Jump to content

Vad krävs för att kallas till FJS-förtest

Guest Spox

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyligen mönstrat och sökte i samband med mönstringen Fallskärmsjägartjänsten. Jag har förstått att det årligen tas ut ca 200 till förtester vid K3 utav ca 600 sökande. Till er som har varit på detta förtest: Vad har jag för chanser att komma till förtesten? Enligt mig själv så ligger jag inte särskilt bra till. Vad för mönstringsresultat har ni haft som har kommigt till förtesten?

Mina resultat vid mönstringen var:

Kondition: 8

Styrka: 7

Inskrivningsprov: 8

Soldatlämplighet: 7

Befälslämplighet: 6

Syn: 9

Hörsel:9

Hälsogrupp: A :baskerHV:

Går FJS och Pliktverket enbart på mönstringsresultaten då de väljer ut till förtest eller utreder de en på något annat sätt efter mönstringen?

Tackar för relevanta och ärliga svar! ,O

//Anders

Om jag inte misstar mig så kan du i år inte söka till FJS. FJ utbildas bara vartannat år - nästa inryck är 2005.

Du kan alltid prata med pliktverket, så kanske du kan få stå över ett år.

Jag skrev väl att jag sökte till FJS på mönstringen? Man kan söka varje år även om pliktverket gärna ser att man bara söker vartannat. Det är som du säger att jag sköt upp min värnplikt med ett år. //Anders

• Super Administrators

På K3´s hemsida står detta:

Bra att veta inför mönstringen

För att under den relativt korta utbildningstiden uppnå erforderliga mål är det väsentligt att rätt personal uttas till utbildning.Krav på frivillighet föreligger och antagning sker enligt nedan:

Intresse anmäls skriftligt i samband med mönstringen.

Vid mönstringen krävs att Du erhåller lägst nedanstående värden:

* Fysisk arbetsförmåga (FY): 7

* Synskärpa (ej glasögon eller linser): 8

* Hörsel: 7

* Muskelkraft (MU): 7

* Hälsogrupp: A

Utöver detta krävs att Du är lämplig som befäl, att Du psykiskt fungerar mycket stabilt samt att Du kan lösa uppgifterna på mönstringstestet på ett bra sätt.

Om du klarar minimikraven vid mönstringen

Har Du klarat minimikraven sänds Din ansökan, jämte mönstringsresultatet, av Ditt mönstringskontor till Pliktverkets regionkontoret i Göteborg (RKG) som svarar för uttagning av fallsärmsjägaraspiranter till förtest vid FJS. Observera att FJS ej påverkar Din uttagning i detta skede!

Nått annat du du behöver veta ?