Jump to content

Högtalarbygge

Ing

Recommended Posts

• BlåGul -1

Tänkte jag skulle prova ändå, finns tydligen oanade förmågor här...

Är det någon mer här som är någorlunda intresserad av ljudbygge?

Aldeles för länge sedan jag skaffade nya prylar till stereon här hemma senast, så nu tänkte jag börja planera inför ett nybygge. Maxpris ~10k för element och filter.

Meningen är att få till ett par högtalare som för det första låter BRA, och som kan spela på och störa grannarna med om det skulle behövas. :P

Nämn inte köpa färdiga högtalare, för tråkigt. Jag vill dock gärna ha färdiga filter, löda och räkna på sådant bös är inte intressant.

Meningen är att få till ett par högtalare som för det första låter BRA, och som kan spela på och störa grannarna med om det skulle behövas. :P

Jag tänker nämna det i alla fall. Du har två motsatsförhållanden i ditt inlägg, nämligen; Bygga själv och Bra ljud, två inte helt kompatibla förhållanden. Om det inte var så att du menade mycket ljud, för det går bra att bygga hemma. Mycket ljud och Bra ljud är dock inte nödvändigtvis samma sak.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Killarna på den här länken: http://www.linn.co.uk/ :lol: kan hjälpa dig att uppnå den perfekta ljudåtergivningen. Och låta dig rocka skiten ur grannarna :lol:

• BlåGul -1

Jag tänker nämna det i alla fall. Du har två motsatsförhållanden i ditt inlägg, nämligen; Bygga själv och Bra ljud, två inte helt kompatibla förhållanden. Om det inte var så att du menade mycket ljud, för det går bra att bygga hemma. Mycket ljud och Bra ljud är dock inte nödvändigtvis samma sak.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Killarna på den här länken: http://www.linn.co.uk/ :worthy: kan hjälpa dig att uppnå den perfekta ljudåtergivningen. Och låta dig rocka skiten ur grannarna :clap:

Ah, nu har du fel inställning. :(

Jag VILL att det ska gå att bygga egna roliga, och väl-ljudande högtalare hemma.

Själva bygget i sig känner jag inte att det är några problem, bara man får tag i rätt prylar/element och lyckas få uträknat storleken på dem.. och det .. borde gå.. har jag hört.

Tidigare meck som inte varit särskilt dyra, men skoj är det.

Linn ska vara trevliga, tror jag träffat på dem på någon mässa... men hur kul är det att köpa färdiga högtalare? Inget för mig, ungefär som det där med moraknivar. Jag VÄÄÄGRAR! Erkänner att jag har ett par köpe-talare till datorn fortfarande, men det är för att jag inte kommit till att bygga något nytt kul. :lol:

Trevliga forum förresten. Dem har jag missat tidigare.

Ska helt klart ta mig en titt där!

Ah, nu har du fel inställning.  :(

Jag VILL att det ska gå att bygga egna roliga, och väl-ljudande högtalare hemma.

Själva bygget i sig känner jag inte att det är några problem, bara man får tag i rätt prylar/element och lyckas få uträknat storleken på dem.. och det .. borde gå.. har jag hört.

Jag hade ungefär liknande inställning som du för många år sedan, byggde högtalare och bläddrade frenetiskt i HiFi-kits katalog(aaah nostalgi). Sedan en dag gick jag in hos den lokale Linn handlaren med en stor portion skepsis. Han tvingade ner mig i en soffa och började att spela musik, skivor somjag aldrig trodde att jag skulle lyssna på. Sedan körde han några blindtest, LP kontra CD, lite olika högtalare, olika kablar. Sedan var jag såld, det var färdigbyggt, insåg att det är kul att bygga själv men det går inte upp mot köpta grejjor. Nu är jag lycklig ägare till LP 12a och har aldrig spelat min vinyl så mycket som nu.

Sök upp din lokale Linn handlare och be om en demonstration innan du börjar bygga.

Köp något kit inkl. ritningar från BRL eller Ljudia e.d, då får du iaf ett paket med element som lirar med varandra. (Så slipper du köpa en Cerwin Vega 18" och ett pyramid-horn och undra varför det låter så konstigt)

Guest Truztor

Jag skulle definitivt inte rekommendera att du lägger ned 10kkr på ett par hemmabyggda högtalare om du inte har väldigt ingående kunskaper. Jag skulle istället rekommendera att du hittar någon byggbeskrivning på internet som du tycker verkar bra, och som har fått god kritik av andra byggare. Byggsatserna från ljudia och i viss mån hifikit tycker jag verkar sådär.

Man kan helt klart nå ett långt bättre resultat när man bygger sina egna högtalare jämfört med att köpa fabrikstillverkade. Det krävs dock stor kunskap, något som de allra flesta hemmabyggare saknar, och resultatet blir därefter.

Forumrekommendation: www.faktiskt.se . Ett lite mer tekniskt inriktat forum som ger dig vad du behöver om du vill lära dig mer :baskerPa:

har slälv funderat på samma sak som du Ing.... Har en polare som vars farsa äger en butik i en välkände kedja.. Han har själv byggt med Peerless element rakt i genom....kan säga att det är äckligt välljudande.... vill själv ha, och det skall tydligen inte kosta hutlösa pengar heller för den delen...

LÄNK till Peerless

/JBP

• BlåGul -1
Jag skulle definitivt inte rekommendera att du lägger ned 10kkr på ett par hemmabyggda högtalare om du inte har väldigt ingående kunskaper. Jag skulle istället rekommendera att du hittar någon byggbeskrivning på internet som du tycker verkar bra, och som har fått god kritik av andra byggare. Byggsatserna från ljudia och i viss mån hifikit tycker jag verkar sådär.

Man kan helt klart nå ett långt bättre resultat när man bygger sina egna högtalare jämfört med att köpa fabrikstillverkade. Det krävs dock stor kunskap, något som de allra flesta hemmabyggare saknar, och resultatet blir därefter.

Forumrekommendation: www.faktiskt.se . Ett lite mer tekniskt inriktat forum som ger dig vad du behöver om du vill lära dig mer  :clap:

Vad är det du säger nu? :baskerPa:

Mina egna kunskaper om själva byggandet och snickrandet är nog tillräckliga känner jag. Tips och råd om "byggsatser" är väl vad jag är ute efter. Att helt på egen hand pula ihop rätt element och filter med en låda i rätt storlek kommer jag aldrig lyckas med.. så jag får leta runt efter någon som kan det.

Och Imint, jag vet att det låter bra om "köpe"-högtalare!

Men jag är knäpp, och tycker att själva byggandet är en del av målet. Trevligt att pilla själv, och att sedan lyssna på någonting man själv byggt är ju skitkul! Ligger nog i familjen.

Dire Straits .. brothers in arms.. money for nothing .. iron hand.. m.m. m.m. från ett par B&W 801 och "tillräcklig" elektronik på hifi-klubben här i stan. Man blir ju bara.. :camo:

Och Imint, jag vet att det låter bra om "köpe"-högtalare!

Men jag är knäpp, och tycker att själva byggandet är en del av målet. Trevligt att pilla själv, och att sedan lyssna på någonting man själv byggt är ju skitkul! Ligger nog i familjen.

Dire Straits .. brothers in arms.. money for nothing .. iron hand.. m.m. m.m. från ett par B&W 801 och "tillräcklig" elektronik på hifi-klubben här i stan.  Man blir ju bara..  :baskerHKP:

Jo jag håller delvis med dig Ing, lever själv för det mesta enligt mottot "själv-är-bäste-dräng" Men när det kommer till musikåtergivning säger jag som Farbror Barbro; -Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Lyd nu mitt råd, - gå in till din lokale Linn Handlare och be om en demonstration innan du börjar bygga. jag är ganska säker på att du kommmer att ändra uppfattning. På samma sätt som jag var tvungen att göra efter att ha fått en Linn demo.

Dire Straits...Spelad från en Linn Sondek LP 12 med Akitoarm, Valhalla, Cirkus, Trampolin etc genom en Majik förstärkare och ut i rummet genomm ett par Linn Keilidh högtalare...Man kan få ståpäls för mindre...

/Imint, forumets stand in för Farbror Barbro ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...