Jump to content

Pbv 302

Mats

Recommended Posts

Var på Kvarn idag och skjöt lite 58:a, vårdade i en lokal där ett par av Grenadjärkompaniets 302:or stod. Lade märke till att det såg ut som att det var centrumbult eller vad det kallas till drivhjul och spännhjul. Ä det så? Eller är det kanske bara till "navkapslarna"?

Tycker det verkar rätt funkis, är det?

Kan vara värt att tillägga som lite kuriosa att dessa muttrar behöver dras åt ibland. Det är ju egentligen en del av "åtgärder under körning" (ja, efter körning med för den delen). Under slutövningen i lumpen så var det en pbv-förare på min pluton som slarvade med detta, vilket medförde att han "tappade" ett bärhjul. Ingen höjdare direkt.

Muttrarna är även olika gängade på vänster och höger sida.

Detta för att minska risken för att dom skall gänga upp sig under färd.

Spänning sker bakåt på båda sidor med hjälp av en stor hylsnyckel.

Muttrarna skall dras med c:a 70 kg tryck så det är bara att leta fram någon liten tanig pansarskyttesoldat så får han hänga sig i hävstången.

The Swede :((

Häng upp mig i nyckeln: 70 kg... hehe

Skämt åsido så tyckte jag att pebban var väldigt lättmeckad.... fast man fick ju mecka ofta  :worthy:

Sen så fattar jag inte hur ni fick plats, jag tyckte att det var trångt!

Enkelt: På vagnchefsplats river man väck stolen och lägger ett liggunderlag på golvet för att inte få de två sprintarna i häcken. sen sitter man i skräddar eller robotställning.

FYI så är PBV:n den rymligaste vagnen av alla. Där kan vagnchefen tom. ha stridsutrustning på sig i holken, det går ABSOLUT VERKLIGEN inte i strf 9040.

Häng upp mig i nyckeln: 70 kg... hehe

Skämt åsido så tyckte jag att pebban var väldigt lättmeckad.... fast man fick ju mecka ofta  :)

Sen så fattar jag inte hur ni fick plats, jag tyckte att det var trångt!

Trångt?

Det är inga problem att få plats med 195cm/105kg på skyttplats i en 302:a

Visserligen är det lite trängre sen dom bytte stol men å andra sidan finns det inga magasin under stolen längre så man kunde vika in vänster benet under stolen. :D

Jag upplevde dock Patgb203A som lite trängre på skyttplats.

Speciellt jobbigt var det att man kunde vika ut knät under tornkransen men det kunde hämma sig när man vred runt vapenhuven. :(

Förarplats är lite trång när man är så lång men fullt acceptabelt, vagnchef lika så.

Att åka bak i grisschaktet var en ren fröjd, hur mycket plats som helst, om man inte fyllt golvet med utrustning upp till stolsitsarna som vi fick göra när vi rullade in från Serbien.

Blev lite problem med benen då kan jag säga. :D

The Swede :worthy:

*Go pansarskytte, go pansarskytte, go pansarskytte......*