uppe på skallen. Jag tycker denna är en av de sämre om man inte måste ha den för en idrott, väldigt lätt att man hamnar fel och får ont då balansen ingår som en mycket större del.

 

Har man inte speciella behov av nackstyrka så räcker startövningen samt normal styrketräning väldigt långt och jag ser inget större behov att lägga ner så mycket tid på det. Om man sysslar med en idrott där man måste vara stark i nacken är det ju befogat men då har man ju förhoppningsvis en tränare som vet vad det går ut på också. :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...