Jump to content

Underwater escape

Recommended Posts

Finns ett reportage på hkpflj sida om en kurs i hur man tar sig ut ur en helikopter som landat i vattnet och slagit runt. Jag var på den för 3 veckor sedan och det var en upplevelse vill jag lova!

Man får en helt annan förståelse för vad det innebär att hamna upp och ned under vattnet, fastspänd. Första gången var jag på väg nedåt efter att tagit mig ut men dräkten är ganska tät och fungerar som en flytväst (som en torrdräkt) så jag hamnade på ytan i alla fall.

Anledningen att just norrmännen har denna anläggning är givetvis deras många helikoptertransporter över öppet hav till och från oljeplattformarna.

http://www.hkpflj.mil.se/berga/index.php?c=news&id=11802

Länken kanske inte fungerar så länge i och med att man byter huvudnyhet rätt ofta....

På denna anläggningen bedriver de även övningar i att "skjuta ut sig" från oljeplattformar i en form av specialbåt som släpps ifrån 20-30 meter rätt ner i vattnet. Man sitter som i typ en rymdfärjestol i den för att tåla stöten som blir vid vattenkontakt. Skaplig resa lär det vara i alla fall, lite som Flum-Ride modell värsting!

Det finns en rätt dålig bild på NUTEC:s hemsida, längst upp till vänster där en sådan båt just tar vatten.

http://www.nutec.no/index.htm

Häftigt :D

Saknade de övningarna när jag låg inne. Funderade ibland hur jag skulle klara mig om vi gick ned i vatten, det hade antagligen tagit ett bra tag innan jag kommit ut :)

Vad hade du för dräkt på dig när du var där, var det försvarets isoställ ??

Ok.

Har du koll på om det har kommit några nya ISO ställ under det (de?) senaste året.

När jag låg inne (00-01) så fick jag ut ett helt nytt ställ i GoreTex och med en förbannad dragkedja som gick rakt upp i halsen och en halstätning som inte var värd namnet tätning :D

De var rent ut sagt helt kassa!

Har hör ryktas om att dessa försvunnit och ersatts av nya bätte. Stämmer det??

Det håller på att provas ut/anskaffas ett nytt. Vi på Malmen är ju inte de första att få dessa då vi i princip aldrig använder dem så jag vet faktiskt inte om de kommit ut "på trupp" ännu.

Anledningen att man tar fram nya är såklart, som du påpekar, den kassa halstätningen.