Jump to content

Baskerfärg

Guest djursvallen

Recommended Posts

Guest djursvallen

Jag bara undrar vilken färg det kommer att vara på den basker som I5 komemr att få i feb 2003!? Någon som har svaret samt kanske även nån bild!? Även hur själva baskeremblemet komemr att se ut...

//Henke

Jag bara undrar vilken färg det kommer att vara på den basker som I5 komemr att få i feb 2003!? Någon som har svaret samt kanske även nån bild!? Även hur själva baskeremblemet komemr att se ut...

//Henke

Februari??? Det kan vi glömma... remissen på nya UniR FM är fortfarande ute, så det kommer nog att ta sin tid!

Men som förslaget är nu så blir det en svart(liksom P 7, P 18, P 10, P 4, I 19/Pbat och LG/Infbat) basker med ett icke än beslutat baskertecken (min kvalificerade gissning är någon variant med antingen infgevären eller älgen)!

Det har varit flera turer om det här, särskilt på det gamla forumet. Vad vi (forumdeltagarna) tydligen kom fram till är att pansar kommer ha SVART, precis som de har idag. Jag förstår inte varför ni pratar om pansar? De var först ute med basker och det finns ingen anledning att ändra på färgen nu.

Däremot kommer övriga nuvarande "baskerlösa" förband (HV ej inräknat), t ex Gardesbat/Livgardet eller Artreg etc, som jag har förstått det eventuellt få ut en blå basker.

Orsaken till varför det blir en blå basker är, vad jag hört, att de övriga nordiska länderna har blå basker på sina förband (förutom pansar då kanske).

Enligt tidigare uppgift skulle det tydligen vara så att den blå baskern började "delas ut" under utbildningsåret 2003. Hur det egentligen blir är ju en annan femma. ???

Det har varit tal om att alla (oavsett förband och befattning) värnpliktiga ska få ut en permissionsuniform, men det lär väl tyvärr inte bli något av det heller antar jag. *sur* Man vill väl se stilig ut när man åker till och från regementet... :cool:

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

FL: Det finns en chans att det blir persmissionsuniform. Det lät iaf. så på förrådsfolket sist jag var där.

Det skulle bland annat kunna vara därför som jag trots att jag tog mått i mars fortfarande inte har sett röken av någon m/87 för hemvärnets musikkår...

Pansar har haft blåa baskrar i några år, varför vet tydligen ingen säkert, felbeställning är en möjlighet.

I vilket fall som helst så har dem den nu och kommer att återgå till svart iom den mörkblåas införande vid "fältmösseförbanden".

:)

Jag vet inte när baskern kommer att komma ut i stor skala, men jag råder alla att ta ALLA uppgifter, om de så kommer från ÖB (eller snarare speciellt då ;) ), med en stor nypa salt.

Så länge UniRFM är på remiss så har ingen en suck om när, baskrarna är inte ens tillverkade än.

Men jag kan glädja FL med att enligt det senaste jag har snappat upp är det fortfarande planerat att M/87 ska delas ut samtidigt som baskern till alla vpl.

Om det blir så är en annan femma...

:D

*fortsätter på tema m/87*

Vad jag har hört så skall det inte massproduceras m/87 såsom det gjorde med m/60.

Utan varje soldat skall mättas in så att säga :D

Detta borde göra det hela svårt att skicka ut uniformer till varenda vpl??

Verkar väldigt dyrt verkar det väl också bli???..

källa: Fänrik X som är utb. ansvarig för ungdomar i u-a...

Kom in på det i en diskussion om m/60 och våran styrelse...

Jag citerar UniR FM Remiss 2002 kapitel 9:

Basker och baskertecken

Personal tillhörande LG/inf, I 5/inf, I 19/Pa, P 4, P 7, P 10 och P 18 anlägger svart basker, LG/kav, K 3 och K 4 grön, Fallskärmsjägarskolan vinröd, försvarsmusiken klarröd, hemvärnet brunfärgad samt personal vid övriga enheter en mörkblå sådan.

Till basker bärs baskertecken av guldfärgad metall utom av personal vid Livgardet och trängtrupperna som bär baskertecken av silverfärgad metall.

Dessutom bär värnpliktig personal vid försvarsmusiken silverfärgat baskertecken. Personal som ej har truppslags-/förbandstillhörighet anlägger arméns baskertecken.

Personal ingående i Utlandsstyrkan för tjänstgöring i vissa internationella organisationer (FN m fl) anlägger dessa organisationers basker och baskertecken enligt SWEDINT bestämmande.

Övrig personal i Utlandsstyrkan anlägger baskertecken m/95 av guldfärgad metall på kakifärgad basker m/60.

All personal ingående i hemvärnet, anlägger hemvärnets baskertecken m/02 av guld eller silverfärgad metall på brunfärgad basker m/60.

All personal i Helikopterflottiljen anlägger baskertecken m/99 av guldfärgad metall på mellanblå basker m/60.

Anställd personal vid Försvarsmusikcentrum anlägger baskertecken m/90 av guldfärgad metall och värnpliktig personal baskertecken m/90 av silverfärgad metall på röd basker m/60.

Generalsperson samt officer i FCG må bära tidigare buren truppslags-/förbandsbasker dock med baskertecken för generalspersoner respektive arméns baskertecken.

Slut citat.

Det är det som är förslaget enligt remissen och närmare en basker än så är inte de baskerlösa förbanden än så länge!

Det är nog så att pansartruppernas basker ska vara svart men de baskrar som de facto köpts in ser djupt blå-lila ut vid direkt belysning. För övrigt håller jag med Grotcha; fältmössa 59 är bra/bättre/bäst/ännu bästastare

:=))

Dahlberg: Det har att göra med saker lååångt tillbaka i tiden. På den tiden då man kunde se skillnad på regementen på deras uniformer, på vissa regementens uniformer var metallprydnaderna guldfärgade och på vissa silverfärgade.

Jag vet inte varför riktigt, men jag ser att för uniform m/10 hade alla förband som existerar idag förutom livgardet (I1/K1) och trängen guldfärgade knappar/märken.

Där har du varför LG och trängen ska ha silverfärgade baskermärken idag.

:)

Det handlar om följande.

Kungen och hans närmaste drabanter bar guldknappar till sina uniformer. Livgardet som var konungens eget förband fick lite dyrare uniformer med silverknappar och övriga förband hade man inte råd att utrusta med sådan lyx så de fick mässingknappar på sina uniformer därav dagens märken.

Precis som 1MPJ säger. Livregementena har silver, övriga "mindre fiiina" regementen mässing.

Sverige har ju haft lite egna tolkningar gällande färg på baskrar som inte varit direkt internationellt vedertagna.

Vinröd fallskärmsbasker och grön jägarbasker har för all del stämt. Däremot har pansartrupperna i flera decennier utrustats med mörkblå basker (även om jag sett många officerare med svarta). Bra att återinföra den internationellt gångbara svarta pansarfärgen som fanns från början.

Militärpolis bär internationellt den klarröda färg som Försvarsmusiken snodde för tiotalet år sedan. Det tycker jag är synd...

@ LeadHead

Det låter ju lovande tycker jag. Min egna åsikt är att det är "fult" med värnpliktiga i kamouflageuniform på stan, även om M/90 är ett av de "snyggare" uniformssystemen jag sett. Kanske jag som är löjligt estetiskt, men det är inte enbart därför jag tycker vi (och alla andra värnpliktiga) bör få ut M/87:an.

Ser inte så aggressivt/provokativt ut med permissionsuniform, som med M/90 om man är på väg hem eller till förbandet. Blir liksom lättare att smälta in i omgivningen, utan att för den sakens skull förlora det "respektingivande utseendet". ;)

Jag gissar att även du är sugen på att få ut M/87, stycken ett, på förrådet vid inryck?

PS. Jag vill minnas att jag har sett en bild på en svensk officer med mörkblå basker på någon av Försvarsmaktens sidor. DS

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

M/87 suger riktigt jävla hårt, skulle hellre åkt hem med grönställ om jag fick.. Det känns inte aktuellt att stryka skjortor och knyta slipsar.. Skrota skiten och lägg pengarna på utbildning!!

Guest djursvallen

Kan vi komma överens om att baskern samt M/87 kommer ut i bruk under våren!? Det är vad jg hört iaf.

Hur blir det sen med M/90? Får man fortfarande åka hem i den!?