Jump to content

SPAS-12?

Mr_Confused

Recommended Posts

Hallå, det är en sak jag hört lite om, och därför funderat:

Jag har inbillat mig att SPAS-12 är ett automatvapen, då namnet ju betyder "Special Purposes Automatic Shotgun". Dock dementerar en polare till mig detta bestämt, utan menar att amerikanerna använder "Automatic" för att beskriva kategorin halvautomatiska vapen, i vilken detta vapen faller enligt honom. Däremot menar han att vapnet har en "kusin", SPAS-15, som ska vara utrustat med automatläge.

Så, min fråga är enkel: Hur ligger detta till egentligen?

Tänkte att det här på SoldF ju tycks finnas många personer med ett (o)hälsosamt intresse av vapen, så någon borde kanske ha kännedom om detta, kanske t.o.m. har skjutit med det. Vad vet jag, kanske det finns en hel mängd personer här som vet mer om detta...

/Confused

Hallå, det är en sak jag hört lite om, och därför funderat:

Jag har inbillat mig att SPAS-12 är ett automatvapen, då namnet ju betyder "Special Purposes Automatic Shotgun". Dock dementerar en polare till mig detta bestämt, utan menar att amerikanerna använder "Automatic" för att beskriva kategorin halvautomatiska vapen, i vilken detta vapen faller enligt honom. Däremot menar han att vapnet har en "kusin", SPAS-15, som ska vara utrustat med automatläge.

Så, min fråga är enkel: Hur ligger detta till egentligen?

Tänkte att det här på SoldF ju tycks finnas många personer med ett (o)hälsosamt intresse av vapen, så någon borde kanske ha kännedom om detta, kanske t.o.m. har skjutit med det. Vad vet jag, kanske det finns en hel mängd personer här som vet mer om detta...

/Confused

SPAS 12 = Semi/Pump med rör magasin.

SPAS 15 = Semi/Pump med löstagbara magasin, modell AK. Inte helautomatisk i orginalutförande, ha rinte läst något om modifieringar heller.

Mer om SPAS 12: www.spas12.com

Mer om SPAS 15: world.guns.ru/shotgun/sh06-e.htm

- HvPrsk

När vi nu är inne på okontrollerbar ryktesspridning så kan jag komma med en fråga. ;)

Jag har hört ett seglivat rykte om att SPAS 12 skulle vara ruggigt opålitlig i sitt semiautomatiska läge. (Och kanske inte helt pålitlig ens i pump-läge). Några skyttar här på forumet som kan bekräfta?

När vi nu är inne på okontrollerbar ryktesspridning så kan jag komma med en fråga. ;)

Jag har hört ett seglivat rykte om att SPAS 12 skulle vara ruggigt opålitlig i sitt semiautomatiska läge. (Och kanske inte helt pålitlig ens i pump-läge). Några skyttar här på forumet som kan bekräfta?

Kan bara tala för min egen bössas räkning. SPAS behöver lite vassare "skött" för att ladda om, och det kan vara det som ger den ett ryckte av att klicka.

Men vänder man på det så hur kul är det att "runka" iväg skeet eller trap ammunition när man kan skjuta slug, buckshoot eller jaktpatroner.

Jag gillar min SPAS, den gör vad den ska och min har aldrig klickat eller strulat vid pump-action skytte.

Sen ska det väl i ärlighetens namn sägas att det finns pump/semi bössor som kan anses bättre än en SPAS, då dom tillexempel inte bhöver så starkt laddade patroner för att ladda om.

- HvPrsk

SPAS 12 kräver ammunition med rätt kraftig laddning för att fungera i automatläge. Patroner med svagare laddning (de flesta ammunitionstyper för lerduveskytte) gör att mekanismen inte laddar om på ett pålitligt sätt. Med den ammunition vapnet är avsett för (slugs, buckshot) är det inga problem. Den är knappast mer opålitlig än andra halvautomater.

Eftersom bössan är italiensk har den naturligtvis sina egenheter och vissa exemplar är lite "måndag". Man måste t ex på vissa modeller vara noggrann med att patronen längst bak i tuben inte tryckts in för långt (det räcker med fem mm för mycket). Då riskerar den att fastna på fel ställe på en av klackarna som håller patronen. Vid mekanismrörelse matas sedan patronen inte fram alls eller så sprätter den fram till en "double-feed".

Jag misstänker att detta ligger bakom ryktet då det kräver en del vana att känna när patronen ligger rätt.

Okay, tackar för de klara svaren. Här fick man ju reda på en hel del intressanta grejer. :((

Men, kan någon då förklara varför vapnet kallas så som det gör? I namnet heter det ju "Automatic", inte "Semi-automatic". Är det så som jag fått höra, att man använder benämningen "Automatic" för semiautomatiska vapen (medan automatvapen ska benämnas "Fully automatic")??

/Confused