Jump to content

Worthy Coins

Recommended Posts

Ni som har fått sk worthy coins under er tjänstgöring i utlandstyrkan, vet ni något om regler kring dessa? Hörde något att man var tvungen att bjuda på öl om man ej bar med sig det osv En annan variant var att om två hade fått och den ena ej kunde visa sitt var det dags att bjuda öl... Har själv en coin från first armored division, "iron soldier" som jag fick 2000 efter en lyckad joint operation i Usa´s område i Kosovo samt ett coin från IA03. Någon som vet?

Edited by Smocken

Äh! Bjud hela kompaniet på öl vid närmsta tillfälle så slipper du oroa dig för oss ett tag framöver... :)

Mer seriöst så har jag aldrig hört nåt om regler kring dessa coins överhuvudtaget. Men halvofficiella etikettliknande regler brukar ju hittas på lite här o där i utlandstyrkan tycks det. :)

Öh...

Kan någon förklara begreppet "Worthy coins" för en icke insatt ?

Sen vill jag inte skriva någon på näsan, men 1.st Armoured Division heter "Old Ironsides"

:D  :baskerFN:  :baskerHV:

Jag vet, men på myntets ena sida står det "Iron Soldier", en hederstitel

Dessa mynt/ medaljer kan man ofta köpa, de är specifika för en enhet, det kan vara en division, skvadron/ bataljon eller kanske en skola etc. Har själv fem-sju stycken, de kan också säljas till förmån för t ex Marinkårens bal el dyl, då med årtal på. Kan vara mycket stilrena, eller lite mer roliga, beroende på vem som skapat dem. Ofta är det så att om man inte har sitt mynt på sig när nån från ens enhet har sitt på sig och han utmanar en blir man skyldig honom öl, push ups eller nåt. Därför kallas de ofta challenge coins. Sergeant Major of the Marine Corps har ett speciellt mynt han delar ut till folk ibland. Allt som allt är det mest en souvenir, inget att ta på så stort allvar.

Hej

Coins Ges ut som belöning/uppmuntran av chefer på bataljons nivå och högre. De ges vanligt vis som en liten uppmuntran för saker som chefer ser under t ex en inspektion, själv har jag fått tre stycken under min tre åriga tjänstgöring. Den första var för att jag kunde alla bevakningsinstruktioner utantill när jag stod vakt vid grinden på Ray Barracks i Frieberg, Tyskland. Den som gav coin var en Överst löjtnant vid 284th Base Support Bataljon.

I USA finns det butiker som handlar med dessa coins och man kan i stort sett få tag på vilka som helst bara man har lite tålamod och letar. Vanligtvis är det Civila som handlar med coins. enda sättet att få tag i dem.

Det här med challenge the coin går ut på att den som har coin från t ex brigad C vinner över en Battljon Commander men ett mynt från en Brigad executiv Officer slår inte Battaljon Commander. Man följer helt enkelt Rank structure.

Har man köpt/bytt myntet så räknas det natuligtvis inte.

:baskerHV:

Rick