Jump to content

Frivillig värnplikt föreslås?

Recommended Posts

• Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om man anser att det frivilliga underlaget räcker för att fylla upp alla platser så tycker jag det är en utmärkt idé, men jag är tveksam på att det gör det. Samtidigt så missar man väldigt många som aldrig får känna på vad militärtjänstgöring egentligen är, tar mig själv som exempel. Jag var tveksam till lumpen när jag skulle iväg till mönstring men på något konstigt sätt lyckades de indoktrinera mig och jag åkte därifrån med en 15-månaders befälstjänst i Boden. Jag försökte så småningom ta mig ur denna sits pga att jag fått ett bra jobb men misslyckades. När jag väl kom till Boden så trivdes jag bättre ju längre tiden gick. Nu har jag sökt alla KS-missioner sedan MUCK och har en ansökan inne till YOP.

Med andra ord - om det inte hade varit mönstringsplikt så hade jag aldrig kommit i kontakt med FM.

I mitt fall kanske det bara hade varit bra :baskerHV: men man missar ju många kompetenta förmågor på detta sätt.

Förslaget innebär förutom det som framkommer på text tv en gallring via skolorna som är skade och betygsgrundad.

Meningen med hela förslaget torde vara att få ut så mycket som möjligt för skattebetalarnas pengar och då är det kanske onödigt att ta in alla på mönstring.

T. ex kan man ta bort dem som har skador och då bara mönstra de som kan komme i fråga för tjänstgöring.

Betygsdelen pratade generaldirektör för pliktverket om igår och det kanske kan vara vettigt i vissa delar,

GD menar också på att försvarsmakten måste förbättra sin kravspec för soldat kategorierna så att inte alla behöver kallas utan man kan göra en gallring direkt via skolorna- det skulle säkert spara massor med pengar att inte mönstra alla.

Frivilligheten...

Den kanske viktigaste frågan av alla..

Jag tror inte att detta förslag över huvudtaget är ett steg mot frivillighet utan bara är ett ( förhoppningsvis) bättre och billigare instrument för att få ett bättre försvar.

Att försvaret blir bättre om vi har friska soldater tycker iaf jag ger sig direkt, betygsdelen är klart diskutabel och det kommer säkert att bli en diskussion kring detta. Med tanke på den mångfald av tjänster och olika krav på fysisk och psykisk förmåga tror jag att det blir svårt att använda det till ngt vettigt om man nu inte gör så att man direkt mönstrar mot en viss tjänst..

Frivillighet, yrkesarmé, värnpliktsarmé, NATO,

Sista ordet är knappast sagt i denna diskussion.

Bättre att få folk som vill än att tvinga folk som inte vill.

De har ett liknande system i Danmark.

Först tar de så många frivilliga som möjligt sen om det är platser över så lottas det bland de övriga.

Det är i alla fall ett steg i rätt riktning, sen är det bara omvandling till yrkesförsvar kvar samt den budget jag anser är rätt B)

Kan inte hålla med om att det alltid är bättre med folk som vill..

Även om man vill vara KJ klarar inte alla av det

Även om man vill vara systemtekniker stfr 90 klarar inte alla det

Även om man vill vara markstridsbefäl klarar inte alla det

Även om man vill vara strf 90 förare klarar inte alla det

Även om man vill vara pjäsplutonC klarar alla inte det

Så är det bara och hur går man då?

KJ kommer säkert alltid att lösa sig, Strf90 förare dito men resten??

Pliktdelen MÅSTE finnas kvar om vi inte skall ha yrkesförsvar där tiden medger annan utbildningen än den som bedrivs av FM idag.

Givetvis så skadar det på intet sätt att man försöker fylla upp med frivillaga först..

Kan inte hålla med om att det alltid är bättre med folk som vill..

Även om man vill vara KJ klarar inte alla av det

Även om man vill vara systemtekniker stfr 90 klarar inte alla det

Även om man vill vara markstridsbefäl klarar inte alla  det

Även om man vill vara strf 90 förare klarar inte alla  det

Även om man vill vara pjäsplutonC klarar alla inte  det

Så är det bara och hur går man då?

KJ kommer säkert alltid att lösa sig, Strf90 förare dito men resten??

Pliktdelen MÅSTE finnas kvar om vi inte skall ha yrkesförsvar där tiden medger annan utbildningen än den som bedrivs av FM idag.

Givetvis så skadar det på intet sätt att man försöker fylla upp med frivillaga först..

Det handlar inte om att man ska välja vad man vill göra utan om man vill göra.

Först väljer du sen placeras du när du väl valt är du tvungen.

Ingen har någonsin påståt att det skulle vara helt frivilligt efter att man blivit placerad. Det funkar inte nånstans.

Hittade sidan tråden handlade om nu. Saxat från SVT Text sid 109:

Skyldighet göra lumpen kan försvinna

Värnplikten kan bli frivillig i fram- 

tiden. Det föreslår Pliktverket. Bak- 

grunden är att Pliktverket inte anser 

sig ha resurser att testa alla som 

ska mönstra när årskullarna blir   

större de kommande åren.           

Ett förslag är att den som absolut 

inte vill göra lumpen ska slippa,     

skriver Svenska Dagbladet. Ett annat

förslag är att låta skolhälsovården   

hjälpa till att sålla bort olämpliga. 

I en enkät gjort av TNS Gallup anser

54 proc av 1.000 tillfrågade att det

bör vara frivilligt för både män och

kvinnor att göra värnplikt.

Hur ska man skilja på de som inte vill göra lumpen och de som ABSOLUT inte vill göra lumpen? Kryssa i en av tre rutor; Vill, Vill inte, Vill absolut inte?

Ett system som de har i USA att man får universitetsstudier betalda om man tar värvning skulle vara suveränt. Jag skulle helt klart skriva på.

Problemet är att det är lite dyrare i staterna än här att plugga.

Det enda som de betalar är termins avgiften tror jag och den är ju ca 300kr här.

Alltså nations/kår avgiften.

Dessutom är det inte en bra ide om man har värnplikt däremot om man har ett yrkesförsvar så är det et utmärkt sätt fast man skulle ge kanske 200000 eller nåt sånt efter fullgjort kontrakt á 4 år

Men faktum kvarstår...

PLIKT är något man MÅSTE göra.

PLIKT är något man enligt lagen är TVINGAD till.

Även om du jätte gärna vill göra lumpen och får en tjänst du älskar så är du enligt lagen där som värnPLIKTIG.

I sådana fall tror jag det är bättre att låta dom som vill göra det få någon form av plutonchefs utbildning och låta "meniga" vara pliktiga.

Förstår ni min tankegång, det är lite sent så den kanske blir lite virrigt formulerat :) ?

citat PEO

"Det handlar inte om att man ska välja vad man vill göra utan om man vill göra.

Ingen har någonsin påståt att det skulle vara helt frivilligt efter att man blivit placerad. Det funkar inte nånstans."

Men det handlar om att få tag i 16 000 frivilliga som kan lösa de tjänster som krävs för att FM skall fungera och det kommer inte att fungera och då främst inom vpl befälsbeffattningar.

Meniga är betydligt lättare eftersom det kräver mindre än som vpl befäl

Kan tillägga att ungefär hälften av de ungdomar som mönstrar har så dåliga värden att de inte ens når upp till de lägsta befattningsprofilerna, det som främst saknas är styrka och kondition- uppgiften är från en genomgång plikverket hade på P7 2001

Skall det nu bli HELT frivilligt så får vi nog ta till många drastiska åtgärder såsom mkt höjda ersättningar, civilt meritvärde m.m.

Saker som kommer mer än trippla de utgifter för vpl som FM redan har och då måste riksdagen höja FM anslag om man vill behålla det man kommer få efter 2004- eftersom det förslaget inte kommer vara anpassat mot en frivillighet.

Ser däremot en lösning som flera har skrivit här tidigare och det är Danmarks modell och den är nog inte så dum

Edited by ipren

citat PEO

"Det handlar inte om att man ska välja vad man vill göra utan om man vill göra.

Ingen har någonsin påståt att det skulle vara helt frivilligt efter att man blivit placerad. Det funkar inte nånstans."

Men det handlar om att få tag i 16 000 frivilliga som kan lösa de tjänster som krävs för att FM skall fungera och det kommer inte att fungera och då främst inom vpl befälsbeffattningar.

Meniga är betydligt lättare eftersom det kräver mindre än som vpl befäl

Kan tillägga att ungefär hälften av de ungdomar som mönstrar har så dåliga värden att de inte ens når upp till de lägsta befattningsprofilerna, det som främst saknas är styrka och kondition- uppgiften är från en genomgång plikverket hade på P7 2001

Skall det nu bli HELT frivilligt så får vi nog ta till många drastiska åtgärder såsom mkt höjda ersättningar, civilt meritvärde m.m.

Saker som kommer mer än trippla de utgifter för vpl som FM redan har och då måste riksdagen höja FM anslag om man vill behålla det man kommer få efter 2004- eftersom det förslaget inte kommer vara anpassat mot en frivillighet.

Ser däremot en lösning som flera har skrivit här tidigare och det är Danmarks modell och den är nog inte så dum

Skulle inte tro att vi kommer ha 16000 värnpliktiga.

Snarare 5-6000.

Tja, det är givetvis dagens siffra och den baseras på de förband som finns idag och på den verksamheten som FM bedriver utom landets gränser, inkl insatsbat såsom IA03 och den rekryteringsgrad som vi har av vpl idag.

men det är ju inte så svårt att ändra säkerhetspolitiken iof..

Guest Dreaden

Jag tycker förslaget verkar bra tycker jag! Många i dag blir tvingade att göra lumpen fast dom inte vill med så dom som absolut vill till 101% får inte göra den. Dom ska ju prioritera ta krigsgalningarna först :) MEn som sagt om det är lite för få platser kan dom ju fylla upp dom platser med folk som kanske inte är 100% viliga att göra.

hm alltså skillnaden mot dagens läge är att du på pappret kommer att kunna slippa lumpen om du vill, idag "kan" du inte det, dock är det i princip samma sak, skyll på en skada eller något annat som hindrar dig från att ingå i FM så kommer du nästan garanterat att bli placerad i reserven, känner ingen som blivit tvingad att göra lumpen som gjort sitt yttersta för att slippa det, så någon större praktisk skillnad mot dagens läge blir det knappast.

Låter som en utmärkt idé.

Bara för att nån är frivillig så måste inte FM acceptera dem om de presterar uselt på mönstringen, sen fyller man bara upp resterande platser med värnpliktiga.

Froddan: De flesta yrkesarmeér är att betraktas som frivilliga

Edited by Limp

Det han menar är ju samma sak som jag försöker säga.

PLIKT är inte frivilligt.

En yrkesarmé är INTE en pliktig armé.

Har man värnPLIKT så är man inte ANSTÄLLD man är TVINGAD (enligt lagens bokstav)

Har man värnPLIKT så är man inte ANSTÄLLD man är TVINGAD (enligt lagens bokstav)

I de flesta yrkesarméer skriver man väll kontrakt som innebär mycket svåra följder för den som struntar helt blankt i dem och deserterar, mycket värre än för de som totalvägrar här.

EDIT: Man väll oftast komma "ut" om bägge parter är överrens om att det inte funkar.

Edited by Mats

Jo EFTER du har skrivit på kontraktet så är du fast.

I ett land med värnPLIKT så är du ju fast iom att du föds (om man ska vara dramatisk)

Men så är det ju med allt man skriver kontrakt på.

Men har du ett kontrakt så ställs det ju krav på två parter.

Är du pliktig så är det ju den pliktige som ställs för nästan alla krav.

Det han menar är ju samma sak som jag försöker säga.

Besvarade hans fråga angående första frivilliga krigsmakt.

Vaför kan man inte utföra en plikt frivillig? Om FM lyckas fylla alla sina platser med lämpligt folk som vill vara där är väl det strålande?

Nu tror jag inte att det finns tillräckligt många som frivilligt vill göra värnplikten och som dessutom är lämpliga för det, men då kan man plikta in resten.

Vad jag tjatar om är att enligt lagen så är PLIKT samma sak som TVÅNG

Jag är inte emot att man andvänder samma system (låter 18 åringar mönstra osv) det jag vänder mig mot är frivillig värnplikt, det går liksom inte ihop för mig.

Jag håller helt med de som tycker att Danmark har ett bra system. Frivillighet i första hand och sedan lottning eller motsvarande för att fylla på vakanser. EFTER mönstringen blir du placerad. Du kan alltså inte anmäla dig frivilligt för att tjänstgöra vid exempelvis Frömandskorpset och sedan säga "Nae tak!" om du blir placerad som rep-soldat... För att få en bra balans tror jag att det är viktigt att man även "lyfter in" personer som kanske initialt är ljumt skeptiska eller milt negativa till konceptet. Jag tror däremot inte på att försöka tvinga in personal som är starkt negativa eller direkt fientligt inställda till militärtjänstgöring.