Jump to content

Kalla fakta på måndag?


Guest Dreaden

Recommended Posts

Det är non grej kallafakta har kart lagt att Fm läser vår epost lyssnar igenom våra samtal m.m

 

Bara så ni vet kl 2000 i TV 4 måndag den 17:00 :baskerPa:

jag antar att du menar att kalla fakta har ett reportage om FRA på måndagen den 17:e november på TV 4 klockan 20:00? :((

 

Länk

Link to comment
Share on other sites

Det är non grej kallafakta har kart lagt att Fm läser vår epost lyssnar igenom våra samtal m.m

 

Bara så ni vet kl 2000 i TV 4 måndag den 17:00 :baskerPa:

 

E-post är att betrakta som vykort. Vem som helst som sitter på vägen kan läsa vad som står på ett vykort. Är du orolig och inte vill att din porriga mail-konversation med flickvännen skall komma FM (eller andra) till kännedom, använd PGP eller S/MIME.

 

PGP laddar du ned här. Gratis för privat bruk. Pluggar in sig fint i Outlook och liknande. Har det installerat men använder det enbart i jobbet (några av våra kunder använder PGP för säker email-kommunikation med sina leverantörer).

 

S/MIME-funktionalitet finns redan i de flesta större mail-läsare (typ Outlook).

Jag själv har Postens Elektroniska ID, vilka har stöd för S/MIME också.

Mitt publika certifikat hittar du här.

Postens rot-certifikat för S/MIME-cert hittar du här.

 

Men då får jag ju hoppas att Posten inte är i maskopi med FM och ger dem mina privata cert. :((

 

Mel: Så tar vi tagelskjortan på...

 

"Så tar vi folie-hatten på

för vi blir alle's säkra då

och inga gubbar oss kan nå

när vi har foliehatten på

och om ni undrar varför då

så tänk: de strålarna så små

kan inte genom plåten gå

för den är blank!"

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Det är non grej kallafakta har kart lagt att Fm läser vår epost lyssnar igenom våra samtal m.m

 

Bara så ni vet kl 2000 i TV 4 måndag den 17:00 :clap:

 

E-post är att betrakta som vykort. Vem som helst som sitter på vägen kan läsa vad som står på ett vykort. Är du orolig och inte vill att din porriga mail-konversation med flickvännen skall komma FM (eller andra) till kännedom, använd PGP eller S/MIME.

Talade med en farbror som jobbade på FRA en gång och frågade han vad han ansåg om PGP och liknande krypton, han var inte imponerad men ville inte utveckla vidare vad han menade :worthy:

Link to comment
Share on other sites

Lider alla av paranioa? Vad är ni rädda för? Krypterar meddelande till sin flickvän etc etc. Att behandla all den information som tas in via nätet skulle kräva en enorm mängd personal för att analysera, jag tror vi simmar lugnt med porrmailen.

Link to comment
Share on other sites

Talade med en farbror som jobbade på FRA en gång och frågade han vad han ansåg om PGP och liknande krypton, han var inte imponerad men ville inte utveckla vidare vad han menade :clap:

 

Vi med foliehattarna på börjar ju genast fundera på om det betyder att de kan knäcka kryptona. Och det kan ju mycket väl tänkas. Men det behöver ju inte för den sakens skulle betyda att de har tillgång till Den Hemliga Bakdörren... utan snarare att användarna är okunniga i hur PGP skall brukas för att få effekt.

 

Exempelvis kan det ju vara så att användarna använder dåliga "passphrases". Då går det att brutal-knäcka kryptot genom att prova olika fraser. Detta är ett känt problem som gäller lösenord i allmänhet och det är svårt att göra något åt.

 

Ett annat problem är att användarna har för få bitar i sina PGP-nycklar. Då går det också att brutal-knäcka.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Om ni verkligen vill att de skall läsa vad ni skriver kan ni ju alltid använda populära ord som tex, bomb, spränga, vapen, attentat osv jag tror ni förstår vad jag menar. Även stor sannorlikhet att andra utanför sverige blir intresserade. :baskerHV: Verkar rätt jobbigt att läsa ALLA email som skickas varje dag.

 

inshallah :winner:

Link to comment
Share on other sites

Vilket (kill president) problem (a-quaida) tror (USA) ni (bush) detta (saddam hussein) är (nuclear device) för (terrorism) den (kill all americans) vanlige (usama bin laden) användaren (wtc) ?

 

*stressa Echelon lite*

Sluta upp med att stressa Echelon, du skapar bara merarbete åt någon stackars underbetald statstjänsteman i någon skrubb hos NSA, han har säkert redan högt blodtryck och för mycket kolesterol. Gör det inte värre :P

Link to comment
Share on other sites

Lär bara vara ett ytterligare repotage som smutskastar försvaret.

"Hemlig spion organisation letar igenom dina sopor"

eller

"Försvarets super duper hemliga okända super trupper övar att avrätta civila"

eller

"Försvaret övar att skjuta ner civila flygplan"

 

Citat1: FRA

Citat2: Stadsskytte

Citat3: Lv

 

Epost är inte säkert.

Om nån tror de så måste de tänka om.

Det har aldrig varit säkert kommer inte vara säkert.

Internets uppbyggnad gör att det inte blir säkert.

Link to comment
Share on other sites

Epost är inte säkert.

Om nån tror de så måste de tänka om.

Det har aldrig varit säkert kommer inte vara säkert.

Internets uppbyggnad gör att det inte blir säkert.

Med rätt sorts kryptoutrustning så kan äveninternet göras säkert. Det kräver dockmer utrustning än vad gemene man kan köpa i handeln. B)

Link to comment
Share on other sites

 

Epost är inte säkert.

Om nån tror de så måste de tänka om.

Det har aldrig varit säkert kommer inte vara säkert.

Internets uppbyggnad gör att det inte blir säkert.

Med rätt sorts kryptoutrustning så kan äveninternet göras säkert. Det kräver dockmer utrustning än vad gemene man kan köpa i handeln. B)

Åja! Så förbannade dyra prylar behövs inte. SSH, PGP/SMIME och HTTPS så är det mesta rätt säkert. :((

 

/J

Link to comment
Share on other sites

 

Epost är inte säkert.

Om nån tror de så måste de tänka om.

Det har aldrig varit säkert kommer inte vara säkert.

Internets uppbyggnad gör att det inte blir säkert.

Med rätt sorts kryptoutrustning så kan äveninternet göras säkert. Det kräver dockmer utrustning än vad gemene man kan köpa i handeln. B)

Åja! Så förbannade dyra prylar behövs inte. SSH, PGP/SMIME och HTTPS så är det mesta rätt säkert. :((

 

/J

Av någon anledning så godkänner inte FM pgp och liknande som säkert sambandsmedel. Så får man dra sina egna slutsatser.... B)

Link to comment
Share on other sites

 

Epost är inte säkert.

Om nån tror de så måste de tänka om.

Det har aldrig varit säkert kommer inte vara säkert.

Internets uppbyggnad gör att det inte blir säkert.

Med rätt sorts kryptoutrustning så kan äveninternet göras säkert. Det kräver dockmer utrustning än vad gemene man kan köpa i handeln. B)

Åja! Så förbannade dyra prylar behövs inte. SSH, PGP/SMIME och HTTPS så är det mesta rätt säkert. :winner:

 

/J

Av någon anledning så godkänner inte FM pgp och liknande som säkert sambandsmedel. Så får man dra sina egna slutsatser.... B)

Som jag sade tidigare: Förmodligen därför att användarna vanligtvis inte kan använda PGP på ett säkert sätt. (Passphrase "pillesnopp" och för kort nyckel).

 

/J

Link to comment
Share on other sites

 

Epost är inte säkert.

Om nån tror de så måste de tänka om.

Det har aldrig varit säkert kommer inte vara säkert.

Internets uppbyggnad gör att det inte blir säkert.

Med rätt sorts kryptoutrustning så kan äveninternet göras säkert. Det kräver dockmer utrustning än vad gemene man kan köpa i handeln. B)

Åja! Så förbannade dyra prylar behövs inte. SSH, PGP/SMIME och HTTPS så är det mesta rätt säkert. :worthy:

 

/J

Av någon anledning så godkänner inte FM pgp och liknande som säkert sambandsmedel. Så får man dra sina egna slutsatser.... B)

Som jag sade tidigare: Förmodligen därför att användarna vanligtvis inte kan använda PGP på ett säkert sätt. (Passphrase "pillesnopp" och för kort nyckel).

 

/J

Förmodligen. Att pgp i sig inte skulle vara säkert nog tror jag inte ett skvatt på.

 

Det vore ju inte så dumt om FM tog fram nått smidigt plattformsoberoende system.

Link to comment
Share on other sites

Förmodligen. Att pgp i sig inte skulle vara säkert nog tror jag inte ett skvatt på.

 

Det vore ju inte så dumt om FM tog fram nått smidigt plattformsoberoende system.

FM har ett plattformsoberoende krypto; Kryptoapparat 980, kanske inte så smdigt men uppfyller de säkerheskrav som FM ställer, vilket PGP inte gör.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

hej.. jag ska bara skaffa lite "poäng" åt soldf

 

Bomb, Dynamit, Explosiv, döda, mörda, spränga, ambassad, bomba usa, terrorist, vapen, vapenhandlare, smuggla, regeringen, riksdagen, FRA, spionera, avlyssna, Bomb, Dynamit, Explosiv, döda, mörda, spränga, ambassad, bomba usa, terrorist, vapen, vapenhandlare, smuggla, regeringen, riksdagen, FRA, spionera, avlyssnaBomb, Dynamit, Explosiv, döda, mörda, spränga, ambassad, bomba usa, terrorist, vapen, vapenhandlare, smuggla, regeringen, riksdagen, FRA, spionera, avlyssnaBomb, Dynamit, Explosiv, döda, mörda, spränga, ambassad, bomba usa, terrorist, vapen, vapenhandlare, smuggla, regeringen, riksdagen, FRA, spionera, avlyssnaBomb, Dynamit, Explosiv, döda, mörda, spränga, ambassad, bomba usa, terrorist, vapen, vapenhandlare, smuggla, regeringen, riksdagen, FRA, spionera, avlyssnaBomb, Dynamit, Explosiv, döda, mörda, spränga, ambassad, bomba usa, terrorist, vapen, vapenhandlare, smuggla, regeringen, riksdagen, FRA, spionera, avlyssnaBomb, Dynamit, Explosiv, döda, mörda, spränga, ambassad, bomba usa, terrorist, vapen, vapenhandlare, smuggla, regeringen, riksdagen, FRA, spionera, avlyssnaBomb, Dynamit, Explosiv, döda, mörda, spränga, ambassad, bomba usa, terrorist, vapen, vapenhandlare, smuggla, regeringen, riksdagen, FRA, spionera, avlyssna

 

så..

 

Sen vill jag hälsa till alla underättlese personal som har soldf som en av sina uppgifter att hålla koll på, Hej på er hoppas ni trivs med oss och att vi sköter oss.

Jag vet om att ni finns, inte så svårt att lista ut..

 

hälsningar soldf :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

hej.. jag ska bara skaffa lite "poäng" åt soldf

 

Bomb, Dynamit, Explosiv, döda, mörda, spränga, ambassad, bomba usa, terrorist, vapen, vapenhandlare, smuggla, regeringen, riksdagen, FRA, spionera, avlyssna, Bomb, Dynamit, Explosiv, döda, mörda, spränga, ambassad, bomba usa, terrorist, vapen, vapenhandlare, smuggla, regeringen, riksdagen, FRA, spionera, avlyssnaBomb, Dynamit, Explosiv, döda, mörda, spränga, ambassad, bomba usa, terrorist, vapen, vapenhandlare, smuggla, regeringen, riksdagen, FRA, spionera, avlyssnaBomb, Dynamit, Explosiv, döda, mörda, spränga, ambassad, bomba usa, terrorist, vapen, vapenhandlare, smuggla, regeringen, riksdagen, FRA, spionera, avlyssnaBomb, Dynamit, Explosiv, döda, mörda, spränga, ambassad, bomba usa, terrorist, vapen, vapenhandlare, smuggla, regeringen, riksdagen, FRA, spionera, avlyssnaBomb, Dynamit, Explosiv, döda, mörda, spränga, ambassad, bomba usa, terrorist, vapen, vapenhandlare, smuggla, regeringen, riksdagen, FRA, spionera, avlyssnaBomb, Dynamit, Explosiv, döda, mörda, spränga, ambassad, bomba usa, terrorist, vapen, vapenhandlare, smuggla, regeringen, riksdagen, FRA, spionera, avlyssnaBomb, Dynamit, Explosiv, döda, mörda, spränga, ambassad, bomba usa, terrorist, vapen, vapenhandlare, smuggla, regeringen, riksdagen, FRA, spionera, avlyssna

 

så..

 

Sen vill jag hälsa till alla underättlese personal som har soldf som en av sina uppgifter att hålla koll på,  Hej på er hoppas ni trivs med oss och att vi sköter oss.

Jag vet om att ni finns, inte så svårt att lista ut..

 

hälsningar soldf    :baskerPa:

jag tror att israels ambassad ger rätt bra poäng den också :rocketl:

Link to comment
Share on other sites

Ja då har man sett Kalla Fakta. Vad fick man egentligen veta? Inget alls...

Jodå, det upprepades ju ett antal gånger: "Sveriges hemligaste organisation, Försvarets radioanstalt, avlyssnar och övervakar även vanliga svenskars kommunikation." :/

 

Nog för att en diskution om vad som ska gälla vid signalspaning kan vara på sin plats kan man ju ha ett lite annorlunda upplägg.

 

Lustigt var också hur tiden fördelades mellan "Counter strike-fenomenet" och granskningen av FRA och signalspaning i allmänhet, lite underligt fokus.

Link to comment
Share on other sites

Ja då har man sett Kalla Fakta. Vad fick man egentligen veta? Inget alls...

Jodå, det upprepades ju ett antal gånger: "Sveriges hemligaste organisation, Försvarets radioanstalt, avlyssnar och övervakar även vanliga svenskars kommunikation." :/

 

Nog för att en diskution om vad som ska gälla vid signalspaning kan vara på sin plats kan man ju ha ett lite annorlunda upplägg.

 

Lustigt var också hur tiden fördelades mellan "Counter strike-fenomenet" och granskningen av FRA och signalspaning i allmänhet, lite underligt fokus.

Jo men så mycket mer var väl inte att vänta av kalla fakta, man har intervjuat lite löst folk, lagt på en hype, vips har man ett program. :/

Kul kille den där fartygschefen, kanske jänkarna är intresserade av Sa-10, men vårat eget Flygvapen är MYCKET intresserade av vad Sa-10 kan prestera, det är jag tämligen säker på.

Link to comment
Share on other sites

Ja då har man sett Kalla Fakta. Vad fick man egentligen veta? Inget alls...

Jodå, det upprepades ju ett antal gånger: "Sveriges hemligaste organisation, Försvarets radioanstalt, avlyssnar och övervakar även vanliga svenskars kommunikation." :/

 

Nog för att en diskution om vad som ska gälla vid signalspaning kan vara på sin plats kan man ju ha ett lite annorlunda upplägg.

 

Lustigt var också hur tiden fördelades mellan "Counter strike-fenomenet" och granskningen av FRA och signalspaning i allmänhet, lite underligt fokus.

Jo men så mycket mer var väl inte att vänta av kalla fakta, man har intervjuat lite löst folk, lagt på en hype, vips har man ett program. :/

Kul kille den där fartygschefen, kanske jänkarna är intresserade av Sa-10, men vårat eget Flygvapen är MYCKET intresserade av vad Sa-10 kan prestera, det är jag tämligen säker på.

Måhända inte men att ständigt relatera till Orwells 1984 och upprepa samma fras i olika tappningar förstår jag inte hur man kan bygga en dokumentär på. Med ett så viktigt ämne som det ändå är tycker man att de kunde lagt mer tid (åtminstone hela programtiden) på temat samt mer research så det kan fylla tiden utan onödig utfyllnad.

Link to comment
Share on other sites

problemet med pgp är väl att inte större än att NSA fick en supernyckel till det. Därför är det inte säkert.

 

Annars drunknar det mesta i det stora mediabruset.

 

Förutom för övervakning av militärinformation (inkl terror mm) och industrispionage används det ofta för informationsinhämtning gällande narkotika och pengatvätt. Framförallt Schweiz, Liechtensteing och Luxemburg övervakas hårt.

 

För något år gav användandet av ordet choklad istället för pengar upphov till omfattande razzior hos schweiziska, franska, belgiska och holländska chokladtillverkare då man blivit helt övertygad om deras inblandning i omfattande pengatvätt... Så fel det kan bli.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...