Jump to content

Incidentberedskap


Recommended Posts

Hur fungerar Flygvapnets incidentsberedskap.

 

 

När jag var yngre så fick jag ofta höra att det ständigt står ett flygplan med piloten sittandes i, beredd att lyfta, stämmer detta?

 

Är det kanske fler flygplan runt om i landet som ständigt står i beredskap?

Link to comment
Share on other sites

Den är avskaffad nu mer tror jag.

Men det var så under kalla kriget.

Det stod minst en rote startklar på nån av baserna.

Tror gör man i kyrkan.

Incidenten är absolut inte avskaffad, det är en del i vår förmåga att hävda Territoriell Integritet. Det finns alltid en jaktrote i beredskap. Däremot så sitter inte Ff i planet och väntar som det gjordes ibland på den gamla goda tiden.

Link to comment
Share on other sites

Föregående har rätt angående en rote som står på, för oss dödliga, okänd ort.

 

Tyvärr är flygplanen bara utrustade med skarpladdade AKAN, vilket innebär att om någon verkligen vill göra att luftangrepp så kan incidenten bara spotta på dem.

 

Vet någon hur lång tid det tar att fixa fram AMRAAM's och Sidewinders i dagsläget i Sverige? De står ju knappast staplade i hangar.

 

//SNAFU

Link to comment
Share on other sites

Vet någon hur lång tid det tar att fixa fram AMRAAM's och Sidewinders i dagsläget i Sverige? De står ju knappast staplade i hangar.

Rb-förrådet på F4 ligger på kissavstånd från båda hangarerna, hur det står till på övriga ställen vet jag inte.

 

Här finns en film som kan vara av visst intresse.

 

EDIT: Stavning förihelvete

Edited by Vakten_F4
Link to comment
Share on other sites

YES ett ämmne jag är väl insatt i visserligen är kunskaperna från 94-95 men ialla fall.

 

Incidenten består inte bara av FF utan det är markpersonal och STRIL sen har ju även flottan en incidentberedskap. Har för mig att fram till 90-91 så hade incidentkärorna jaktrobotar påhängda.

 

8-/

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

En bra början. Hoppas de börjar marknadsföra sig ordentligt nu. Det är inte konstigt att FM får mindre och mindre budget när allmänheten inte har en aning om vad som försigår, varje dag, året runt.

Tycker mig även se en ökning av incidentflygningarna, månne är det här FM's sätt att förklara att det börjar bli dags att hosta upp lite stålar till Gripen NG.

Link to comment
Share on other sites

Det var väl som så att det inte för jätte länge sedan skedde ett utländskt militärt besök på en flottilj som sammanföll med att samma land kränkte vårat luftrum varvid utländsk militärt besök med en smartphone fick med hur lång tid det tar för piloterna att komma till flygplanen, hur lång tid det tog att starta och vad som satt under vingarna.. Apropå incidentberedskap...

Link to comment
Share on other sites

Det var väl som så att det inte för jätte länge sedan skedde ett utländskt militärt besök på en flottilj som sammanföll med att samma land kränkte vårat luftrum varvid utländsk militärt besök med en smartphone fick med hur lång tid det tar för piloterna att komma till flygplanen, hur lång tid det tog att starta och vad som satt under vingarna.. Apropå incidentberedskap...

 

samtidigt som samma land utövade signalspaning i det aktuella området...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...