Jump to content

S & W 329PD

Sir Vival

Recommended Posts

Vilket otroligt läckert "skjutjärn"! :) (Nej, jag brukar inte alls reagera så här på vapen.) Välbalanserad design, uppkäftigt utseende och high-tech.

163414.jpg

Model: 329PD

Caliber: .44 Magnum®/.44 S&W Special

Barrel Length: 4"

Capacity: 6 Rounds

Action: Single , Double

Grip: Ahrends Finger Groove Wood & Hogue Sq. Butt Rubber

Front Sight: "Light Gathering" HIVIZ® Orange Dot

Rear Sight: Adjustable V-Notch

Frame: Large

Finish: Matte Black

Over all length: 9-1/2"

Weight: 26.5 ounces

Material: Scandium Frame, Stainless Steel Barrel, Titanium Cylinder

Smith & Wesson

He he he...

Jag har ett än bättre förslag på inköp:

Phillips & Rodgers Medusa M-47!

Det fina med denna är att klarar alla kalibrar på runt 9mm!

.380 ACP

9mm Lugers

9mm SIG

.38 Special Plus-P

.357 Magnums

tb_9811STLEA.jpg

tb_9811STLED.gif

2.jpg

9811STLEC.jpg

Tydligen inga bekymmer att smälla på en HIVIZ® fiber-sikte och vapenlampor på den.

Ta en titt här:

http://popularmechanics.com/outdoors/firea...res/print.phtml

Edited by Tollen

En revlover som tar kulor (även om hylsorna passar skiljer sig 9*19 från ex 357 mag) av olika kalibrar såsom Phillips & Rodgers gör får askass precision för de flesta av dessa.

Vapentidningen har testat den.

Jag kan föräkra dig om att du inte vill skjuta med en .44 mag som är så lätt som Scandium-Smithen.

S& .500 maximum-kanonen vill du andra sidan varken bära på eller betala ammunitionen själv till.

Skall man ha en revolver som går att använda till något vettigt rekomenderas i klassen DA S&W 586/686 eller 29/629 om man vill ha något grövre. I SA skulle jag köpa en Ruger Blackhawk.

Om jag räknat rätt väger scandium pickan ung. 760 gram :baskerHV: rätt tyket för en .44 magnum..

Jag sköt Taurus Raging Bull .454 Magnum i somras, den sparkade bra, inget jag hade skjutit så väldigt mycket vid ett och samma skjuttillfälle. Jag är dock ingen van [pistol]skytt.

Raging Bull:

H_454SS6.jpg

En revlover som tar kulor (även om hylsorna passar skiljer sig 9*19 från ex 357 mag) av olika kalibrar såsom Phillips & Rodgers gör får askass precision för de flesta av dessa.

Vapentidningen har testat den.

Jag kan föräkra dig om att du inte vill skjuta med en .44 mag som är så lätt som Scandium-Smithen. 

S& .500 maximum-kanonen vill du andra sidan varken bära på eller betala ammunitionen själv till.

Skall man ha en revolver som går att använda till något vettigt rekomenderas i klassen DA S&W 586/686 eller 29/629 om man vill ha något grövre. I SA skulle jag köpa en Ruger Blackhawk.

Jag ångrar än i dag att jag lät bli att köpa en S&W 686 Classic Hunter Midnight Black med 5" pipa - fortfarande i mitt tycke världens vackraste revolver... Och hittils är det faktiskt bara S&W:s scandium-revolvrar som tilltalat mig på samma sätt som den.

Det är klart det är ett as att skjuta 329:an, jag tycker t o m en 6" 629 är i överkant...

Har avfyrat ett skott med en .454 Casul och DET slipper jag gärna göra om!

Annars är jag en pistol-man. (Är det, det samma som en revolver-man? :P )

Jag har skjutit en del maxladdad .45 colt å det känns kan man säga, jag har svårt att se det roliga i det mer än för att testa! Min 629 ligger bara och och samlar damm så den har jag tänkt sälja till fördel för ytterligare en pistol (CZ 75 IPSC, en tung rackare i kal.40). min .44 väger 1320 gram och är inte ens den är trevlig att skjuta Gevalia-laddningar med (fullt mått-stryk av :camo: ), hur är då en som väger 7 hekto!

*snip*

S&W .500 maximum-kanonen vill du andra sidan varken bära på eller betala ammunitionen själv till.

*snip*

Sant, dock skulle jag vilja testa den och då skulle det vara värt en ask am, .50AE kostar 9:-/skott så det kan inte vara så dyrt med en ask .500

/Recon - vill panga allt en gång

• 9 months later...

Kan någon förklara detta för mig.

Man kan skjuta 38 spec. ammunition ur en .357 magnum revolver, jag gjorde det på skyttet idag.

Men hur fan går det till? :dong:

0,38 tum = 9,65 mm

0,357 tum = 9,06 mm

Vad är det jag har missat?

:bash:

Edit: Det metriska systemet kan vara krångligt. :)

Edited by Raptor

Så noga är det inte med att millimetrarna stämmer..

7.62 och 7.63 till TT och Broomhandle har ju ibland gått att använda högt och lågt med funktionellt resultat.

Det är väl typ 59 hundradels mm som skiljer, inga jättegap direkt..

(Nu får jag säkert på fingrarna av någon uberkunnig kille här.. ouch!)

:)

Btw, är du säker på att .38 tum är 9.65 cm? Inte mm?? :dong:

Edited by 2Sharp

Tavlan?

ÅÅååånäääää!!!

I dag hade jag phett med skill när jag sköt två tillämpningsserier med en minst sagt grinig Beretta 92F. (Snabbt topic byte, häng med!)

Hanen följde med manteln fram ibland (typ vart tredje skott) så då fick man antingen spänna hanen eller skjuta dubel action. Så här blev serien i snitt:

Skott 1 = Single Action

Skott 2 = Dubbel Action

Skott 3 = Dubbel Action

Skott 4 = Single Action

Skott 5 = Double Action

Skott 6 = Single Action

Snacka om kortslutning i hjärnan! Det tog mig 50 skott att rafsa ihop två tillämpningsserier (6/17) men det gick tillslut. Förvisso missade jag då en del men det bortser jag ifrån och fokuserar på min skill i stället.

:P

(Skumt fel på pistolen BTW... Ägaren skulle lämna in den).

• BlåGul -1
Kan någon förklara detta för mig.

Man kan skjuta 38 spec. ammunition ur en .357 magnum revolver, jag gjorde det på skyttet idag.

Men hur fan går det till?  :)

0,38 tum = 9,65 cm

0,357 tum = 9,06 cm

Vad är det jag har missat?

:dong:

För att 0.38 inte mäter kuldiametern. Patronen har en diameter av 0.379 tum mätt på hylsan.

Loppet är lika i både .38 spec och .357 Magnum och mäter cirka .356 tum. (Varierar lite), laddas därför bäst med kulor av diameter 0.357-0.358.

Den enda fysiska skillnaden på .38 spec och .357 magnum är hylslängden.(~29 resp 33 mm).

Det gör alltså att .38 S&W Special utan problem kan skjutas i vapen kamrade för .357 Magnum.

Detta har tagits upp många gånger på det här forumet. Kaliberns namn behöver inte nödvändigtvis ange de faktiska måtten på en patron (eller för den delen, var/vad man mätt) utan många gånger har namnen tillkommit av praktiska eller kommersiella skäl. (Praktexempel: .357 SIG)

Ojoj yxa, den ser farlig och dålig ut! :o

Pipan ser ut att vara kring 1". Pistol- och revolverpipor måste vara minst 3" för att inte vara farliga och dåliga i Sverige, dvs de måste vara minst 3" för att vara godkända av svenska pistolskytteförbundet.

@Raptor: Felet är inte ovanligt på slitna och/eller trimmade vapen. Det brukar kallas hanframfall.

En lite obehaglig variant ger automateld. Detta sker då hanen nätt och jämt hakar upp men sedan faller när manteln slår fram.

Mannen med Berettan gör helt rätt i att lämna den på service.

Ojoj yxa, den ser farlig och dålig ut!  :winner:

Pipan ser ut att vara kring 1". Pistol- och revolverpipor måste vara minst 3" för att inte vara farliga och dåliga i Sverige, dvs de måste vara minst 3" för att vara godkända av svenska pistolskytteförbundet.

Enligt SPSF så är det 70mm som gäller - dvs 2-3/4", inte 3" (rätt ska vara rätt). Pipan är 1-7/8", men nu var det inte i Sverige som jag skulle ha den, så det kvittar... ;) Dock finns det ju en hel del snubbnosar ute på klubbarna - så helt omöjligt är det inte att fixa en, dock kanske inte denna modellen

Men du menar alltså att inte heller denna är godkänd? Faaaan... :o

170245_large.jpg

I snubbskytte behöver väl pipan inte vara 3" ???

Tyvärr har RPS beslutat sig för att snubbnosskytte inte är en legitim tävlingsform, så även om grenen fortfarande utövas på diverse klubbar så är det en utdöende "konstform".

Helt rätt, där var jag lite väl snabb.

Givetvis behövs inte förbundets välsignelse, det går bra att skjuta på klubben ändå. Problemet uppstår då folk vill ha nya licenser och tillståndsenheten inte tillämpar lagen utan "tycker" att de enbart ska meddela tillstånd att inneha vapen som finns på de stora förbundens program. :)