Jump to content

"FMV höll tyst om spionaget"

Sir Vival

Recommended Posts

Aftonbladet skriver:

"FMV höll tyst om spionaget

...

Försvarsminister Leni Björklund fick inte veta hela sanningen om svenskt industrispionage i Ryssland."

Ja, jag vet att det inte är lönt att bli irriterad - men jag kan inte låta bli!

Hela artikeln

Jag förstår nog inte riktigt vad ni är så irriterade över.

Orsaken att Aftonbladet publicerar sånt här är att spionhistorier säljer.

Orsaken till att vissa journalister är upprörda är att de tror att underrättelsetjänst är något hotfullt och farligt för världen, och något som länder som vill ha fred inte borde ägna sig åt.

Åtminstone det sista kan åtgärdas av att någon med hög trovärdighet förklarar att det är såhär det går till, att det faktiskt fyller en säkerhetspolitisk funktion, och att det kanske rentav är bra att inte Göran och Leni har koll på de operativa detaljerna i all underrättelseverksamhet.

@Lasse.J: Nej. Privata initativ i all ära, men nej.

Riktigt tröttsamt blir det när de rider på en nyhet som kvällspressen tuggade för sisådär 8 månader sedan och som dessförinnan läckt fram i olika delar...SUCK!

Men det passar väl bra att slänga upp jämte en bilaga med "tutt-Emma" från Robinson??? :clap:

• Super Administrators

Klart inte Leni får vet nåt, då tappar hon ju all deniablity och därmed är det hennes ass som ryker eftersom hon då är informerad. Nu kan hon ju gråta ut i TV och säga att "det här skall vi gå till botten med och tillsätta en utredning...bla bla" och annat som man inte behöver vara särskilt begåvad för säga för att klara sig undan journalistkopplet och få sitta kvar.

De kanske skulle mailat henne en UNODIR så hade saken varit annorlunda.

HA HA.

Undrar vilken radar vi stal av dem...

Vi gör ju bättre saker  :/

Gör vi? är du Rysk radarexpert Peo?

Nej är du?

Ursäkta att jag blandar mig i, men frågan var väl om du var kvalificerad att bedöma om en svensktillverkad jaktradar är bättre än en rysk. Om du inte är det har uttalandet "Vi gör ju bättre saker" mindre värde än om du var radarexpert. Vanlig källkritik med andra ord.

Förövrigt litar jag på imint när det gäller flygplan med tillbehör. Hittills har det visat sig vara rätt i de flesta fallen.

Dessutom intressant att det dök upp nu igen, var väl ett halvår sedan det nämndes sist.

EDIT: leprafingrar

Undrar vilken radar vi stal av dem...

Vi gör ju bättre saker  :/

Gör vi? är du Rysk radarexpert Peo?

Nej är du?

Ursäkta att jag blandar mig i, men frågan var väl om du var kvalificerad att bedöma om en svanktillverkad jaktradar är bättre än en rysk. Om du inte är det har uttalandet "Vi gör ju bättre saker" mindre värde än om du var radarexpert. Vanlig källkritik med andra ord.

Förövrigt litar jag på imint när det gäller flygplan med tillbehör. Hittills har det visat sig vara rätt i de flesta fallen.

Förövrigt intressant att det dök upp nu igen, var väl ett halvår sedan det nämndes sist.

Vad jag vet så är radarn i Gripen mer avancerad än det ryssarna har.

Inte samma räckvidd men mer avancerad.

Tror mer att det spioneri på radar sidan handlar om att lära sig störa dem eller känna igen dem så man vet vart de är.

Vi blev lärda tillexempel att Ryssarna visste exakt vilken PS70 station som var vilken pga de skillnader som man för att de itne skall störa varandra byggde in i dem.

Att veta var lede fi har är viktigt.

Tror dock inte att vi har spionerat så vi byggde nåt av det.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...