Jump to content

m/45

Värjan Skämtar Intet

Recommended Posts

I FBU väst idag så fick en liten grupp (där jag ingick) utb. på k-pisten m/45 och jag måste säga att det var ett vackert verktyg. :P

vilken feeling, vilken råhet.. jag var helt tagen :)

Men varför är den borttagen ur FM? Flottan använder den tydligen fortf. men ingen annars? (HV räknas ej) Är den inte vettig i te.x SiB?

Hursomhelst var den underbar i skogen när man gjorde framryckning iförd balaklava för att likna den lede fi från öst lite mer ;)

:uuh:

/värjan

• Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den är väl över 50år gammal och även om den var bra en gång i tiden så finns det så mycket bättre kpistar.

Därmed inte sagt att det finns förband som faktiskt behöver 45:an mer en vad de behöver en AK5.

kpisten suger kamelpung jag släpade på skrotet i 10mån. Då är det smidigare med pistol för det är för fan samma precision, det var ingen ide att skjuta in möget för när man tog av manteln när man gjorde vapen vård så hamnade manteln aldrig på samma plats när man satte på fanskapet igen.Det var tur att skiten skrotades. :uuh:

Då är det smidigare med pistol för det är för fan samma precision

Har du skjutit pistol? Kpisten har betydligt bättre precision än en sådan.

Däremot är den inte avsedd att skjuta enkelskott med hög precision, jag kan hålla med om att det är ett helvete att skjuta precisionsövningarna i PEK:en med kpist. Om man däremot skjuter som man ska, korta automatskurar, så har den hyfsad precision = åtminstone ett av skotten träffar målet.

Då är det smidigare med pistol för det är för fan samma precision, det var ingen ide att skjuta in möget för när man tog av manteln när man gjorde vapen vård så hamnade manteln aldrig på samma plats när man satte på fanskapet igen.

Handhavandefel. Möjligen så har ni inte blivit rätt utbildade...

Guest Fågel Fenix
\\//

Hursomhelst var den underbar i skogen när man gjorde framryckning iförd balaklava för att likna den lede fi från öst lite mer ;)

:uuh:

/värjan

Personligen tolkar jag detta som stridsutb :) med en 86:a :D

// Högberg- som inte tycker om när ungdomar under 18 krigar...om det nu är fallet här...

njaaeee som sagt vi får ju inte stridsutbildning. därför var det så att vi officiellt tränade tecken ,så som framryck och skydd å liknande med vapen i hand. Sen blev det ju lite posing å så ,but hey.. . boys will be boys. (jag älskar naturlagar som rättfärdigar fel)

/värjan

• Super Administrators

K-pisten tycker jag har förvånansvärt bra precision, beroende lite på hur man fixat den. Som tävlingskyttarna gör med att dra dit pipan med hjälp av hävarm och så, så kan det bli hyffsat bra. :)

/ fd. tävlingskytt som har haft den bortgångne flerfaldiga SM-mästaren i K-pist som mentor. Ove Ramberg RIP

(När man siktar på grannens tavla för att kompensera vinden och tar hem full pott, så vet man vad man pratar om, jag var minst sagt imponerad) :uuh:

vad är det som är så dåligt med säkringen?

frågan dök upp under vår utb. om den inte var väldigt opålitlig men då genomförde fänriken ett enkelt test. säkrade k-pisten och slog sedan uprepade gånger mkt hårt på säkringen för att se ifall den hakade loss..det gjorde den ICKE.

så den sitter rätt bra. fast det kanske inte var det som var felet?

/värjan

När jag var med i FVU en gång i tiden fick jag den mycket angenäma erfarenheten att panga Kpist m/45. Som totalt oerfaren skytt lyckades jag faktiskt skjuta rätt bra på 100m, så jag ser inga problem med precisionen på det vapnet. Men den är ju modell vk2, så den har ju egentligen ingen plats i det moderna försvaret. Den har ju ersats av, ja egentligen inget, men i brist på bättre Ak 5 och ny den kortare Ak 5nånting...

/E

Men den är ju modell vk2, så den har ju egentligen ingen plats i det moderna försvaret.

Det där får du gärna utveckla. Varför skulle k-pisten inte användas idag bara för att konstruktionen är från vk2? Detsamma är ju sant både för ak 4, ksp 58 och ksp 94.

För att den väger 4,4 kg laddad. Behöver jag säga mer?

Kpist m/45 är ett utmärkt vapen om man vill beväpna stora mängder med personal med ett billigt, pålitligt och lättmekat automatvapen.

Idag skulle syftet med en kpist vara att ge folk som inte har sitt personliga eldhandvapen som primär tjänst en möjlighet att försvara sig. Därför skulle dagens krav t.ex vara att det ska vara kompakt, få plats i stabshytter, stridsvagnar, på kroppen utan att sticka ut nånstans. Det skulle behöva vara lätt, så att en mekaniker, stabsråtta etc inte lägger det ifrån sig (då gör det ju ingen nytta) när man gör sitt arbete. Det ska vara lätt att lära sig hantera och skjuta (ingen skugga över m/45 här, men en modern kpist kan utrustas med t.ex rödpunkt och bli ännu enklare att skjuta och faktiskt träffa med).

Det är inget fel på Kpist m/45. Den gör det den är designad för och den gör det bra. Det är ett lättillverkat, pålitligt, lättservat automatvapen för en stor armé av 50-talsmodell. Men den löser inget problem för de som jag nämnt ovan. Där passar en Ak 5 precis lika bra/dåligt.

/E

En fördel med m/45B jämfört med t.ex. AK5D är att man inte blir blind och döv om man skjuter med den i trånga utrymmen och i mörker. Gevärskaliber inomhus eller på trånga gator etc = inte så kul. Dessutom skulle det inte förvåna mig om m/39B går igenom väggar och glasrutor bättre än 5.56mm vilket kan vara av värde i SIB, men det är mest spekulation från min sida.

För att den väger 4,4 kg laddad. Behöver jag säga mer?

det väger ju en ak5 också 4,5 om jag inte missminner mig. dessutom om man ska jämföra med ak5d på de punkter du tar upp vore det inte bara lämpligare att göra en m/45 Ceasar som e kittad med rödpunktsikte då? mkt billigare.

/värjan

Men den är ju modell vk2, så den har ju egentligen ingen plats i det moderna försvaret.

Det där får du gärna utveckla. Varför skulle k-pisten inte användas idag bara för att konstruktionen är från vk2? Detsamma är ju sant både för ak 4, ksp 58 och ksp 94.

58:an är i grund och botten ett vapen designat under 1:a världskriget.

Är en uppochned vänd BAR i princip.

Och med tanke på att gevär m96 fortfarande skulle vara fullständigt adekvat som prickskytte vapen så är åldern inte det viktigaste.

Det skulle behöva vara lätt, så att en mekaniker, stabsråtta etc inte lägger det ifrån sig (då gör det ju ingen nytta) när man gör sitt arbete.

Så en signalist i en kompanistab orkar inte bära sitt vapen?

Vill minnas att den gången jag satt tre dygn i våran stabsbil så hade vi våra vapen i knät.

Var ska du annars ha det?

Utanför bilen.... det e nog ingen bra idé va?

Inget fel på m45, men som tidigare nämnts är den föråldrad, den generationen av k-pistar med tungt/öppet slustycke är ju oftast svårare att skjuta med bra precision vid förstaskottet.

Det är ju inte utan anledning som de flesta k-pistar med den funktionen bytts ut mot k-pist som skjuter från stängt slustycke med någon förm av hel eller halv reglering.

Dels precisionen och dels att man kan göra ett vapen med samma/bättre prestanda och dessutom lättare.

Att ha mycket penetration i SIB kan både vara en fördel såväl som en nackdel, risken ökar att du vådabekämpar egen personal om kulan går igenom för mycket.

Givetvis kan man montera ett rödpunktssikte på en m45, men jag tycker att det är lite onödigt... lite som att sätta prickskyttegevär 90 optiken på en ak5.. högst troligen kommer du inte att kunna optimera dess precision med det valda vapnet.

Givetvis är inte åldern det viktigaste, men en viss utveckling har ju skett och nu finns det ju bättre alternativ. Inte minst valet av de material man tillverkar vapen av idag kan ju ofta ge tåligare och lättare vapen.

dxl, frågan/påståendet var nog inte menat att en signalist inte orkar bära sitt vapen, utan att det ju finns en uppenbar fördel med att ha ett litet och lätt/smidigt vapen så att du ex: kan bära det i rem över bröstet eller i "hölster", då slipper du ha det i knät för att tvingas lyfta det varje gång du behöver resa dig etc.

Det är väl inte helt osannolikt att tro att är det bökigt, krångligt och omständligt att flytta omkring på ditt vapen så ställs det lätt åt sidan och är inte där det borde vara när det smäller..

Som du säger själv ang. att ha det i knät: "-Var ska du annars ha det?" ett annat vapen av smidigare typ hade gett dig möjlighet att bära det på kroppen.

Sitter du i ett varmt fordon och det är kallt ute kan det vara en bra idé att ha ditt vapen ute för att förhindra/minska risken för kondens i vapnet.

Edited by 2Sharp

Hmm. M/45 säger ni...

M/45 har ingen omställare, man kan bara skjuta automateld. OK, man kan lära sig skjuta singelskott men i en pressad situation (duellsituation kanske) så kan man inte anta att soldater alltid är så pass lugna. Luktar eldpanik på lång väg.

Säkringen är en annan. Den är inte lättillgänglig eller lätthanterad.

Vikten. Nu brukar man höra fraser som "bristande fysisk uppfostran" men finns det motsvarande k-pistar till lägre vikt så är det väl klart bättre. Det fanns en tid då amerikanska soldater kånkade omkring med BAR som vägde 7.28 kilo med 20 skotts magasin. Utvecklingen går framåt och vapnen blir lättare. Vikt som frigörs genom lättare vapen kan man bära ammunition för istället. Eller annan utrustning.

M/45 är billig och finns redan i organisationen. Det är de främsta fördelarna. Men som jag sagt i tidigare trådar finns det bättre alternativ. AK5D är ett. Jag tycker den är mer mångsidig är en k-pist.

P-90 är ett annat men endast eftersom den är så cool! ;)

dxl, frågan/påståendet var nog inte menat att en signalist inte orkar bära sitt vapen, utan att det ju finns en uppenbar fördel med att ha ett litet och lätt/smidigt vapen så att du ex: kan bära det i rem över bröstet eller i "hölster", då slipper du ha det i knät för att tvingas lyfta det varje gång du behöver resa dig etc.

Det är väl inte helt osannolikt att tro att är det bökigt, krångligt och omständligt att flytta omkring på ditt vapen så ställs det lätt åt sidan och är inte där det borde vara när det smäller..

Som du säger själv ang. att ha det i knät: "-Var ska du annars ha det?" ett annat vapen av smidigare typ hade gett dig möjlighet att bära det på kroppen.

Sitter du i ett varmt fordon och det är kallt ute kan det vara en bra idé att ha ditt vapen ute för att förhindra/minska risken för kondens i vapnet.

mummel mummel :baskerPa:

:rocketl:

Ne hoppas ingen tog illa vid sig av mitt förra inlägg.

Personlien så ser jag inte riktigt hur jag i min tjänst skulle kunna ha burit vapnet på något annat stt en i knät när jag var i mitt fordon.

Att ställa vapnen utanför fick vi sagt att vi skulle göra....

Tills Kapten Kashmir kom och skällde och gormade något om avståndslagdaminor och kunna köraiväg utan att öppna dörrarna.

En "ihopfälld" AK5 är i precis rätt storlek för att ha i en stabsterrängbil.

Problemet är att om fienden kommer så är det inte enkelskott som gäller utan mejning och tillbakaryckning.

Att meja med en AK5 är inte så där super direkt.

Då skulle en kpist vara guld.

mummel mummel :baskerPa:

:rocketl:

Ne hoppas ingen tog illa vid sig av mitt förra inlägg.

Personlien så ser jag inte riktigt hur jag i min tjänst skulle kunna ha burit vapnet på något annat stt en i knät när jag var i mitt fordon.

Att ställa vapnen utanför fick vi sagt att vi skulle göra....

Tills Kapten Kashmir kom och skällde och gormade något om avståndslagdaminor och kunna köraiväg utan att öppna dörrarna.

En "ihopfälld" AK5 är i precis rätt storlek för att ha i en stabsterrängbil.

Problemet är att om fienden kommer så är det inte enkelskott som gäller utan mejning och tillbakaryckning.

Att meja med en AK5 är inte så där super direkt.

Då skulle en kpist vara guld.

Det går utmärkt att meja med Ak5... i 2.8 sec... för sedan måste du byta magasin...

Kallas PEKövning 236B och C :sniper: ( tack LT N för den pekövn. :winner: )

Det skulle behöva vara lätt, så att en mekaniker, stabsråtta etc inte lägger det ifrån sig (då gör det ju ingen nytta) när man gör sitt arbete.

Appropå lägga ifrån sig m/45.

Under farsans GU på 60 talet så fick han ut en himla massa vapen.

Av nån anledning så tog de inte tillbaka vapen utan gav dem bara nya så på slutet av GU hadde de m96, m/45 och ak4.

Och alla vapen var tvunga att medföras.

Så på en övning då farsan självklart släpa på det lättaste vapnet, de övriga låg på flaket, så la han ifrån sig den mot en sten för att göra nåt.

När han vänt ryggen till så börjar lastbilen backa.

Nån sekund senare så har farsan en böjd kpist.